علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



پیشخوان/ «عاشقانه‌های پستی» و «چه تنهاست ماه» منتشر شد


پیشخوان/ «عاشقانه‌های پستی» و «چه تنهاست ماه» منتشر شدخبرگزاری کتاب ایران/ دو مجموعه شعر «عاشقانه‌های پستی» و «چه تنهاست ماه» که جدیدترین آثار حمیدرضا شکارسری است، طی روزهای گذشته از سوی انتشارات فصل پنجم و نشر شهرستان ادب راهی بازار نشر شده است.
حمیدرضا شکارسری گفت: طی روزهای گذشته دو مجموعه شعر بنده با عنوان «عاشقانه‌های پستی» و «چه تنهاست ماه» از سوی انتشارات فصل پنجم و نشر شهرستان ادب منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند این دو مجموعه را از کتابفروشی‌ها تهیه کنند.

این شاعر در توضیح مجموعه شعر «عاشقانه‌های پستی» اظهار کرد: کتاب «عاشقانه‌های پستی» از ۸۱ شعر سپید تشکیل شده است که در سال ۹۱ آنها را نوشتم و همگی ژانر عاشقانه دارند. شعرهای این مجموعه در رده‌بندی کلی، شعر کوتاه محسوب می‌شوند، البته چند شعر بلند هم در میان این شعرها دیده می‌شود. این کتاب در ادامه فعالیت ۱۰ ساله من است و سعی شده تا کتاب یک نظام معنایی و شکلی مشخص داشته باشد و از کلمات و دیدگاه‌های مشخصی استفاده کند.

وی ادامه داد: شعرهای این مجموعه تکمیل کننده همدیگر هستند و به همین دلیل شاید اگر به تنهایی منتشر و خوانده شوند از بار معنایی خوبی برخوردار نباشند، بنابراین شعرهای این مجموعه را باید مانند مجموعه شعرهای «چیزی قطب‌نماها را دیوانه می‌کند»، «تنها برف کوچ نکرده است»، «چتر شورشی» و چند اثر دیگر با هم خواند.

شکارسری با اشاره به فضای شعرهای این مجموعه گفت: این کتاب یک حالت نوستالژی دارد چراکه با توجه به رونق اینترنت و شبکه‌های مجازی دیگر کمتر کسی نامه پست می‌کند. در کل موضوع شعرها این مجموعه به نامه‌هایی اشاره می‌کند که هیچ وقت به دست مخاطب نرسیده است.

وی افزود: تمامی ۸۱ شعر این کتاب به هم ربط دارند اما یک خط روایی را طی نمی‌کنند، یعنی گاهی غمگین، شاد، عینی و ذهنی هستند و نمی‌توان روند مشخصی را برای آن‌ها تعیین کرد.

نویسنده کتاب «حماسه کلمات» در توضیح کتاب دیگرش با نام «چه تنهاست ماه» اظهار کرد: این مجموعه، گزیده‌ای از شعرهای نیمایی من است و بابت انتشار آن خیلی خوشحال هستم چراکه با چاپ این مجموعه من نیز در گروه جامعه ادبی که به دنبال احیای شعر نیمایی هستند قرار گرفته‌ام، قالبی که کمتر از ۱۰۰ سال از تولدش می‌گذرد اما این روزها در غربت به سر می‌برد.

وی ادامه داد: قالب‌هایی مانند غزل، دوبیتی، مثنوی و دیگر قالب‌های شعری صدها سال است که با قدرت در حال فعالیت هستند اما متأسفانه قالب نیمایی به دلایلی از دور خارج شده است. در حال حاضر جریان خوبی راه افتاده و در تلاش است تا شعر نیمایی را از رکود خارج کند. امیدوارم این اتفاق به زودی رخ دهد چراکه شعر نیمایی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است.

حمیدرضا شکارسری در سال ۱۳۴۵ در تهران متولد شد. نخستین کتاب او در سال ۱۳۷۵ با نام «باز جمعه گذشت» از سوی حوزه هنری منتشر شد. از جمله آثار منتشر شده او می‌توان به مجموعه شعرهای «باز جمعه‌ای گذشت»، «گزیده ادبیات معاصر»، «از تمام روشنایی‌ها»، «پرانتزهای شکسته» و در زمینه نقد کتاب‌های «حماسه کلمات»(نقد و بررسی ۲۰ سال شعر دفاع مقدس) و «از سکوت به حرف»(مجموعه نقد ادبی) اشاره کرد.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: خبرگزاری کتاب ایران


ویدیو مرتبط :
عاشقانه تنهاست