سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



چگونه 5 نفر از اعضای خانواده‌ام در «زاریا» کشته شدند+عکس


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، عصر روز شنبه 21 آذرماه 94، ارتش نیجریه در اقدامی عجیب و همچنان سوال‌برانگیز به حسینیه و منزل مسکونی «شیخ ابراهیم یعقوب زاکزاکی»، رهبر شیعیان نیجریه حمله برده و با به رگبار بستن حاضران دهها تن از مردم بی دفاع را کشته و شمار دیگری را زخمی کرد. 

فعالان نیجریایی می‌گویند بیش از 2000 نفر طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته گذشته (13 دسامبر) که به حسینیه زاریا در کادونا و منزل شیخ زاکزاکی صورت گرفته، کشته شده‌اند.

آخرین اخباری که از وضعیت شیخ زاکزاکی منتشر شده است، حاکی است که او مجروح شده و در بیمارستان نظامی کادونا تحت کنترل ارتش این کشور نگهداری می‌شود.

گفته می شود که ارتش نیجریه در حمله به حسینیه از نارنجک و دیگر سلاح های جنگی سنگین استفاده کرده که در نتیجه آن دیوارهای حسینیه تخریب شده است.

«شیخ ابوبکر زاکی» از جمله بازماندگان این روز خونین در زاریا است. وی دو دختر، برادرزاده و نوه برادری و نیز داماد برادرش را که همگی با وی زندگی می‌کردند در این اتفاق اخیر از دست داده است.

«دیلی تراست» با وی در رابطه با وقایع آن روز به گفت‌وگو نشسته و او در این مصاحبه از غم و اندوه بزرگی که برایش به جای مانده و دیدگاهش در خصوص این واقعه دردناک می‌گوید.

اعضای خانواده «شیخ ابوبکر زاکی» که همگی در «روز خونین زاریا» کشته شدند

 

بخش‌هایی از این مصاحبه در ادامه آمده است:

دیلی تراست: گفته می‌شود که شما دو دختر و تعدادی دیگر از اعضای خانواده تان را در درگیری اخیر نیروهای ارتش نیجریه با مسلمانان در زاریا حدود دو هفته پیش از دست داده‌اید. دقیقا چه تعدادی از عزیزانتان در این واقعه دردناک از دست رفته‌اند؟

شیخ ابوبکر زاکی: من پنج نفر از اعضای خانواده‌ام را از دست داده‌ام. عایشه دختر برادر مرحومم بود که پس از فوت برادرم با ما زندگی می‌کرد؛ دو دخترم، نصیبه و فاطمه؛ نوه یک سال و نیمه‌ برادرم فاطمه بتوله که دختر عایشه بود و داماد برادرم، همسر عایشه را که استاد دانشگاه آبوجا بود. آنها 5 نفر می‌شوند.

دیلی تراست: چطور خبر دردناک کشته شدن آنها را دریافت کردید؟

با تسلیم کامل در برابر اراده و خواست الله. ما اعتقاد داریم که هر فردی سرانجام یک روز مرگش فرا می‌رسد. و این تنها علت مرگ است که متفاوت خواهد بود. من این تراژدی را آزمونی از جانب خداوند می‌دانم. آنها مظلومانه و به شیوه‌ای وحشیانه توسط مأموران ارتش کشته شدند. آنها هرگز جرمی مرتکب نشده بودند و گناهی نداشتند. من شدیدا معتقدم که آنها در درگاه الهی شهید هستند.

نصیبه دانشجوی برتر دانشگاه آبوجا بود و خواهر کوچکترش فاطمه تازه در کالج زوبا پذیرفته شده بود. با وجود همه اینها برخی دیگر از اعضای خانواده‌ام از این واقعه دردناک جان به در بردند.

