سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مثلث نوشت: نیمی مثبت، نیمی منفی؛ گزارش آمانو برای جلسه شورای حکام منتشر شد


مثلث نوشت: نیمی مثبت، نیمی منفی؛ گزارش آمانو برای جلسه شورای حکام منتشر شد

مثلث/ متن پیش رو در مثلث منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

سرانجام گزارش رئیس کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در ارتباط با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران منتشر شد. آمانو در این گزارش تاکید کرد که «نشانه‌هایی از فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای ایران بعد از ۲۰۰۹ وجود ندارد.»
این گزارش از سوی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌درباره موضوع PMD به شورای حکام ارائه شد و در آن تصریح شده است که نشانه‌هایی از فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای ایران بعد از سال ۲۰۰۹ وجود ندارد.
این گزارش ارزیابی نهایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌درباره مسائل گذشته موسوم به «PMD» است که در اختیار اعضای آژانس قرار می‌گیرد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ در این گزارش، مدعی شده ایران پیش از سال ۲۰۰۳ برخی اقدامات تحقیق و توسعه در زمینه سلاح‌های اتمی ‌انجام داده است، اما بعد از سال ۲۰۰۹، نشانه‌هایی از فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای ایران وجود ندارد.
کشورهای عضو گروه ۱+۵ نیز طبق بند ۱۴ برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) باید قطعنامه‌ای را با هدف بستن موضوع PMD به شورای حکام ارائه کنند و شورای حکام نیز نسبت به تصویب این قطعنامه و بستن پرونده مبادرت کند که این اقدام ظرف دو هفته آینده صورت خواهد گرفت.
گزارش آمانو به نشست یک روزه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌که در تاریخ ۱۵ دسامبر سال جاری (۲۴ آذرماه) در مقر آژانس در وین برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد و اعضای شورای حکام آن را بررسی و درباره آن تصمیم خواهند گرفت.
رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌پیش از این درباره پرونده PMD گفته بود: «بستن این پرونده در اختیار شورای حکام است نه مدیرکل آژانس.»
وی عنوان کرد: «بستن پرونده به تصمیم شورای حکام نیاز دارد و با اینکه گزارش مدیرکل مهم است اما بستن پرونده از اختیار اعضاست نه مدیرکل و از طرفی هم کشورهای ۱+۵ طبق برجام متعهد هستند که قطعنامه‌ای را با هدف بستن موضوع به شورای حکام ارائه دهند.»
یوکیا آمانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌اخیرا در جمع خبرنگاران در وین و در اولین اظهارنظر رسمی درباره نتیجه PMD گفته بود: «گزارش آژانس درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران نه سیاه است و نه سفید.» اما حمید بعیدی‌نژاد معتقد بود این به معنای سیاه‌بودن و بسته‌نشدن پرونده PMD نیست. آمانو تاکید کرده بود که این گزارش به نتیجه قطعی درباره موضوع فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران نخواهد رسید.
سید‌عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز اخیرا درباره گزارش آمانو گفت: «آمانو مجری تصمیمات شورای حکام است و گزارش ارزیابی خود را ارائه می‌کند و این شورای حکام است که تصمیم می‌گیرد. اگر موضوع بسته نشود ما با وقفه‌ مواجه خواهیم شد.»
این مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای توضیح داده بود: «ما انتظار داریم آمانو گزارش متعادل و مبتنی بر واقعیات ارائه کند. مشخص است که درباره آنچه ادعا می‌شود پانزده سال پیش اتفاق افتاده، نمی‌توان گزارش دقیق ارائه کرد. از آمانو انتظار نمی‌رود گزارش صد‌درصدی را بتواند ارائه کند اما گزارشی مبتنی بر واقعیات را انتظار داریم.»
علاوه بر این محمدجواد ظریف نیز در نشست خبری مشترک با همتای یونانی خود در خصوص گزارش یوکیا آمانو در بسته شدن پرونده PMD عنوان کرده بود: «ما درباره نقشه راه با آژانس توافق کردیم یک بار برای همیشه این موضوعات را از سر راه برداریم و آژانس هم تایید ‌‌کرده است که ایران همه سوالات را پاسخ داده و نقشه راه را انجام داده است.»

