سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پرویز کاظمی در گفت وگو با "آرمان": هاشمی پیش‌بینی می‌کرد که رد صلاحیت شود


پرویز کاظمی در گفت وگو با "آرمان": هاشمی پیش‌بینی می‌کرد که رد صلاحیت شود

آرمان/ متن پیش رو در آرمان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا برخی از آن نیست

 یکی از مسائل ناگشوده در فضای سیاسی کشور چگونگی و چرایی حضور آیت‌ا... هاشمی در لحظات آخر زمان ثبت نام بود. در این زمینه پرویز کاظمی وزیر مستعفی کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت اول احمدی‌نژاد و یکی از نزدیکان آیت‌ا... هاشمی روایت جدیدی را از آن روزهای سرنوشت‌ساز درگفت‌وگو با «آرمان» بیان کرده که در ادامه از نظر می‌گذرانید:

آیا این احتمال وجود دارد که آقای ناطق نوری نیز مانند آیت‌ا... هاشمی که در ابتدا قصد ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری را نداشت در لحظه آخر وارد رقابت‌های انتخاباتی مجلس شود؟
بنده از جمله افرادی هستم که هر دوماه یک بار خدمت آیت‌ا... هاشمی می‌رسم و در حدود دو ساعت تحلیل خود را از مسائل مختلف خدمت ایشان عنوان می‌کنم و نقطه نظرات ایشان را هم درباره مسائل مختلف می‌شنوم. این اتفاق تقریبا هشت یا نه سال است که رخ می‌دهد و بنده در این سال‌ها به کمک ایشان توانسته‌ام به تحلیل مناسبی از وضعیت سیاسی کشور برسم. در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال92 بنده یکی از افرادی بودم که خواستار عدم حضور آیت‌ا... هاشمی در انتخابات بودم. من معتقد بودم اگر آیت‌ا... هاشمی به ریاست جمهوری می‌رسیدند به دلیل مشغله بسیار زیادی که جایگاه خطیر ریاست جمهوری با خود به همراه دارد و همچنین سوءمدیریت‌هایی که در دو دولت احمدی‌نژاد صورت گرفته بود فشار کاری زیادی به ایشان وارد می‌شد که مناسب سن ایشان نبود. بنده بارها استدلال خود را برای آیت‌ا... هاشمی مطرح کردم و این وضعیت تا دو ماه قبل از ثبت‌نام‌های ریاست جمهوری ادامه داشت. با این وجود تقریبا دو ماه مانده به ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری نظر بنده تغییر کرد و بنده مشاهده کردم با توجه به مشکلات بین‌المللی و داخلی بهترین شخصی که می‌تواند وضعیت را مدیریت کنند آیت‌ا... هاشمی است. به همین دلیل به ایشان گفتم که حضور شما می‌تواند امیدواری را در بین مردم بالا ببرد و مصلحت ایجاب می‌کند که شما در انتخابات شرکت کنید. بنده به ایشان گفتم اگر از نظر جسمانی هم دچار مشکل شوید، اعتبار و وجاهت شما می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را در عرصه داخلی و بین‌المللی حل کند. با این وجود هرچه ما اصرار می‌کردیم که ایشان در انتخابات حضور پیدا کنند ایشان قبول نمی‌کردند. بنده حتی به خاطر دارم که روز چهارشنبه یعنی سه روز مانده به پایان ثبت نام ریاست جمهوری خدمت ایشان رسیدم و از ایشان خواستم که در انتخابات ثبت نام کند. من اعتقاد داشتم در آن شرایط هیچ شخصی مانند آیت‌ا... هاشمی نمی‌تواند یک امیدواری بسیار بزرگ را در دل مردم زنده کند. به همین خاطر از ایشان خواستم که در انتخابات حضور پیدا کنند. با این وجود ایشان مخالفت کردند. روز چهارشنبه من به ایشان گفتم شما به ما دستور دادید که بروید و برای ریاست جمهوری ثبت نام کنید، به همین دلیل بنده می‌خواهم بدانم که اگر شما قصد دارید در انتخابات ثبت‌نام کنید دیگر افرادی مانند بنده ثبت نام نکنیم و به جای این از شما حمایت کنیم. در آن روز آیت‌ا... هاشمی به من گفت: «من قصد حضور در انتخابات را ندارم و ثبت نام نخواهم کرد». با این وجود بنده روز شنبه یعنی آخرین روز ثبت نام ساعت یازده به وزارت کشور رفتم و برای ریاست جمهوری ثبت نام کردم. این در حالی بود که عصر همان روز آیت‌ا... هاشمی