علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



جای خالی روحیه استکبارستیزی در برنامه ششم


به گزارش خبرگزاری مهر، لطف الله فروزنده در نشست «مغایرت های برنامه ششم توسعه با اسناد بالادستی و الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت» در خبرگزاری تسنیم گفت: نظام برنامه ریزی قدمت طولانی در کشور دارد و برنامه های مختلف داشتیم، قبل از انقلاب برنامه توسعه داشتیم و پس از انقلاب هم پنج برنامه توسعه‌ای داشته‌ایم.

وی با یادآوری اینکه در برنامه پنجم توسعه ۱۷ شاخص کم و بیش قابل رصد بود افزود:‌ در این برنامه آمده بود که ۲۰ درصد از منابع حاصل از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه داده شود، به همین دلیل مشخص بود که در راستای برنامه حرکت کرده ایم.

فروزنده با تاکید بر اینکه بدون ساختار شاخص‌ها قابل بررسی نیست اظهارداشت:‌ برنامه نباید محل تغییر قوانین مادر باشد، معمولا دولت لایحه ای را می دهد که به قانون اصلی را آسیب می رساند چون فرصت کم به اینها آسیب می زند. دولت در لایحه برنامه ششم اختیارات کلی را می گیرد و خودش کارهایی را می کند و به این دلیل نمی توانیم بگوییم کجا بودیم و کجا می رویم.

معاون رئیس‌جمهور سابق با اشاره به اینکه پیوندی بین سیاست ها و قانون برنامه و بودجه نمی بینیم لایحه برنامه ششم را احکام کلی دانست که دولت در اختیار می‌گیرد افزود:‌ در برنامه پنجم توسعه کشور مباحث مربوط به فرهنگی، تجاری، اقتصادی و... جدا بود اما در لایحه برنامه ششم توسعه، دولت همه چیز را مخلوط کرده است.

فروزنده تصریح کرد:‌ اگر بخواهیم برنامه توسعه را بنویسیم باید به اهداف چشم انداز یعنی ۳ هدف اصلی رتبه اول علمی و اقتصادی هویت الهام‌بخش ایرانی - اسلامی دست یابیم، ‌این در حالی است که در لایحه برنامه ششم یک کلمه استکبارستیزی ندیده‌ایم. وی با بیان اینکه شکل پارادایم‌های برنامه ششم توسعه همانند برنامه چهارم است اظهارداشت: دو جلد کتاب مبانی در زمینه برنامه چهارم وجود داشت که در نهایت گفته شده بود از مقاومت حمایت نکنیم؛ این موضوع به شکل دیگری در این برنامه هم دیده می‌شود که در تعارض با دیدگاه‌های حضرت امام (ره) است.

وی با تأکید بر اینکه قدرت امروز ما برگرفته از مقاومت است گفت: تمام ظرفیت‌های کنونی ما به خاطر نگاه به توانمندی‌های درونی کشور است. معاون رئیس جمهور سابق معیارهای در نظر گرفته شده مربوط به بخش فرهنگی را هم در برنامه ششم توسعه ضعیف ارزیابی کرد و گفت: هیچ جای دنیا در مباحث فرهنگی به اندازه کشور ما ضعیف عمل نمی‌شود؛ مثلا در فرانسه با پوشش چادر به شدت مخالفت می‌شود یا زمانی که رئیس جمهورش به سفری می‌رود اگر مشروبات الکلی سرو نشود، برنامه را به هم می‌زند. می‌خواهم این را بگویم که کشورهای غربی تا این حد به موضوعات فرهنگی‌شان اهمیت می‌دهند.

معاون رئیس جمهور سابق هدف اصلی برنامه‌های توسعه را عملی کردن سیاست‌های ابلاغی و دیدگاه‌های حضرت امام (ره) و رهبری دانست و ابراز کرد: اما لایحه برنامه ششم توسعه شکاف جدی با اسناد بالادستی دارد. وی با انتقاد از بند مربوط به خصوصی‌سازی آموزش و پرورش عنوان کرد: در هیچ جای دنیا این اتفاق نیفتاده و حتی انگلستان هم آموزش و پرورش دولتی دارد؛ البته باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود اما این ظرفیت باید در بخش محتوا و برنامه آموزش و پرورش گنجانده شود نه اینکه نظام آموزش و پرورش را ۱۰۰ درصد خصوصی کنیم در این صورت چه بلایی سر سیستم آموزشی کشور می‌آید.