عراقچی: گزارش مثبت بود
پس از انتشار این گزارش عباس عراقچی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس معتقد بود: «گزارش آمانو درباره PMD نشان می‌دهد که هیچ نشانه‌ای از یک برنامه نظامی هسته‌ای یا انحراف مواد هسته‌ای در ایران پیدا نشده و صلح‌آمیز بودن برنامه ایران اثبات شده و حالا نوبت ۱+۵ است که موضوع را در شورای حکام ببندد.» عراقچی گفت که در گزارش آژانس هیچ عبارتی مبنی‌بر عدم پایبندی ایران به تعهداتش طبق NPT وجود ندارد.»
به گفته عراقچی آژانس در این گزارش اذعان کرده است که ادعای انجام انفجارات آزمایشی در منطقه مریوان درست نیست و تلویحا بر ادعای ایران که همواره بر ساختگی بودن این موضوع تاکید داشت، صحه گذارده است. عراقچی افزود: «ما منتظر گزارش آمانو هستیم و مهم‌تر از گزارش آمانو منتظر تصمیم شورای حکام برای بستن مسائل گذشته هستیم که به غلط به آن PMD گفته می‌شد چون برنامه‌های ایران هیچ بعد نظامی نداشته که به آن PMD گفته شود.»
این مذاکره‌کننده ارشد کشورمان همچنین در مورد مسائل مطرح‌شده در مورد پارچین و ادعای آژانس با عکس‌های هوایی که در گذشته منتشر شده بود تشریح کرد: «مضافا اینکه ما عکس هوایی معتبری به آژانس نشان داده‌ایم که خلاف ادعای آژانس را نشان می‌دهد. به هرحال در بازدید مدیرکل آژانس از محل، وی به چشم خود دید که مخزنی وجود ندارد و گزارش آژانس نشان می‌دهد که در نتایج آنالیز نمونه‌های جمع‌آوری شده نیز این ادعاها تایید نشده است.»
تنها بخش مبهم گزارش آژانس جایی است که به «برخی اقدامات پیش از سال ۲۰۰۳» اشاره کرده است. عراقچی در پاسخ به این سوال که آژانس ادعا کرده قبل از سال ۲۰۰۳ فعالیت‌های اندکی در رابطه با بعضی فناوری‌های با کاربرد دوگانه مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای در ایران انجام شده است، توضیح داد: «شاید تنها نکته قابل تامل در گزارش آژانس همین اشاره به مطالعه در رابطه با برخی فناوری‌های دومنظوره باشد. اولا باید گفت که مطالعه در مورد تمامی ‌فناوری‌های دو‌منظوره در ایران تنها برای مقاصد صلح‌آمیز یا متعارف بوده است. ثانیا مطالعه در خصوص چنین فناوری‌هایی در کشورهای دیگر نیز معمول است و انجام می‌شود. مهم این است که مواد هسته‌ای به سمت مقاصد غیر‌صلح‌آمیز منحرف نشوند و در واقع وظیفه اصلی آژانس نیز تایید عدم انحراف است.»
عراقچی در نهایت معتقد بود حالا که بی‌اعتباری ادعاهای گذشته به اثبات رسیده و صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اثبات شده، طرف‌های مقابل نیز باید به تعهدات خود عمل کرده و در شورای حکام موضوع اصطلاح PMD را ببندند.
با وجود اظهارات عباس عراقچی اما همچنان مساله اشاره گزارش به موضوعات مبهم پیش از سال ۲۰۰۳ می‌تواند نشانه‌هایی از عدم بسته شدن کامل پرونده هسته‌ای ایران در موضوع ابعاد نظامی احتمالی باشد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
اتومبیل الکتریکی جدید نیسان ، نیمی هواپیما و نیمی ماشین