سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پایانه صادراتی، کلید گشودن دروازه بازارهای جهانی به روی انار ساوه


آنان می گویند: شهرستان ساوه خاستگاه تولید یاقوت های سرخ کشور است ومحصول تولیدی این خطه که روزگاری تحفه ای بکر برای بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی بود، هنوز هم به ویژه با رفع تحریم های بین المللی می تواند جایگاه شایسته خود را بازیابد.
آلک، ملس، یوسفخانی، تبریزی و پوست سفید شیرین از جمله ارقام انارکشت شده در این شهرستان است و با توجه به موقعیت آب و هوایی منطقه، باغ های ساوجی استعداد بالقوه ای برای تولید محصول ارگانیک دارند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه اظهار کرد: سالانه به طور میانگین حدود 150 هزار تن انوع ارقام انار در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می شود.
حسن شریفی بیان کرد: سطح زیر کشت باغ های انار در ساوه حدود 10 هزار هکتار است که 80 درصد از مجموع آ ن را ملس ساوه و 20 درصد آن را ارقام دیگری همچون آلک، یوسفخانی، تبریزی و شیرین تشکیل می دهد.
وی با بیان اینکه 33 رقم از انواع ارقام انار دنیا در باغ های شهرستان ساوه کشت و تولید می شود، گفت: بیش از 40 درصد از مجموع انار تولیدی ساوه با توجه به نوع ارقام و کیفیت کشت، قابلیت صادراتی دارد که بر اساس برآوردهای موجود، ظرفیت صادراتی انار در این شهرستان سالانه به طور میانگین حدود 60 هزار تن است.
وی ادامه داد: در سال هایی نه چندان دور، شهرستان ساوه ثبت گواهیِ صادرات 27 هزار تنی انار را تجربه کرد و محصول انار این شهرستان در کنار تولیدات رقبای خارجی در سبد بازارهای بین المللی، خود نمایی می کرد.
شریفی توضیح داد: امسال به دلایل مختلفی از جمله خشکسالی و فراهم نشدن زیر ساخت های لازم برای راه اندازی پایانه صادراتی و از سویی دیگر ارسال محموله های صادارتی باغداران ساوجی از دیگر مبادی گمرک، ثبت قابل توجهی از میزان صادرات انارِ ساوه محقق نشد.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ساوه بیان کرد: امسال از ابتدای فصل برداشت انار تا کنون حدود یک هزار و 800 تن از ساوه صادر و پیش بینی می شود این رقم به مرز پنج هزار تن برسد.
وی ادامه داد: بازار مقصد محموله صادراتی انار ساوه، کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، ژاپن و کره جنوبی است.
شریفی اظهار کرد: بهره برداری از پایانه صادراتی انار ساوه از آرزوهای دیرینه باغداران است که با توجه به تصویب هیات دولت قبل در سفرهای استانی، پنج میلیارد ریال اعتبار آن هنوز تخصیص نیافته است.
وی اضافه کرد: تعاونی باغداران ساوه زمین مورد نیاز برای استقرار پایانه صادراتی انار را در فضایی به مساحت 20 هکتار مهیا کرده اما نبود اعتبار سبب شده تا این پایانه که نبض شریانی و اقتصادی ساوه محسوب می شود، همچنان محقق نشود.
به گفته شریفی، مشکلات گشایش اعتبارات اسنادی (Lc) و عدم تعامل برخی از بانک های در نقل و انتقالات اعتباری سبب شده تا صادرکنندگان انار در ساوه با چالش هایی روبرو باشند.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت ساوه نیز معتقد است: انار ساوه به عنوان یکی از محصولات باغی شناسنامه دار در زنجیره بازارهای جهانی مطرح است که با وجود کیفیت ممتاز و بهره گیری از ویژگی های منحصر به فرد، با ارزش صادراتی بالایی همراه نیست.
وی ادامه داد: با توجه به نبود پایانه صادراتی انار ساوه و رغبت باغداران به صادرات از دیگر پایانه های آبی و هوایی، بخش قابل توجهی از صادرات این محصول در عملکرد صادراتی این شهرستان قرار نمی گیرد.
خلیلی بیان کرد: یکی دیگر از چالش های پیش روی صادرات انار ساوه، نبود برند ثبت شده جغرافیایی است که با پیگیری های انجام شده، این مهم به زودی انجام و محصول این خطه با عنوان «انار ساوه » در سبد مصرفی مشتریان خارجی و بین المللی قرار می گیرد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ساوه اضافه کرد: بر اساس پیگیری های انجام شده کار ثبت برند جغرافیایی انار ساوه مراحل نهایی را دنبال می کند و با واریز حق السهم ثبت بین المللی در وجه بانک معرفی شده خارجی، یکی از چالش های موجود بر سر راه صادرات یاقوت سرخ ساوه برداشته می شود.