فروزنده با بیان اینکه اصلاحات ساختاری کاری زیربنایی است یادآور شد: متأسفانه در این لایحه هیچ حکمی قائل به جایگاه نظارتی مجلس نیست اما تا دلتان بخواهد احکام بی‌خاصیت وجود دارد. وی با اشاره به تبصره ۱۰ لایحه برنامه ششم توسعه گفت: در این لایحه آمده به منظور اجرای سیاست‌های کلی جمعیت، تمامی دستگاه‌های اجرایی، نظامی و انتظامی ذی‌ربط مکلفند برنامه عملیاتی جامع مدیریت جمعیت و مهاجرت را که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد برای تحقق حمایت از نهاد خانواده، افزایش نرخ باروری به بالاتر از سطح جانشین، رفع موانع ازدواج و تسهیل تشکیل خانواده، حمایت از زوج‌های نابارور برای فرزندآوری و حمایت از زوج‌های دارای فرزند اجرا نمایند اما برای هیچ کدام از این موارد در لایحه ارزشی قائل نشده‌اند و کاغذبازی بیش نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: حداقل باید میزان نرخی مشخص می‌شد تا مثلا در پایان سال اول برنامه یا پایان برنامه قرار است به چه رتبه‌ای دست یابیم اما اکنون این موضوع هم لحاظ نشده است. معاون سابق رئیس جمهور با سوالی مبنی بر اینکه بخش خصوصی قدرتمند به نظر شما کیست؟ گفت: بخش خصوصی قدرتمند در این حوزه دانشگاه آزاد است و می‌خواهند دانشگاه‌های دولتی کنونی را به این دانشگاه واگذار کنند.

معاون رئیس جمهور سابق با بیان اینکه متن برنامه سیاسی است ادامه داد: توجه به روحیه استکبارستیزی در این برنامه دیده نمی‌شود. فروزنده با اشاره به اینکه بدهی‌های دولت یکی از گرفتاری های اقتصادی آن است گفت: در برنامه ششم توسعه اجازه انتشار صکوک و اسناد خزانه داده شده، این به معنای چاپ پول و افزایش بدهی‌های دولت است.

وی با اشاره به اینکه در ابلاغیه مقام معظم رهبری تأکید شده که برای هر طرح باید پیوست فرهنگی وجود داشته باشد گفت: ما این موضوع را در لایحه برنامه ششم توسعه کشور نمی‌بینیم. در واقع در این برنامه به تمام مسائل اشاره شده است به جز موضوع فرهنگی.

فروزنده با اشاره به اینکه در لایحه برنامه ششم توسعه برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنها به تشکیل ستاد راهبردی بسنده شد گفت: چگونه می‌توان با تشکیل یک ستاد این همه تکالیف اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرد. در واقع در این برنامه همه چیز به آینده حواله شده است.

وی با تأیید اینکه برنامه پنجم توسعه نیز خالی از اشکال نبود و نقدهایی به آن وارد بود گفت: با این حال این برنامه دارای ۷ شاخص قابل رصد بود این در حالی است که لایحه برنامه ششم تنها دو شاخصه قابل رصد دارد.

وی با اعلام اینکه تولید داخلی با ۵ مانع اساسی روبرو است افزود: مهم ترین این موانع واردات است. روح حاکم در لایحه برنامه ششم توسعه بر ارتباط با قدرت‌های جهان تأکید می‌کند. این یکی از چالش‌های تولید داخلی است هم اکنون ۱۵ هزار واحد تولیدی در کشور تعطیل شده‌اند و باقی واحدها نیز وضع خوبی ندارند. با چنین برنامه‌ای واردات ۵۲ میلیارد دلاری قطعا در آینده افزایش خواهد یافت.

معاون رئیس جمهور سابق در مورد وضعیت کشاورزی در لایحه برنامه ششم توسعه گفت: در این برنامه قیمت گذاری آب به وزارت نیرو واگذار شده تا آب را براساس قیمت تمام شده محاسبه کند با چنین شرایطی کشاورزی کشور نابود می‌شود؛ کشاورزی فقط مربوط به مسائل اقتصادی نیست بلکه مسائل اجتماعی و فرهنگی را در بر می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید در موضوعاتی مانند وضعیت روستائیان نگاه سیستمی وجود داشته باشد و مسائل اولویت بندی شوند گفت: با توجه به اینکه محور توسعه روستا اشتغال است و کشاورزی از مهم ترین شغل‌ها در این مناطق محسوب می‌شود باید به مسائلی مانند صنایع تبدیلی، حمل و نقل و ایجاد بازار برای روستاییان توجه شود. اما در لایحه برنامه ششم توسعه تنها به شفافسازی حامل‌های انرژی توجه کرده‌اند در این شرایط روستاها آسیب خواهند دید. تبصره ۱۴ این برنامه این موضوع را کاملا نشان می‌دهد.

