اسرار ثروت کاغذی در باغ متروکه


کلاهبرداری از طریق جعل اسکناس و انواع چک‌ها، یکی از شگردهای مجرمانه است که تبهکاران حرفه‌ای از آن بهره می‌گیرند و برای نیل به اهداف خود به انواع حیله‌ها و ترفندها متوسل می‌شوند. این مجرمان به سبب این که جعل و جرم را پیشه خود قرار داده‌اند، هنگام اجرای نقشه‌های خود تمامی جوانب را می‌سنجند و به همین سبب شناسایی و دستگیری آنان غالباً مشکل و با مانع مواجه است.پلیس مازندران به کاسبان و فروشندگان سطح استان توصیه کرد: مردم از افراد شناخته شده تراول‌چک دریافت کنند و در صورت مشکوک شدن به جعلی بودن آن به نزدیک‌ترین بانک مراجعه کنند و از اصالت چک مطمئن شوند.

افراد برای پیشگیری از چنین جرایمی می‌توانند هنگام دریافت تراول‌ چک از دستگاه‌های ماوراء بنفش که نوع خودکاری آن با قیمت پایین در بازار موجود است، استفاده کنند.نخ امنیتی از نوع هولوگرام، نخ امنیتی پنهان که درون کاغذ قرار گرفته، فیبرهای مرئی که در سطح چک پراکنده است و بدون هیچ ابزاری قابل مشاهده است، طرح مخفی، چاپ برجسته، مرکب ضدکپی و... از خصوصیات این نوع تراول‌چک‌هاست. از سویی اسکناس‌ها نیز به خاطر دارا بودن نخ امنیتی و تصویر محو در صورت جعل قابل تشخیص است.

بهترین حالت برای متوجه شدن اصلی بودن چک تست مرکب حرارتی است که به صورت آرم بانک مرکزی روی چک ثبت شده است و در اثر اصطکاک انگشت برای لحظاتی آرم محو و دوباره پدیدار می‌شود. افراد با انجام این تست می‌توانند متوجه شوند که تراول جعلی یا اصلی است.

ثروتمندان باغ متروکه راز مخوفی داشتند که از سوی پلیس ‌ساری فاش شد.اعضای این باند که از اهالی یکی از استان‌های غربی کشور هستند با تهیه تراول چک‌های تقلبی از قاچاقچیان، آنها را به استان مازندران آورده و در سطح گسترده‌ای توزیع می‌کردند.راز اقدامات این گروه کلاهبردار با شکایتی از سوی چند مغازه‌دار در شهرهای مختلف مازندران و در جریان تجسس‌های پلیس ساری فاش شد.این فروشندگان ادعا کرده بودند که مرد جوانی به بهانه خرید لوازم به مغازه آنها مراجعه کرده و در ازای خرید جنسی با حدود قیمتی 5 هزار تومان تراول 50 هزار تومانی داده و بقیه پول را هم دریافت کرده است تا اینکه فروشندگان بعد از رفتن کلاهبردار ناشناس تراول‌ها را به بانک برده و متوجه تقلبی بودن آن می‌شوند و ماجرا را به مأموران گزارش می‌دهند.

ردیابی مرد شیاد

بنا بر این گزارش، روز 14 آذر ماه سال جاری بود که یکی از مغازه‌داران در مرکز شهر ساری با مأموران کلانتری 14 تماس گرفته و ادعا کرد مرد جوانی که مدتی پیش تعدادی تراول چک قلابی به او داده بود بار دیگر به مغازه اش مراجعه کرده است.

با توجه به دریافت این گزارش اکیپی از مأموران تجسس این کلانتری به سرعت وارد عمل شده و خود را به فروشگاه مورد نظر رساندند.در حالی که راه‌های خروجی فروشگاه تحت محاصره مأموران در آمده بود، آنان با ورود به داخل فروشگاه متوجه شدند مرد جوان بعد از مشکوک شدن به تماس صاحب فروشگاه با ایجاد درگیری لحظاتی پیش از حضور پلیس، آنجا را ترک کرده است.در همین حال مأموران کلانتری ، خیابان‌های اطراف فروشگاه را تحت نظر قرار داده و به گشت زنی برای بدست آوردن ردی از این مرد کلاهبردار پرداختند.مرد کلاهبردار که متوجه حضور پلیس شده بود سعی کرد از منطقه فرار کند و از محاصره مأموران بگریزد اما پلیس از تعقیب او دست بر نداشت تا اینکه در داخل یک کوچه بن بست، مرد جوان به طور ناگهانی ناپدید شد.در حالی که مأموران تجسس‌های دقیق در این باره را انجام می‌دادند پسر بچه خردسالی که در حال بازی با توپ پلاستیکی در داخل کوچه بود رد متهم فراری را در اختیار پلیس قرار داد.این پسر بچه وقتی متوجه حضور پلیس شد به آنان گفت:

«عمو پلیس مرده رفت داخل این باغ».بدین ترتیب باغ متروکه به دقت مورد جست‌وجوی مأموران قرار گرفت تا اینکه شیاد تحت تعقیب در حالی که گوشه ای از باغ لابلای علف‌ها پنهان شده بود از سوی پلیس بازداشت شد.در بررسی لباس‌های این مرد تعدادی تراول چک‌های 50 و 100 هزار تومانی بدست آمد که همه آنها با شیوه ماهرانه ای جعل شده بودند.با توجه به این که در تصاویر بدست آمده از دوربین‌های مداربسته فروشگاه‌ها مشخصات ظاهری دو مرد به ثبت رسیده بود مأموران در همان باغ متروکه مرد شیاد را تحت بازجویی قرار دادند.مرد جوان ابتدا منکر هرگونه اطلاعی از کلاهبرداری‌های قبلی شد اما با ارائه دلایل کافی از سوی پلیس اعتراف کرد که با همدستی یکی از دوستانش این کار را انجام داده است.با هماهنگی‌های پلیسی و تحقیقات دقیق مأموران مشخص شد که همدست این مرد با یک خودروی سفید رنگ در فاصله‌ای صدمتری از محل بازداشت او انتظارش را می‌کشد. پلیس با پوشش‌های نامحسوس محل توقف خودرو را به محاصره در آورد و همدست وی را نیز بازداشت کرد.با انتقال دو شیاد به کلانتری تحقیقات و بازجویی‌های فنی و پلیسی از متهمان آغاز شد.

دو مرد که بهرام و مجید نام دارند در اعترافات خود گفتند: ما از اهالی یکی از استان‌های غربی کشور هستیم. در آنجا تراول‌های تقلبی را از قاچاقچیان و جاعلان به مبالغ ارزانی می‌خریم و با سفر به شمال کشور خودمان را مسافر معرفی کرده و این تراول‌ها را خرج می‌کنیم.براساس ادعاهای این دو مرد کلاهبردار، آنان در هر سفر داخل همان باغ‌متروکه می‌رفتند و مقدار زیادی تراول‌های جعلی را در سطح استان خرج می‌کردند.بنا بر اعلام مقام های پلیس برخی از این تراول‌ها آنقدر با مهارت زیاد جعل شده بود که حتی کارمندان بانک نیز در تشخیص جعلی بودن آن دچار اشتباه شده بودند.بر اساس تحقیقات پلیس دو شیاد هر بار با تغییر چهره به فروشگاه‌های سطح شهر مراجعه می‌کردند تا کمتر مورد سوء ظن فروشندگان قرار گیرند.همچنین براساس اعلام مالباختگان این دو مرد هر بار لباس‌های شیک بر تن داشته و ادعا می‌کردند چون خودرویشان را در جای نامناسبی پارک کرده اند، فروشنده زودتر کارشان را راه بیندازد. به همین دلیل فروشنده کمتر فرصت بررسی دقیق تراول‌ها را پیدا می‌کرد. دو مرد با صدور قرار قانونی تا انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفتند.

روزنامه ایران


ویدیو مرتبط :
اسرار موفقیت، سلامتی، عشق، ثروت و شادی (اسرار المکشوف)