سریال «شهرزاد» را ندزدیم!


سریال «شهرزاد» را ندزدیم!جیم/ حرف، حرف جدیدی نیست. اوریجنال‌بینی و حق کپی رایت و قاچاق فیلم سال‌هاست که مطرح است اما با خلق و خوی ما سازگار نیست و لابد برای همین هم مسئولین به فکر درمان اساسی آن نیستند. شبکه نمایش خانگی در طول این سال‌ها با وجود برخی بد قولی‌ها و کارهای ضعیف در بین مردم جا افتاده و به لحاظ در آمدی به حدی رسیده است که رییس سازمان سینمایی به تازگی از درآمد 100 میلیاردی‌اش در یکسال گذشته در شهر تهران خبر داده است، اما کماکان با معضل کپی غیرقانونی فیلم‌ها و دیگر آثار هنری روبه‌رو است.

در روزهایی که سریال‌های ضعیف صدا و سیما را شاهدیم، سریالی قوی و خوش ساخت از «حسن فتحی» با حضور بازیگرانی توانمند برای اولین بار با موضوع تاریخی در شبکه نمایش خانگی راه پیدا کرده، اما بازهم داستان کپی و چرخشش دست به دست بلای جان سرمایه‌گذار این سریال شده است. مجموعه شهرزاد از ابتدای توزیع‌اش در شبکه نمایش خانگی از هر ترفندی برای فروش محصولاتش استفاده کرده، از جمله این که سایت شهرزاد دانلود با هزینه پایین‌تر را فراهم کرده، امکان خرید مجموعه چند قسمت در سایت شهرزاد موجود است، از مخاطبان خواسته شده که دانلودها یا خریدها غیرقانونی خود را از طریق شبکه‌های موبایلی حلال کنند یا این که در پاسخ مخاطبان سایت گفته شده هر DVD شهرزاد را از نظر شرعی 5 نفر می‌توانند ببیند، اما باز هم آن طور که از صحبت‌های تهیه کننده و سرمایه‌گذار کار بر می‌آید با وجود افزایش مخاطبان سریال، فروش آن رشد چندانی نداشته است!

هزینه خرید سریال شهرزاد اگر چه به واقع از عهده عده‌ای خارج است اما برای قالب مخاطبان همراه شهرزاد، هزینه بالایی نیست و در بین خرج‌کرد ماهانه‌شان گم است. در این شرایط که همه چیز گران است و به عنوان مثال یک سینمای 2 نفره فقط و فقط 16 هزار تومان هزینه بلیت دربر دارد، 16 هزار تومان برای دیدن 4 قسمت سریال هزینه بالایی نیست اما نیاز به فرهنگی دارد که به آن برسیم. فرهنگی که در آن مفت نبینیم و برای کار خوب هزینه کنیم.

مسئله‌ای که برای همه واضح و مشخص است، هزینه‌های بسیار بالای تولید سریال«شهرزاد» است. طراحی صحنه این اثر، حضور تعداد بالای سیاه لشکر، لباس‌ها و وسایل قدیمی آن هم به گونه‌ای که برخلاف سریال‌های تاریخی کمترین اشکال به آن وارد است، همه و همه هزینه‌های زیادی را در بردارد. جدای از آن، همه از فتحی و تیمش توقع احیای شبکه نمایش خانگی را دارند اما وقتی کسی خودش را نسبت به خرید این مجموعه متعهد نمی‌داند، چطور این مهم ممکن می‌شود. این که تصور کنیم تولیدکنندگان شهرزاد از جای دیگری هزینه‌های این سریال را تامین کرده‌اند و می‌توانند تامین کنند اگرچه شاید درست باشد، اما توجیه درستی نیست. یک مجموعه که کار خوب ارائه داده حقش است که به سود برسد. تولیدکنندگان شهرزاد به دلیل خلا قانونی به مسائل شرعی و اخلاقی متوسل شدند اما باز هم مثل سایر آثار مشابه و حتی بعضی نرم افزارهای مذهبی به نتیجه نرسیدند! نه این که مردم متشرع و خداترس نباشند بلکه به نظر می‌رسد کسی باور ندارد که دانلود غیرمجاز یک اثر، دزدی است و خریدن آثار کپی شده دزدی و کمک به اشاعه دزدی است! اصلا گویی کسی باور ندارد خرید نسحه‌های غیر مجاز یک اثر فرهنگی، گناه است.

داستان کپی رایت و حفظ حقوق معنوی یک اثر بیش از هر چیزی نیازمند توجه و اهتمام شخصی خود ماست. نمی‌توانیم انتظار تولید کارهای فاخر را داشته باشیم اما برای آن هزینه نکنیم!نویسنده: مازیار حکاک


منبع: جیم


ویدیو مرتبط :
دانلود فصل سوم شهرزاد | سریال شهرزاد با لینک مستقیم و HD