سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



شرکت‌های ژاپنی همچنان نسبت به بازگشت به ایران محتاط هستند/تحریم‌های آمریکا، ریسک فعالیت در ایران را بالا نگه داشته است


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با وجود آنکه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اوایل ماه ژانویه سال جاری میلادی برداشته شدند، شرکت‌های ژاپنی همچنان پیش از ورود به بازار ایران منتظرند تا اوضاع شفاف و روشن شوند.

به نوشته ژاپن تایمز، بعد از برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی شامل شرکت‌های ژاپنی در رقابت برای ورود به بازارهای ایران، کشوری با سرمایه‌های غنی، هستند اما به دلیل باقی ماندن محدودیت‌های آمریکا علیه ایران، شرکت‌های ژاپنی همچنان عقب ایستاده و نظاره‌گرند.

در ادامه ژاپن تایمز نوشت، زمانی سرمایه‌گذاری‌های خارجی به سوی ایران روی آوردند که رئیس جمهور ایران حسن روحانی بعد از انتخابات مجلس و خبرگان، پروژه‌ای برای تقویت قدرت سیاسی خود دارد. وی به دنبال این است که با جذب سرمایه خارجی، جهشی در اقتصاد تخریب‌شده ایران بوجود آورد.

«ساچی ساکاناشی» محقق ارشد موسسه اقتصاد انرژی ژاپن ضمن اشاره به تمایل دولت روحانی به سرعت سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی به بازار ایران گفت مساله سرعت ورود شرکت‌هاست. اگر سرمایه‌گذاری خارجی خیلی کُند باشد، روحانی احتمالا حامیان خود را از دست می‌دهد.

توکیو بلافاصله بعد از رفع تحریم‌های ضدایرانی خود، یک بسته سرمایه‌گذاری دوجانبه را امضا و ساز و کاری برای تسهیل داد و ستد را اعلام کرد. شرکت‌های ژاپنی از این حرکت و از ورود دوباره به بازار ایران برای پروژه‌های بزرگ استقبال کردند. پیش از آنکه تحریم‌های سازمان ملل در سال 2006 علیه ایران تحمیل شود، ژاپن از آنجایی که بیشترین سهام را در میدان نفتی آزادگان در اختیار داشت شرایط بسیار خوبی در ارتباط با ایران داشت.

بعد از آنکه توافق تاریخی ایران و کشورهای 1+5 حاصل شد، گروهی از شرکت‌های ژاپنی با سفر به ایران در سمینار دولت ایران درباره سرمایه‌گذاری شرکت کردند. سازمان تجارت خارجی ژاپن هم با 3 سفر مجزا به ایران، شرایط بازار ایران 78 میلیونی را برای شرکت‌های ژاپنی بررسی کرد. با این وجود شرکت‌های ژاپنی کمی تاکنون توافقات تجاری رسمی را امضا کرده‌اند و تردید همچنان برای پروژه‌های بزرگ بر جای خود باقی است، به ویژه اینکه بانک‌ها هنوز رسما داد و ستد برای تسهیل این پروژه‌ها را آغاز نکردند.

ژاپن تایمز ادامه می‌دهد، یک دلیل امتناع شرکت‌های ژاپنی برای ورود به بازار ایران این است که از اعضای شرکت‌های ژاپنی اگر یک شهروند آمریکایی یا کسی که گرین کارت آمریکا دارد در معامله با ایران شریک شود، این شرکت‌ها همچنان با تحریم‌های آمریکایی روبرو خواهند شد.

همچنین از آنجایی که دولت آمریکا همچنان در مسایل مربوط به حقوق بشر و حمایت از تروریسم، تحریم‌هایی علیه ایران دارد اگر شرکت‌های ژاپنی قصد داد و ستد با ایران را داشته باشند باید این طرف‌های ایرانی در لیست افراد خاص که از سوی دفتر کنترل و نظارت وزارت خزانه‌داری آمریکا تعیین شده است، نباشند.

این روزنامه ژاپنی درادامه نوشت، ‌موارد بسیار دشوار آنهاییست که مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است چراکه سپاه ایران در لیست افراد خاص بوده و سهمی در اقتصاد ایران دارد.

«جاناتان سیلور» ریاست شرکت حقوقی «کلاید و کو» در خاورمیانه و شمال آفریقا درباره سرمایه‌گذاری در ایران گفت «از جنبه‌های مختلف، ایران موقعیت متفاوتی در مقایسه با بقیه جهان دارد.»

«پاتریک مورفی» شرکی «کلاید اند کو» در دبی نیز در این‌باره گفت «در واقع می‌توان گفت توافق هسته‌ای برای بسیاری از بانک‌ها کابوس است چون با چشم‌انداز مثبت در داد و ستد، مبالغ زیادی پول جابه‌جا خواهد شد که به نوعی به ایران مربوط است.

این روزنامه خاطر نشان کرد، تعدادی از بانک‌های ژاپنی در ایران شعبه دارند اما تا زمانی که عملیات عادی از سرگرفته نشود، آغاز پروژه‌های سازمان تجارت خارجی ژاپن سخت خواهد بود. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که تحریم‌های ضد ایرانی در صورتی که ایران توافق را نقض کند، بازگردند گرچه احتمال چنین اقدامی از سوی ایران بسیار ضعیف است.

در انتهای یادداشت ژاپن تایمز آمده است، از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم احتمال خطر سرمایه‌گذاری را در ایران بالا می‌برد. دونالد ترامپ که پیشتاز جمهوری‌خواهان است از توافق هسته‌ای انتقاد کرد. هیلاری کلینتون پیشتاز دموکرات‌ها هم از توافق حمایت اما بعد از آزمایش موشکی هفته گذشته ایران، خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر شد. کارشناسان می‌گویند احتمالا رئیس جمهور آینده آمریکا بار دیگر تحریم‌های ضدایرانی را از سر بگیرد که این اقدام می‌تواند به ایجاد مشکلاتی برای شرکت‌های در حال معامله با ایران بزند.

انتهای پیام/ق


ویدیو مرتبط :
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و پاسخ ایران به این تحریم‌ها