فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



جشنواره سراسری سیاه بازی در ساری پایان یافت


به گزاش روز شنبه روابط عمومی ارشاد مازندران دومین جشنواره سراسری نمایش های سنتی و سیاه بازی از 25 آذرماه با شرکت هشت گروه نمایشی در ساری آغاز شد و جمعه شب به کار خود پایان داد.
دبیر دومین جشنواره سراسری نمایش های سنتی در مراسم اختتامیه با اشاره به فراخوان دبیرخانه برای ارسال آثار، گفت: با توجه به فراخوان از 22 شهر و 16 استان 36 اثر به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد هشت اثر پس از بازبینی انتخاب شد.
محمد جونیان بابیان اینکه از 36 اثر ارسالی به دبیرخانه هشت اثر انتخاب شد، اظهار داشت: این تعداد آثار از استان های مازندران، گلستان، همدان، خراسان، تهران و زنجان انتخاب شده اند.
وی یکی از افتخارات ایرانیان را هنر نمایش ازجمله سیاه بازی عنوان کرد و افزود: نمایش سیاه بازی ریشه کهن در کشور دارد و به کشورهای دیگر دنیا این نمایش راه یافته است.
یک کارگردان، نویسنده و بازیگر بابیان اینکه شخصیت سیاه به ظاهر نوکر و یا غلام زرخرید است، گفت: با توجه به شخصیت سیاه در جامعه به عنوان نوکر دارای ویژگی های است که تحت تأثیر ذهن طنز آور ایرانی رفته و به آن پرداخته است.
داود فتحعلی بیگی رنگ سیاه چهره شخصیت سیاه را رنگ دانایی است، اظهار داشت: در نمایش سیاه بازی نقش سیاه هیچ وقت به بازیگر کم استعداد و ناتوان داده نمی شود چراکه بازیگر این نقش باید آدم هوشمند و حاضرجواب باشد.
وی بابیان اینکه بازیگران نقش سیاه در تاریخ اگر سواد نداشته باشند بسیار باهوش بوده اند، تصریح کرد: در این نمایش شادی آور ایرانی هیچ وقت نژاد و رنگ پوست مورد تمسخر قرار نمی گیرد بلکه این شخصیت صاحبان زر و تزویر را که در راستای زایل کردن مردم گام برمی دارند با آن ها جدال و کشمکش دارد.
فتحلی بیگی بیان کرد: با زبان نمایش سیاه بازی می توان تمام مسائل و مباحث مختلف جامعه را به صورت طنز بیان کرد.
همچنین در آیین اختتامیه دومین جشنواره سراسری نمایش های سنتی از نویسندگان، کارگردانان، بازیگران نقش سیاه و بازیگران زن تقدیر شد. از داود فتحعلی بیگی نویسنده نمایش های عروسی حاکم ملایر با دختر شاه پریان از زنجان، سیاه بازی نمایش ممنوع از ساری، علی آزاد نیا نمایش مسافری از هند، اصغر لشگری کارگردان مسافری از هند از مشهد، محمود عرب خانی کارگردان عروسی حاکم ملایر با دختر شاه پریان از زنجان، حسین صفی نویسنده و کارگردان سیاه عوضی از همدان تقدیر شد.
از عطاءالله صفر پور نویسنده و کارگردان یا سر یا زر از گرگان، جواد انصافی نویسنده و کارگردان نوروز و پیروز از تهران، امیرحسین انصافی نویسنده و کارگردان نمایش مشق عشق از تهران و سید علی شیدایی فر کارگردان سیاه بازی نمایش ممنوع از ساری تقدیر شد.
به نویسندگان هدایایی همچون لوح سپاس، تندیس جشنواره، کیف و نویسنده و کارگردان نمایش لوح سپاس، تندیس جشنواره، کتاب های تخصصی و هدیه نقدی به مبلغ 2 میلیون، یک میلیون و 500 هزار و یک میلیون تومان داده شد.
لوح سپاس، تندیس جشنواره و هدیه دبیرخانه جشنواره به دلیل حضور 25 ساله در نقش سیاه و شرکت در جشنواره های گوناگون ملی به سید کاظم حسینی ارائه شد. همچنین لوح سپاس، تندیس و هدیه جشنواره و تابلوی طبیعت مازندران به مصطفی بیگی بازیگر نقش سیاه از همدان در نمایش سیاه عوضی، عطاءالله صفرپور بازیگر یا سر یازر از گرگان، اصغر لشگری برای نمایش مسافری از هند از خراسان رضوی، امیرحسین انصافی برای نمایش مشق عشق از تهران، آرمان دانش پناه عروسی برای نمایش عروسی حاکم ملایر با دختر شاه پریان از زنجان، مهدی خادمی برای نمایش ممنوع از مازندران و جواد انصافی برای نمایش نوروز و پیروز از لواسان تقدیم شد.
لوح سپاس، هدیه ویژه جشنواره و ساعت مچی به بازیگران زن شامل شیدا صبوری بازیگر نمایش مسافری از هند مشهد، نیلوفر سیاری بازیگر مشق عشق از تهران، نفیسه صالحی بازیگر سیاه عوضی همدان، زهرا شیدایی فر بازیگر نمایش ممنوع از ساری، شهپر میثاق فر بازیگر عروسی حاکم ملایر با دختر شاه پریان از زنجان و فروغ یزدان عاشوری بازیگر نوروز و پیروز تهران تقدیم شد.
دومین جشنواره سراسری نمایش های سنتی و آیینی سیاه بازی از 24 لغایت 27 آذر در سالن سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با مشارکت مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، معاونت فرهنگی شهرداری ساری، گروه هنری فن، شورای اسلامی شهر، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، بانک ملی، تحریر گستر مازند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.
6097

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
آیا انحصار واردات خودرو پایان یافت؟