نیز با حضور در وزارت کشور در انتخابات ثبت نام کردند. روز دوشنبه یعنی دو روز پس از ثبت نام آیت‌ا... هاشمی در انتخابات، بنده خدمت ایشان رسیدم و عنوان کردم در شرایط کنونی که شما ثبت نام کرده‌اید بهتر است امثال بنده از حضور در انتخابات انصراف بدهیم. آیت‌ا... هاشمی عنوان کردند خیر، شما هم در انتخابات باقی بمانید. ایشان گفتند: هنوز مشخص نیست چه اتفاقی قرار است رخ بدهد. به همین دلیل همه در صحنه باشید تا وضعیت مشخص شود. این سخنان را عنوان کردم تا به پاسخ سوال شما برسم. آیت‌ا... هاشمی هم قبل از ثبت نام همواره برای حضور در انتخابات پاسخ منفی می‌دادند اما در نهایت در انتخابات ثبت نام کردند. با این وجود بنده بین پاسخ منفی آقای ناطق نوری و آیت‌ا... هاشمی تفاوت جدی می‌بینم و معتقدم ایشان امکان ندارد در انتخابات حضور پیدا کنند.
شما آخرین‌بار چه زمانی با آقای ناطق نوری در این زمینه صحبت کرده‌اید؟
بنده در حدود سه ماه پیش با ایشان در این زمینه صحبت کردم. به نظر من نظریات و استدلالی که آقای ناطق نوری برای نیامدن در صحنه انتخابات دارند ثابت است و امکان کمی برای تغییر در آن وجود دارد.
آقای ناطق نوری چه استدلال ثابتی دارند؟
ایشان استدلال می‌کنند اگر بقیه دوستان در انتخابات حضور پیدا کنند بیشتر به مصلحت است.
آقای ناطق نوری از این وضعیت که ممکن است مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار بگیرند رضایت دارند؟
ایشان از این وضعیت آگاهی دارند. ایشان در انتخابات قبلی مجلس نیز به خوبی به این نکته آگاهی داشتند که در صورت حضور در انتخابات مورد حمایت هر دو جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی قرار خواهند گرفت و به احتمال زیاد به عنوان رئیس مجلس انتخاب خواهند شد.
شما پس از اینکه آیت‌ا... هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند دلیل این مساله را از ایشان نپرسیدید؟
چرا، پرسیدم. بنده چند روز پس از اینکه ایشان در انتخابات ثبت نام کردند خدمت ایشان رسیدم و به ایشان گفتم قبل از انتخابات ما به شما اصرار می‌کردیم که در انتخابات حضور پیدا کنید اما شما قبول نمی‌کردید. چه شد که یک‌باره تصمیم گرفتید در انتخابات ثبت نام کنید؟ایشان در پاسخ عنوان کردند: «من قصد حضور در انتخابات را نداشتم اما در دیدارهایی که با ارگان‌ها، سازمان‌ها و شخصیت‌های مختلف سیاسی داشتم همواره از من تقاضا می‌شد که در انتخابات حضور پیدا کنم. ایشان عنوان کردند روز جمعه یعنی یک روز مانده به پایان ثبت نام ریاست جمهوری حوالی غروب هنگامی که در حال وضو برای نماز بودم پیش خود فکر کردم مبادا من برای هوای نفس خود به اصرار مردم و شخصیت‌های سیاسی جواب منفی می‌دهم. پیش خود گفتم مبادا حالتی وجود داشته باشد که من خواسته مردم برای کمک را نادیده بگیرم. عصر روز جمعه چنین حالتی بر من حاکم شد که مبادا من برای فرار از مسئولیت و رفاه خودم به درخواست‌ها برای حضورم در انتخابات پاسخ منفی می‌دهم. ایشان عنوان کردند که هنگامی که نماز را خواندم تصمیم گرفتم که در انتخابات حضور پیدا کنم. در نتیجه آیت‌ا... هاشمی غروب جمعه یک روز قبل از پایان زمان ثبت نام تصمیم خود را برای حضور در انتخابات گرفته بودند. ایشان عنوان کردند هنگامی که تصمیم گرفتم در انتخابات ثبت نام کنم با خود قرار گذاشتم تا فردا ظهر روز شنبه تصمیم خود را به اطلاع رهبر معظم انقلاب برسانم و نظر ایشان را نیز درباره این مساله جویا شوم. به همین دلیل صبح شنبه به شکلی تصمیم خود را به اطلاع ایشان رساندم و از ایشان خواستم اگر نظر مخالفی با تصمیم بنده دارید به من اطلاع دهید. آیت‌ا... هاشمی عنوان کردند بنده تا ساعت چهار عصر نیز منتظر پاسخ ایشان بودم اما چون پاسخی از طرف ایشان به من نرسید تصمیم گرفتم در انتخابات ثبت