نقدی بر نوع برخورد با کلیپ‌های منتشرشده در دنیای مجازی


یک روزنامه‌نگار و مدرس رشته ارتباطات با انتشار مطلبی به رجزخوانی برخی جوانان مازندرانی در دنیای مجازی، نحوه برخور رسانه‌ها و مسؤولان با این موضوع و همچنین تأثیرات آن بر آینده این شهر گردشگری اشاره کرد.

به گزارش بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درپی این اتفاق اکبر نصراللهی - روزنامه‌نگار - در مطلبی آورده است:

یکی از موضوعاتی که تقریبا در همه‌ی رسانه‌های داخلی در چند روز اخیر، پوشش خبری گسترده‌ای داشته است، انتشار کلیپ‌های برخی از جوانان مازندران در فضای مجازی و رجزخوانی و تهدید یکدیگر بود. البته برخی از این کلیپ‌ها همان‌گونه که فرمانده نیروی انتظامی مازندران و مردم آنجا می‌گویند، جدید نبود و تاریخ تولید و انتشار آن‌ها به چندماه یا یک سال قبل برمی‌گردد، اما به‌گونه‌ای پوشش داده شد که انگار همه آن‌ها جدید است. فرآیند و مراحل پوشش و اقدام درباره این موضوع در رسانه‌ها و دستگاه‌های قضایی و انتظامی تا کنون، عبارت بوده است از:

1- انتشار کلیپ‌هایی از تهدید، فحاشی، زورگیری، خشونت، ناامنی در شهرهای گردشگری مازندران و انفعال مسؤولان قضایی و انتظامی در چندماه اخیر

2- دخالت با تأخیر و همزمان رسانه‌های محلی و ملی در این موضوع و انتشار این نوع خبرها و تصاویر در سطح ملی

3- مداخله فعال و فوری مسؤولان قضایی و پلیس و بازداشت آن‌ها و بازنمایی قدرت و اقتدار پلیس

4- انتشار ابعاد و تصاویر جدید موضوع در فضای مجازی (به‌تازگی شرکت این افراد از جمله فرد معروف به شاه مازندران در مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا و تصاویر آن‌ها در مراسم ورزشی و ... در حال انتشار است)

نحوه‌ی بازنمایی متفاوت این ماجرا و واکنش مسؤولان و رسانه‌ها در هریک از مراحل یادشده به‌گونه‌ای بوده که از منظرهای مختلف قابل تحلیل است.

- چرایی شکل‌گیری و رواج این نوع ناهنجاری‌ها در مناطق مختلف

- حق مردم برای دانستن و این‌که چرا این موضوع به‌موقع و مناسب پوشش داده نشد؟

- تعلل رسانه‌ها، مسؤولان و دستگاه‌های امنیتی محلی در مواجهه با موضوعات محلی مثل اسیدپاشی در اصفهان، ماجرای خمینی‌شهر و همچنین این موضوع

- تبدیل مسأله و مشکل به بحران و تعمیم مسأله و مشکل محلی، به بحران ملی و تأثیرات اقتصادی و اجتماعی آن بر استان توریستی مازندران و کشور

- استفاده از واژگان مختلف و عجیب مثل شاه و ... حدود چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

- در نهایت، واکنش مسؤولان به اقدام خبرنگاران و حق و وظیفه آن‌ها برای خبررسانی (متأسفانه گفته می‌شود برخی رسانه‌های فعال به اتهام تشویش اذهان عمومی تحت تعقیب قرار گرفتند) و تأثیر آن بر ادامه فعالیت روزنامه‌نگاران

به‌نظر می‌رسد رویکرد و راهبرد رسانه‌های محلی به‌دلیل مشکلات تاریخی و مزمن (ضعف حرفه‌ای، آستانه تحمل پایین مسؤولان، ناامنی شغلی و فقدان حمایت‌های قانونی و صنفی) در مسائل و بحران‌های محلی «سنتی و انفعالی یا واکنشی» است. به همین دلیل تا کنون هزینه‌های زیادی را به بار آورده‌اند. بسیاری از این موضوعات محلی که به بحران در سطح ملی و ناامنی روانی منجر شده‌اند، اگر به‌موقع و هوشمندانه پوشش داده می‌شدند در همان موقعیت جغرافیایی شهری و استانی محدود می‌شدند.

مازندران هم مثل اصفهان، استانی توریستی و در مسیر میلیون‌ها نفر زائر امام رضا (ع) است، استانی امن و زیبا و مملو از نعمت‌های الهی که تا کنون با وجود رفت‌وآمدهای تقریبا زیاد من به آنجا، به‌دلیل این‌که زادگاه من است، قبل از انتشار این تصاویر و پوشش خبری آن، نشانه‌ای از ناامنی در آنجا ندیده، نشنیده و حس نکرده‌ بودم، اما اینک با اقدام نادرست و غیرمسؤولانه رسانه‌ها و بیش از همه مسؤولان، به آن تصاویر و حس زیبا آسیب وارد شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫دنیای مجازی : درمان ؟ یا درد ؟ آیا شما هم از افسردگی دنیای مجازی رنج می برید ؟‬‎