وی اظهار کرد: در تصویب نامه هیات دولت سابق در سفرهای استانی، اعتبار قابل ملاحظه ای برای راه اندازی پایانه صادراتی انار در ساوه مصوب شد که تا کنون این اعتبار محقق نشده است.
خلیلی تصریح کرد: یکی از بخش های قابل توجه در ارز آوری و رشد ارزش افزوده اقتصادی ساوه، صادرات محصول انار است که بر اساس آمار موجود نیمی از تولیدات این محصول، با قابلیت صادراتی همراه است.
وی گفت: ایجاد زنجیره صنایع تبدیلی و توسعه کارگاه های کوچک بسته بندی و فراوری محصول انار از دیگر برنامه هایی است که با جدیت در دستور کار قرار دارد تا سهم انار ساوه، در بازارهای داخل و خارج از کشور بیشتر شود.
یکی از باغداران و صادرکنندگان محصول انار ساوه نیز می گوید: راه اندازی پایانه صادراتی انار در ساوه ضمن انسجام بخشی بین تولید کنندگان، زمینه حضور محصول با کیفیت انار این شهرستان را در بازارهای مصرف خارجی مهیا می کند.
محمد سلیمانی بیان کرد: امسال حدود 90 تن از محصول تولیدی خود را به مقصد امارات متحده عربی ارسال کرده ام که در مقایسه با سال های پیش از تحریم، رقم قابل توجهی نیست.
وی ادامه داد: دولت با حمایت از باغداران و اعطای تسهیلات لازم برای توسعه کارگاه های بسته بندی و صنایع تبدیلی می تواند نقش حیاتی در توسعه اقتصادی کشور و منطقه ساوه ایفا کند.
این باغدار ساوجی معتقد است که نیاز سنجی بازار مصرف یکی از اولویت های رشد اقتصادی در محصول انار است و هم اینک کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان بازار مصرف مناسبی برای انار ساوه هستند.
سلیمانی عنوان کرد: ایجاد سردخانه برای تولید کنندگان بزرگ انار در ساوه همواره به عنوان دغدغه ای بزرگ مطرح بوده که اخذ مجوز لازم برای احداث و بهره برداری از آن سال ها به طول می انجامد.
یکی دیگر از باغداران وصادرکنندگان انار ساوه نیز گفت: امروز قیمت تمام شده و کیفیت صنایع بسته بندی در بازارهای جهانی، شرط اول حضور تولید کنندگان است.
علی طبیبی بیان کرد: کشور ترکیه به عنوان یکی از رقبای اصلی تولید کنندگان انار ایرانی همواره با توجه به کیفیت صنایع تبدیلی و بسته بندی سهم عمده ای از بازار صادرات میوه و انار را به خود اختصاص داده ، در حالی که انار ساوه به دلیل ماندگاری بالا در طعم، مزه و رنگ در مقایسه با تولیدات این کشور، از کیفیت بالایی برخوردار است.
طبیبی اظهار کرد: انار ارگانیک ساوه به دلیل عدم استفاده از مواد آلی و کودهای شیمیایی دارای زمینه مصرف مناسبی برای کشورهای اروپایی و خاورمیانه است که در سال های اخیر به دلیل شرایط نا به سامان اقتصادی و تحریم های ظالمانه، بازار هدف صادراتی انارکارانِ ساوجی ، رونق چشمگیری نداشت.
این صادرکننده انار می افزاید: انار دانه، آب انار، رب و کنستانتره انار نیز به عنوان دیگر محصولات تولیدی در ساوه در بازار مصرف داخلی مشتریان خاصی دارد که توجه به توسعه کارگاه های صنایع تبدیلی در این حوزه از اهمیت خاصی برخوردار است.
طبیبی اضافه کرد: امسال هشت محموله انار صادراتی ساوه را از طریق گمرک هوایی به کشور کره جنوبی ارسال کرده ایم که به نظر می رسد بازاریابی منسجم توام با افزایش کیفی صنایع بسته بندی می تواند در افزایش میزان صادرات تاثیرگذار باشد.
3075/6012

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
بازارهای ده گانۀ صادراتی ایران معرفی شدند