فروزنده تصریح کرد: حکم مردمی کردن اقتصاد در برنامه ششم توسعه به این شکل آمده که در جهت مردمی کردن اقتصاد از گسترش سهم بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد کشور و به منظور افزایش بهره‌بری و ارتقای سهم خدمات به تمام دستگاه‌ها اجازه داده می‌شود واحدهای بهداشتی، بهزیستی، هنری، فرهنگی، ورزشی و مراکز ارائه‌دهنده خدمات کشاورزی در چارچوب استانداردهای کیفی که دستگاه‌های ذیربط تعیین کرده‌اند اقدام به خرید خدمت از بخش خصوصی و تعاونی کنند.

وی افزود: این حکم باعث می‌شود که شرکت‌های واسطه‌ای ایجاد شوند و اقدام به خرید خدمت کنند اما مردمی کردن اقتصاد یعنی مردم خود مدیر و مالک باشند. اجرای چنین خرید خدمتی باعث می‌شود که شرکت‌های برده‌داری در اقتصاد کشور ایجاد شود. وی با اشاره به بخشی از برنامه ششم که به بحث اقتصاد دانش بنیان اشاره کرده است گفت: در صورتی که بخواهیم به این موضوع در برنامه ششم عمل کنیم و با رویکرد تعامل با قدرت‌های بزرگ به شکلی انجام شود که بازارهای ما را بگیرند و تکنولوژی خود را منتقل کنند، دیگر اقتصاد دانش‌بنیان نخواهیم داشت.

فروزنده تصریح کرد: یکی از بحث‌های جدی ما در اقتصاد مقاومتی امنیت غذایی است اما مشاهده می‌شود که ما به دنبال نهادینه کردن طرح نکاشت هستیم. در حکم کشاورزی این برنامه ارائه شده توسط دولت آمده است که وزارت نیرو مکلف است در راستای حفاظت کمی و کیفی از منابع آب و تعیین قیمت تمام شده آن ضوابط قیمت‌گذاری و بهای آب بهره‌برداران مختلف صنعتی، خدماتی کشاورزی را با لحاظ نمودن ارزش اقتصادی آب انجام دهد و از مشترکین پرمصرف دریافت کند.

وی تصریح کرد: اینکه بخواهیم بخش کشاورزی در مقابل خدمات قرار داده و آن را با آنها مقایسه کنیم که درست نیست. در این خصوص باید حکمی داده شود که ابتدا آبیاری صنعتی برای کشاورزان فراهم شود و حمایت‌های لازم از آنان صورت گیرد تا صرفه‌جویی در بخش آب صورت گیرد. ما نباید نسخه صندوق بین‌المللی پول را در ایران اجرا کنیم و در نظام بین‌المللی به شکلی تعریف شویم که اگر هر وقت که به ما فشار آوردند مانند ترکیه مجبور به عقب‌نشینی شویم.

معاون رئیس جمهور سابق تصریح کرد: ما باید اقتصادی درست کنیم که به هیچ وجه وابسته به غرب نباشد و درون‌گرا و برونزا باشد. سراسر افکار برنامه ششم به سمت اقتصاد لیبرالی حرکت می‌کند و احکامی که در این برنامه وجود دارد سمت و سوی لیبرالی دارد که حیات و ممات آن در دست نظام بین‌الملل است. در این شرایط نظام بین‌المللی می‌تواند یک‌ شبه همان بلایی را سر ما بیاورد که بر سر مالزی آورد و اقتصاد آن را نابود کرد.

خطر ۴ نوع نفوذ در پسابرجام

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی پیشرفت گفت: با ۴ نوع نفوذ در دوران پسابرجام مواجه هستیم.

علی کشوری در نشست «مغایرت‌های برنامه ششم توسعه با اسناد بالادستی و الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت» با بیان اینکه فصل تدوین برنامه ششم توسعه با سال دهم الگوی ایرانی- اسلامی تلاقی پیدا کرد گفت: نظام برنامه ریزی بیمار کشور باید تغییر کند، این نظام به بیماری عمده یعنی توسعه گرایی مبتلا شده است.