دیلی تراست: آخرین باری که دخترانتان و دیگر اعضای خانواده‌تان را زنده دیدید کی بود؟

شنبه، قبل از آن یکشنبه اسفناک. آنها عصر بود که از خانه در «گواگوالاده» (Gwagwalada) خارج شدند و عزم زاریا کردند. شب بود که به زاریا رسیدند. آنها برای شرکت در مراسم تغییر پرچم که هر سال برگزار می‌شود رفتند. پس از اینکه اخبار درگیری منتشر شد، و من حدود ساعت 6 غروب با یکی از دخترانم صحبت می‌کردم، او به من گفت «پدر جان، مارا ببخش به نظر می‌رسد که احتمال دیدار مجدد ما بسیار کم است. من تیر خورده‌ام و عایشه نیز با تیتری که در سرش اصابت کرده، چشم از جهان بسته است».

دامادم، همسر عایشه نخستین نفری بود که به ضرب گلوله نیروهای ارتش کشته شده بود و فاطمه دختر کوچکم به برادر کوچکترم که سالم گریخته بود، تلفن زده بود که بگوید آنها در حال کشتار مردم بودند. برادرم از او درباره محلی که در آنجا بودند، پرسیده بود و به آنها گفته بود همانجا دور از چشم دیگران جایی مخفی شود. این آخرین گفت‌وگوی آنها بود.

دیلی تراست: از زمان وقوع این واقعه تراژیک، انواع و اقسام انتقادها و واکنش‌ها از دولت نیجریه و حتی بخش‌هایی از جامعه بین‌المللی صورت گرفته است. نظر شما در این رابطه چیست؟

افراد و سازمان‌های مختلفی به ویژه سازمان‌های حقوق بشری همدردی قلبی را  ابراز کرده و این کشتار را به شدت محکوم کرده‌اند ضمن اینکه همگی تأکید دارند اصلا این کشتار غیرضروری بوده است. کشتار پیروان بیگناه شیخ زاکزاکی با استناد به دلایلی غیرپذیرفتنی که آنها مانع از عبور رئیس ستاد مشترک ارتش نیجریه شده بودند، تمام ملت را بهت زده کرده است و حتی جامعه جهانی را.

هر شهروندی این حق را دارد که از جان وی محافظت شود و اگر جرمی یا جنایتی را مرتکب می‌شود، از این حق برخوردار است که دستگیر شده و در دادگاه قانون محاکمه شود نه اینکه به صورت غیررسمی و خارج از صلاحیت قانونی کشته شود. حتی انجمن مسیحیان نیجریه نیز با ما ابراز همدردی کرده است و این اقدام ارتش نیجریه را محکوم کرده است.

دیلی تراست: آیا اطمینان دارید که عدالت برقرار خواهد شد؟

ما شکایت خود را به خداوند خواهیم برد تا میان حقیقت و فریب قضاوت کند. او برقراری عدالت را تضمین کرده است. ما قبلا برای موارد مختلف کمیته‌هایی تشکیل می‌دادیم اما هیچ گاه نتیجه‌ای ندیدیم. حتی کمیته تشکیل شده در دولت «گودلاک جاناتان» (رئیس جمهور پیشین نیجریه) در خصوص پرونده کشتار سه فرزند شیخ زاکزاکی و 31 نفر دیگر از اعضای جنبش اسلامی نیجریه در سال گذشته هیچ نتیجه‌ای تا به امروز نداشته است.

دیلی تراست: بسیاری از مردم نیجریه در خصوص ادامه فعالیت جنبش اسلامی ابراز نگرانی کرده‌اند. ابراز نگرانی درباره مسائلی چون ترویج افراط گرایی و یا حتی افزایش تهدیدات امنیتی و ...

تا کنون هیچ سابقه‌ای در این رابطه ثبت نشده است که نشان دهد جنبش اسلامی در نیجریه تهدید امنیتی به دنبال دارد و یا حتی کسی را کشته است. در حقیقت،‌ شیخ زاکزاکی به عنوان «مرد صلح» همواره تحسین شده است.

انتهای پیام/.

http://fna.ir/NDVEUK


ویدیو مرتبط :
کشته شدن اعضای یک خانواده در تصادف سمند و کامیون