درخواست یک قاضی آمریکایی برای توضیح دولت درباره‌ی تبادل زندانیان با ایران


یک قاضی فدرال آمریکایی از دولت کشورش خواست تا درباره‌ی توافق با ایران برای تبادل زندانیان توضیح دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، کوین کاستل، یک قاضی فدرال در نیویورک، دولت آمریکا را برای اقدامش در لغو اتهامات علیه یک ایرانی که به نقض تحریم متهم شده بود به عنوان بخشی از توافقش با تهران برای تبادل زندانیان در ماه گذشته به چالش کشید و خواستار توضیحات دراین زمینه شد.

دادستان‌های فدرال در 16 ژانویه پیشنهادی را برای لغو اتهامات علیه علیرضا معظمی گودرزی مطرح کردند. وی در سال 2012 به تلاش برای خرید قطعات هواپیمایی برای ایران شامل قطعاتی که برای موتورهای هواپیمای نظامی مورد استفاده است، متهم شد.

لغو اتهامات علیه این مرد ایرانی‌الاصل بخشی از یک توافق گسترده‌تر با تهران بود که در آن مقامات آمریکایی هفت زندانی ایرانی را آزاد و برای 14 ایرانی در بیرون از آمریکا منع تعقیب اعلام کردند. ایران نیز در ازای پنج تبعه آمریکایی زندانی در کشورش را آزاد کرد که یکی از آن‌ها جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست بود.

آزادی این زندانیان هم‌زمان با روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم‌های وضع شده علیه ایرانی صورت گرفت.

قاضی کوین کاستل در یک جلسه محاکمه در هفته گذشته گفت که با اقدام دولت برای لغو اتهامات علیه این فرد مخالف است مگر این که دادستان بتواند ثابت کند برای این کار منافع سیاسی خارجی مهمی در نظر داشته‌اند. دلیل که می‌گویند باعث این اقدام‌شان شده است.

به گزارش رویترز؛ کاستیل تنها قاضی است که درباره‌ی این رفع اتهامات ارائه توضیحات را خواستار شده است.

جان کرونان، دستیار دادستان آمریکا روز دوشنبه گفت که تبادل زندانیان یک توافق نادر و برای اولین‌بار بود که بر اساس شرایطی کاملا خاص برای رسیدن به نتیجه آزادی شهروندان آمریکای در ایران انجام شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آمریکایی ها برای مذاکره با ایران درخواست رسمی دادند