وی با بیان اینکه ۵ اشکال به لایحه دولت در برنامه ششم توسعه وارد است اظهارداشت: محور اول نقدها به این برمی گردد که محور لایحه مذکور آن با الگوی ایرانی اسلامی تطابق ندارد. این در حالی است که قانون در دو جا یعنی در ماده اول برنامه پنجم و بند اول ماده ۶۸ دولت را موظف کرده برنامه ششم را با نگاه الگوی ایرانی - اسلامی تنظیم کند.

کشوری با بیان اینکه ۱۰ سال از گفتمان سازی در زمینه الگوی ایرانی - اسلامی می‌گذرد اظهارداشت: نوبخت، رئیس سازمان مدیریت می گوید نمی‌دانیم الگو ایرانی-اسلامی چیست، این حرف درستی نیست چرا که ۱۰ سال در این رابطه گفتمان‌سازی شده است. از جمله ماده ۷۰ سیاست های ابلاغی در رابطه با موضوع فرهنگ است که در لایحه برنامه ششم بندی را در این زمینه نمی بینیم.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی پیشرفت با بیان اینکه بین سیاستگذاری‌ها و حکم برنامه ماهیتا خلط شده گفت: نوع چهارم اشکالات به لایحه برنامه ششم توسعه دولت این است که صدر و ذیل موارد این لایحه با هم تناقض دارد. موارد متعددی را در این رابطه می یابیم مثلا ماده ۱۹ در خصوص مقاوم سازی و تعالی فرهنگی دارای سه بند است که یکی از آن این است؛ برای مقاوم سازی و تعالی فرهنگی باید حق پخش مسابقات ورزشی به فدراسیون ها پرداخت شود.

کشوری با اشاره به نوع ۵ اشکالات وارده به لایحه برنامه ششم افزود: به نظر ما لایحه برنامه ششم نفوذ در کشور را قانونی می کند که با توجه به شرایط کشور نیازمند بحث مفصلی است. بند ۲ ماده ۲۵ لایحه برنامه ششم مربوط به بازگشایی شعب دانشگاهی معتبر دنیا در ایران است که اگر به این شکل برود ۲ اتفاق برای ما می‌افتد یکی این‌که نخبگان ما را دانشگاه ها راحت تر شناسایی کنند، دوم نخبگان به حل کننده مسائل غربی ها تبدیل می شوند.

وی تاکید کرد: با توجه به ۵ نوع اشکال، لایحه برنامه ششم یک تراژدی است. کشوری با اشاره به ماده ۱۴ پیش نویس برنامه ششم گفت: این ماده مرتبط به خرید خدمات برای آموزش و پرورش از بخش خصوصی و تعاونی است. کارشناسان در بحث برنامه ششم انتظار داشتند که مفاد سند تحول در آموزش و پرورش در برنامه  ششم لحاظ شود اما متأسفانه چنین نشد.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی پیشرفت با اشاره به ۵ نوع اشکالات وارده به لایحه برنامه ششم افزود: به نظر ما لایحه برنامه ششم نفوذ در کشور را قانونی می کند که با توجه به شرایط کشور نیازمند بحث مفصلی است. مسئله عدم توجه به نظریه پردازی در اداره کشور بزرگترین مصداق نفوذ است. گاهی پیش می‌آید که یک نفر نفوذ امنیتی پیدا کرده این موضوع پدیده خطرناکی است و باید با آن مقابله شود اما گاهی دیده می‌شود.

کشوری با بیان اینکه در پسابرجام با ۴ نوع نفوذ روبرو هستیم گفت: نفوذ امنیتی، ‌سیاسی، اقتصادی، فکری و فرهنگی. در واقع استفاده از مکاتب غربی و عدم توجه به مفاهیم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مصداق نفوذ فکری و فرهنگی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ماده ۲۵ برنامه ششم گفت: در این ماده بیان شده که ما باید جواب اشکالات در حوزه حقوق بشر را بدهیم. این بند خطرناکی است. اگر قرار باشد آنها هر اشکالاتی مطرح کردند ما پاسخگو باشیم، ممکن است در ادامه کار  مجبور باشیم یک سند برجامی هم در حوزه حقوق بشر در جهت اصلاح فرآیند دینی جامعه بنویسیم.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی پیشرفت بیان کرد: در سال ۸۵ و ۸۶ دو همایش تحت عنوان نظریه سیاست خارجی توسعه گرا برگزار شد که این نظریه سیاست خارجی توسعه گرا بیان می کند که ما می‌خواهیم در کشور به توسعه غربی‌ها دارند برسیم که لازمه این اصلاحات توجه به نظریه سیاست‌های خارجی توسعه گرا است. دولت برای تحقق این نظریه استدلال‌های مختلفی دارد.

وی با اشاره به عدم استفاده دولت از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در برنامه ششم گفت: عدم توجه به مفاهیم این الگو زمینه را برای استفاده سازمان مدیریت از مکاتب غربی مهیا می‌کند. چندین سناریو را برای برنامه ششم آماده کرده بودیم. اولین سناریو که بهترین سناریو بود، عدم تصویب مجلس برای این برنامه بود. اما برای پیشنهاد جایگزین قصد داشتیم اگر مجلس بخواهد همین برنامه را تصویب کند، یک ماده واحده تحت عنوان تثبیت زاویه دید الگوی پیشرفت  اسلامی ایرانی شامل ۷ حکم در برنامه ششم را آماده کرده بودیم. این ۷ حکم با این قصد که جریان توسعه گرا به صورت روشن و محاسبه پذیر باشد تهیه شده بود که به صورت واضح به تفاوت‌های توسعه غربی و توسعه اسلامی اشاره داشت.

کشوری در مورد اینکه چه هسته فکری پشت سر تدوین لایحه برنامه و بودجه وجود داشت اظهارداشت: مهمت رین مصداق نفوذ از پایگاه مکاتب غربی در فضای تصمیم‌سازی و برنامه نویسی در کشور است. برخی از احکام برنامه ششم بر پایه سیاست‌های پولی و مالی نوکینزی محسوب می‌شود که استفاده از توسعه غربی در آن دیده شده و این نوع توسعه باعث می‌شود درک درستی پیدا نکنیم.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت با اشاره به طرح نکاشت گفت: این طرح به استدلال مسائل کم آبی مطرح شده که برخی محصولات کشاورزی را تحت کنترل بیاورد و اجازه کشت در برخی مناطق مانند کنار دریاچه ارومیه را به دلیل مسائل زیست محیطی نخواهد داد. در حالی که دلایل خشکسالی در کشور نشان می‌دهد کم آبی ناشی از محاسبات سدسازی است.

کشوری با بیان اینکه در دولت سازندگی طراحی و ساخت تعداد زیادی سد برنامه‌ریزی شد گفت: ساخت این سدها مشکلاتی را برای بخش کشاورزی و حوزه آب های زیرزمینی پس از سد ایجاد کرد و شاهد ایجاد کویر در حاشیه این فضا هستیم که این مسئله کشاورزی را به چالش کشید.

وی با بیان اینکه محاسبات جریان توسعه‌گرا به ساخت سد در کشور برای ارتقای اقتصاد توصیه می‌کند بیان داشت: این موضوع غلط از آب درآمده و سدها امروز چالشی در حوزه کشاورزی ایجاد کردند به طوری که کشور آمریکا از سال ۲۰۰۳ (۱۲ سال گذشته) ساخت سد را متوقف و حتی برخی سدها را تخریب کرد.

دبیر شورای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه محاسبات توسعه غربی اشتباه از آب درآمد تصریح کرد: می‌خواهند استقلال اقتصادی کشور را با کم‌آبی به چالش بکشند و این مشکل را با واردات حل کنند که در آینده شاهد اتفاقی که برای نفت رخ داد برای گندم خواهیم بود. محاسبات بخشی غیرواقعی و غیرمنطبق با اقتصاد ایران در برنامه ششم دیده می‌شود به طوری که در این برنامه به موضوع طلاق که امروز یکی از مشکلات کشور است اشاره‌ای نشده است.

وی با اشاره به اینکه از یک نظر دولت آقای روحانی بهترین دولت است بیان کرد: ناکارآمدی این دولت ناکارآمدی مکاتب غربی را به بهترین وجه اثبات کرد که از نظریه توسعه غربی برای برنامه‌ریزی استفاده می‌کنند و این نظریه ناکارآمدی خود را نشان داده که در این دولت استفاده حداکثری از این نظریه یک فرصت برای کارشناسان ایجاد کرده تا تفکر انقلابی را بیابند.

دبیر شورای  راهبردی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه به بخش فرهنگی به صورت جدی توجه نشده است گفت: اگر به مسئله فرهنگ توجه نکنیم چالشی را در جامعه ایجاد خواهیم کرد و این بخش برای کشور مشکل‌آفرین خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
مناظره خط امام و گفتمان استکبارستیزی / قسمت ششم