چرا ورزشکاران به روان شناس مراجعه نمی کنند


اغلب جامعه ورزشی اعم از ورزشکاران، مربیان، سرپرستان و مدیران ورزشی، نگرش و باورهای اشتباهی نسبت به روانشناس ورزشی دارند که باعث مراجعه نکردن آنها به روانشناس ورزشی می شود. در این راستا، تحقیقات نشان می دهد که 72 نگرانی وجود دارد که باعث می شود ورزشکاران به روانشناس ورزشی مراجعه نکنند.

دکتر توماس فرارو (Thomas Ferraro) و دکتر شانون راش (Shannon Rush)، نتایج مطالعات خود تحت عنوان "چرا ورزشکاران در مقابل روان­شناسان ورزشی مقاومت می­کنند؟" را در مجله Athletic Insight منتشر کردند. در این مطالعه، فرارو و راش نوشته بودند: یک سوال مهم ایجاد می شود: اگر بیشتر ورزشکاران نیاز به حمایت روانی دارند و از این نیاز هم آگاه هستند، پس چرا به فکر چاره و علاج نیستند؟ علاوه بر این، اگر آنها به دفتر ما می آیند، چرا بیشتر از 50% آنها فقط تا 4 جلسه مراجعه کرده و قبل از اینکه به طور کامل آمادگی مورد نیاز را به دست بیاورند، جلسات مشاوره را کنار می گذارند؟

آنان مطابق تحقیقات خود بیان داشته اند که بیشتر ورزشکاران از مصرف مواد مخدر و اعتیاد به الکل، اختلالات تغذیه ای و دیگر مشکلات روانی، از جمله برخی از اختلالات جدی شخصیتی رنج می برند. واضح است که بیشتر ورزشکاران در سکوت و انزوای خود رنج می برند و اینطور فرض می کنند که خود شیفتگی در ورزش متداول است و می ترسند به دیگران وابسته شوند.پیش از اینکه به دلایل ترس و نگرانی های ورزشکاران در مراجعه به روان شناس ورزشی بپردازیم،بهتر است مروری کوتاه بر کارکرد مشاوران روانشناسی ورزش داشته باشیم .بهبود عملکرد ورزشی با مراجعه به روان شناس ورزشیروانشناسان ورزشی معتقدند که مهم ترین دلیل حضورشان در کنار ورزشکار ،بهبود و افزایش عملکرد ورزشی آنان است در واقع متخصصین روانشناسی ورزشی به ورزشکاران، مربیان و والدین کمک می کنند تا عملکردهای مهارتهای ذهنی خود را به حداکثر برسانند. این افراد تحت عنوان اسامی و القابهای مختلفی شناخته شده اند: روانشناس ورزشی، مشاور روانشناسی ورزشی، مربی آموزشی روانی، مربی مهارتهای ذهنی، مربی ذهنی، مشاور عملکرد ورزشی، مشاور بهبود عملکرد ورزشی، روانپزشک ورزشی. البته به دلیل فراگیر بودن واژه روانشناس ورزشی ما نیز در این گزارش از این عنوان استفاده می کنیم.روانشناسان معتقدند که روان شناسان ورزشی تنها به یک دلیل در کنار ورزشکاران وجود دارند تا به آنان کمک کنند ، عملکرد ورزشی شان بهبود یافته . زیرا آنها می خواهند که ورزشکاران موفق شوند. آنها می توانند به ورزشکاران کمک کنند که به عنوان یک ورزشکار یا یک شخص رشد کند.روان شناس ورزشی به ورزشکاران چه کمکی می کند؟شاید هنوز بسیاری از ورزشکاران باشند،که نمی دانند در چه مواردی می توانند از روان شناس ورزشی کمک بگیرند. ورزشکاران می توانند در مورد تمامی موارد زیر با روانشناس ورزشی صحبت کنند و مشاوره بگیرند.-در مورد هر دغدغه ذهنی که بر وضعیت روان شما اثر میگذارد، می توانید سوال کنید .-در مورد هر مانع هیجانی (عاطفی) که شما را به عقب می برد، می توانید بحث کنید.-در مورد هر موضوع عملکردی (اجرایی) که برای شما مشکل ایجاد میکند یا شما را نگران میکند، می توانید بحث کنید.-می توانید دیدگاه های نوینی را در رابطه با تجربه های ورزشی و چالش های خود به دست می آورید.-می توانید نقاط قوت و ضعف روانی خود را ارزیابی میکنید.-می توانید از نقطه نظر دیگران درباره خودتان بهره مند می شوید.-می توانید یک برنامه تمرین مهارتهای ذهنی برای غلبه بر نقاط ضعف روانی خود در ورزش بیاموزید.-می توانید تفکر خلاق را یاد بگیرید تا مسائلتان را خودتان حل کنید.-می توانید در بهتر تصمیم گیری در مورد مسائل خود کمک دریافت میکنید .-می توانید الگوهای فکری منفی را با مثبت آن ها جایگزین کنید.-می توانید به سطوح بالای اعتماد به نفس دست پیدا کنید.-می توانید در مورد مسائل روانی خود آگاه تر شوید.-می توانید مهارت های ارتباطی با کیفیت بالا را تجربه کنید.-می توانید ارتباط ذهن و بدن و اینکه این رابطه چه کاربردی برای شما دارد، را درک می کنید.-می توانید صحبت در مورد مشکلتان و روش های حل مسئله را بیاموزید-می توانید تجارب و تمرین های یادگیری بیاموزید تا به شما کمک میکند که به خودآگاهی برسید-برنامه عملیاتی برای تحقق اهداف و رویاهایتان به واقعیت، دریافت نمایید.-برای کنترل هیجانی، ذهنی و جسمی مهارت های خود تنظیمی می توانید یاد میگیریم .-در مورد مسائل حساس، می توانید در یک محیط محرمانه و امن، بحث کنید.

-می توانید برنامه روانشناسی هفتگی و ماهانه تنظیم کنید تا در جهت تحقق اهدافتان به شما کمک کند.

-بازخورد و حمایت مداوم دریافت می کنید.

در این گزارش به نقش روان شناس ورزشی در مشاوره و کمک به ورزشکاران پرداختیم.اما هنوز برایمان مشخص نشد که با این همه فوایدی که یک روان شناس ورزشی برای ورزشکار دارد،چرا ورزشکاران از مشاوره و راهنمایی این متخصصین بهره نمی گیرند؟ در شماره بعدی این گزارش به بررسی ترس ها و نگرانی های ورزشکاران در مراجعه به روان شناسان می پردازیم.باما همراه باشید.

باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
بزرگ ترین روان شناس دنیا