نام کنم. بنده به ایشان گفته بودم که اگر با تصمیم من مخالف هستید به من اطلاع بدهید و در غیر این صورت من تصمیم خود را عملی خواهم کرد. در نتیجه هنگامی که پاسخی از ایشان به من نرسید نزدیک ساعت چهار و نیم عصر روز شنبه بود که به تیم محافظت گفتم خود را آماده کنید، باید برای ثبت نام به وزرات کشور برویم. ایشان عنون کردند بنده ساعت چهار و نیم یا یک ربع مانده به ساعت پنج از کاخ مرمر به سمت میدان فاطمی و وزارت کشور حرکت کردم. مساله جالب این بود که با ثبت نام ایشان در انتخابات ریاست جمهوری موجی از امید در بین مردم زنده شد.
‌ پس از رد صلاحیت آیت‌ا... هاشمی توسط شورای نگهبان نیز شما با ایشان دیدار داشتید؟واکنش آیت‌ا... هاشمی به این مساله چه بود؟
شخصیت آیت‌ا... هاشمی بسیار بزرگ‌تر از این مسائل است. ایشان پیش‌بینی می‌کرد که ممکن است رد صلاحیت شود. آیت‌ا... هاشمی حتی هنگامی که آقای روحانی نیز قصد داشتند به سود ایشان از انتخابات کناره‌گیری کنند خطاب به همه ما عنوان کردند همه شما در انتخابات حضور داشته باشید چرا که هنوز مشخص نیست چه اتفاقی قرار است رخ بدهد.
ایشان درباره این اتفاقات صحبتی هم کرده بودند؟
خیر، تا زمانی که رد صلاحیت ایشان قطعی نشد ایشان هیچ اظهارنظری در این باره نکردند. فقط احتمال می‌دادند این اتفاق رخ بدهد. پس از اینکه آیت‌ا... هاشمی رد صلاحیت شدند بنده و جمعی از دوستان خدمت ایشان رسیدیم. بنده کوچک‌ترین نگرانی در ایشان مشاهده نکردم و ایشان اصلا نسبت به این مساله ناراحت نبودند و رفتاری کاملا طبیعی و معمولی داشتند. برخی از دوستان دلیل عدم نگرانی را از ایشان پرسیدند. ایشان پاسخ داد بنده تکلیف خود را انجام دادم و به دلیل انجام تکلیف خود در پیشگاه مردم شرمنده نخواهم بود.
به نظر شما دلیل اصلی عدم تأیید صلاحیت ایشان چه بود؟
خود ایشان تمایلی برای باز کردن جزئیات این مساله نداشتند. ولی من فکر می‌کنم عده‌ای دوست نداشتند آیت‌ا... هاشمی در صحنه باشد. این در حالی است که در دو سال گذشته نیز هیچ مسئولی دلیل اصلی عدم تأیید صلاحیت ایشان را بازگو نکرد.
براساس اخبار منتشره گویا شورای نگهبان قبل از رسانه‌ای کردن عدم تأیید صلاحیت آیت‌ا... هاشمی از طریق آقای علی لاریجانی و حسن روحانی برای ایشان پیغام فرستاده که بهتر است شما از کاندیداتوری انصراف بدهید. شما از جزئیات جدیدتری از آن لحظات آگاهی دارید؟
ایشان اصرار داشتند که در صحنه انتخابات باقی بمانند مگر اینکه نهادهای نظارتی مانع این کار شوند. آیت‌ا... هاشمی در پاسخ به این دوستان عنوان کرده بودند که اگر قرار بود انصراف بدهم از همان ابتدا وارد انتخابات نمی‌شدم.
‌ در فضای سیاسی چگونه می‌توان بهتر به اهداف خود دست یافت به گونه‌ای که هزینه‌های کمتری داشته باشد؟
ما هزینه‌های زیادی برای برقراری جمهوری اسلامی داده‌ایم و خود آیت‌ا... هاشمی بیشتر از همه از این هزینه‌ها آگاهی دارند. با این وجود بنده معتقدم با اتخاذ برخی سیاست‌های مناسب‌تر می‌توانستیم با هزینه‌های کمتری به مطلوبیت کنونی دست پیدا کنیم. انقلاب اسلامی ایران دارای پتانسیل بسیار بالایی در زمینه تربیت مدیران و نیروی انسانی داشته است. به نظر من برخی از چهره‌های مطرح انقلاب مانند آیت‌ا... هاشمی به دلیل داشتن کاریزما و مقبولیت در بین خواص و عوام می‌توانند سبب تحرک و نشاط سیاسی در کشور شوند.
آیا اصرارها برای حضور آقای ناطق نوری در انتخابات مجلس نیز ممکن است سرانجامی مانند آیت‌ا... هاشمی پیدا کند و آقای ناطق نوری به دلیل پیروی نکردن از هوای نفس در انتخابات حضور پیدا کنند؟
بنده چنین تصوری نمی‌کنم و احتمال بسیار کمی برای اینکه آقای ناطق نوری در انتخابات حضور پیدا کنند متصور هستم .


ویدیو مرتبط :
رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی