آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



از این فواید بی شمار کرفس بهره ببرید!


از این فواید بی شمار کرفس بهره ببرید!

خواص کرفس

عنه صلی الله علیه و اله لِلإِمامِ الحُسَینِ علیه السلام: یا بُنَی، کلِ الکرَفسَ؛ فَإِنَّها بَقلَةُ الأَنبِیاءِ مَغفولٌ عَنها، و هُوَ طَعامُ الخَضِرِ وَ إلیاسَ، وَ الکرَفسُ یفتَحُ السُّدَدَ، و یذَکی القَلبَ، و یرِثُ الحِفظَ، و یطرُدُ الجُنونَ وَ الجُذامَ وَ البَرَصَ وَ الجُبنَ. (١)


پیامبر خدا صلی الله علیه و اله خطاب به امام حسین علیه السلام: فرزندم! کرفس بخور؛ چرا که سبزی پیامبران است، که فراموش شده است و خوراک خضر و الیاس علیهماالسلام است. کرفس ، انسدادها را می گشاید، دل را طراوت می دهد، حافظه می آورد، و دیوانگی، جذام، پیسی و ترس را دور می کند.


کرفس یک گیاه سبز و بلند است که برای بدن از جهات گوناگون مفید است. بسیاری از افرادی که قصد کاهش وزن دارند، از ساقه های کرفس و یا آّب آن به عنوان میان وعده استفاده می کنند. کرفس همچنین شامل هورمون های گیاهی و انواع مختلف روغن هایی است که به عملکرد بهتر سیستم عصبی بدن کمک می کنند.


مصرف کرفس = کاهش بوی بد دهان
کرفس در کاهش بوی نامطبوع دهان تأثیر دارد. بیشتر کارشناسان تغذیه و سلامت معتقدند که اصلی ترین دلیل تنفس نامطبوع و بوی بد دهان عدم شست وشوی مناسب دندان هاست که در مواقع در نبود مسواک و یا دهان شویه، خوردن کرفس راحت ترین و در عین حال روشی مؤثر برای رفع بوی بد دهان است.


مصرف کرفس = کمک به درمان عفونت ها
کرفس همچنین حاوی ترکیب های ضدالتهابی، تسکین دهنده و مدّر است که برای درمان عفونت های مثانه توصیه می شود. تخم کرفس با افزایش ادرار به درمان عفونت های مجاری ادراری کمک می کند.


آب کرفس هضم و دفع مواد غذایی را بهبود می بخشد. می تواند کلسترول خون را کاهش دهد و اشتها را کنترل کند. آب کرفس همچنین منجر به افزایش میل جنسی و بازسازی سلول های بدن می شودمصرف کرفس = کاهش بورسیت.


گیاه کرفس برای تسکین بسیاری از بیماری های التهابی توصیه می شود. در واقع این گیاه بهترین منبع طبیعی ترکیبات ضدالتهابی غیراستروئیدی است که برای درمان نوعی التهاب کیسه مفاصل موسوم به «بورسیت» و دیگر انواع التهاب ها می توان از این گیاه استفاده کرد.


کرفس = ضدسرطان
کرفس همچنین خاصیت ضدسرطانی دارد و در جلوگیری از بروز سرطان و بهبود فعالیت گلبول های سفید خون که به مقابله با سرطان ها می پردازند، مؤثر است. همچنین از آسیب رساندن رادیکال های آزاد به سلول ها جلوگیری می کند. تحقیقات نشان می هند که کرفس حاوی ترکیبات ضد سرطانی است که می تواند از گسترش و پخش سلول های سرطانی جلوگیری کند. یکی از ترکیبات موجود در کرفس (استیلن) می تواند جلوی رشد تومورها را بگیرد. نوشیدن آب کرفس خام باعث می شود رادیکال های آزاد در بدن نتوانند به سلول ها آسیبی برسانند و از ایجاد سرطان معده و روده بزرگ جلوگیری می کند.


کرفس = ضدنقرس
ترکیب های ضدالتهابی غیراستروئیدی موجود در کرفس در کاهش سطح اسید اوریک که دلیل حملات نقرسی است، مؤثر است.


کرفس = کاهش علائم آلرژی
کرفس جزو اولین مواد غذایی به حساب می آید که علائم آلرژی را کاهش می دهد.


کرفس = آنتی اکسیدان قوی
کرفس با تحریک کردن سیستم ایمنی بدن به مقابله با بیماری ها کمک می کند. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیب هایی است که با انواع باکتری ها، ویروس ها و التهاب ها مقابله می کند.

کرفس = کاهش فشار خون بالا
آب کرفس سرشار از منیزیم است. کمبود منیزیم می تواند منجر به فشار خون بالا شود. مواد دیگری نیز در کرفس باعث می شوند سلول های ماهیچه ای سرخرگ ها آرام شده و التهابشان کاهش پیدا کند. در نتیجه رگ ها گشاد شده و فشار خون کاهش پیدا کند. روزانه یک لیوان آب کرفس خام با کمی آب پرتقال (برای اینکه مزه آن بهتر شود) بخورید. این کار را تا 30 روز ادامه دهید.


کرفس = کاهش بی خوابی
بی خوابی می تواند تأثیرات بسیار بدی بر سلامتی افراد بگذارد. قبل از خواب یک لیوان آب کرفس خام با یک قاشق عسل بنوشید. این کار باعث آرامش شما می شود و در نتیجه می توانید بهتر بخوابید. آب کرفس نه تنها به بهتر خوابیدن شما کمک می کند، بلکه خواص دارویی گوناگونی نیز دارد که هنگامی که شما خواب هستید بر بدن شما تأثیر می گذارد.


کرفس = کاهش سنگ کلیه
اگر کلیه یا صفرای شما سنگ ساز است، مصرف آب کرفس خام می تواند در مبارزه با این شرایط به شما کمک کند؛ البته به شرط اینکه از نوع سنگ های اگزالاتی نباشد. آب کرفس سمومی که باعث به وجود آمدن این سنگ ها می شوند را از بین می برد. از آنجا که کرفس ادرارآور می باشد، در دفع سنگ کلیه نیز بسیار مؤثر است. مصرف روزانه یک لیوان آب کرفس راه بسیار خوبی برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه می باشد.


کرفس همچنین حاوی ترکیب های ضدالتهابی، تسکین دهنده و مدّر است که برای درمان عفونت های مثانه توصیه می شود. تخم کرفس با افزایش ادرار به درمان عفونت های مجاری ادراری کمک می کند.

سایر خواص
آب کرفس هضم و دفع مواد غذایی را بهبود می بخشد. می تواند کلسترول خون را کاهش دهد و اشتها را کنترل کند. آب کرفس همچنین منجر به افزایش میل جنسی و بازسازی سلول های بدن می شود. با نوشیدن آب کرفس می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و دمای بدنتان را تنظیم کنید. آب کرفس یک ضدالتهاب بسیار مؤثر است که می تواند آرتروز و نقرس را التیام بخشد. همچنین از آنجا که کرفس سموم بدن را دفع می کند، می تواند به حل برخی مشکلات مربوط به کبد کمک کند.


توجه توجه
از آنجا که کرفس حاوی اگزالات و سدیم نسبتاً بالایی نیز هست، بهتر است تا حد امکان کل کرفس خورده شود و آب کرفس در حد یک لیوان در دوره زمانی محدود و یا به صورت چند لیوان در هفته مصرف شود. دقت داشته باشید که دریافت بیش از اندازه اگزالات عاملی مهم در ابتلا به سنگ های اگزالاتی و از بین رفتن عناصر 2  ظرفیتی مانند کلسیم، روی، فسفر، منیزیم و منگنز است که برای بدن بسیار ضروری هستند.


مقدار مصرف
دو هفته ی اول روزی یک لیوان، دو هفته ی دوم روزی نصف لیوان و دو هفته ی سوم هم روزی یک ساقه کرفس که حدود یک چهارم لیوان می شود. این مقدار مصرف کافی است.

ایسنا -دنیای تغذیه -پژوهشگاه قران و حدیث

اخبار مرتبط :

تخم کرفس بوی بد دهان را از بین می برد

لاغری با آب كرفس صحت ندارد

وقتی آب کرفس خطرناک می‌شود!


ویدیو مرتبط :
فواید نماز | فواید سجده | کلیپ مذهبی