مذهبی


2 دقیقه پیش

پیشگویی امام صادق (ع) از فتنه های آخرالزمان و راه های مقابله باآن!

به گزارش «شیعه نیوز»، باور و پذیرش این واقعیت ها برای سخت است که قبول کنیم امروز ما در دنیایی زندگی می کنیم که آلودگی های روحی، دامان همه بشریت را فرا گرفته است، حفظ ایمان ...
2 دقیقه پیش

تصویر کعبه در 140 سال پیش

چقدر زیبا ، ساده و بی آلایش با این تصویر چقدر آدمی احساس آرامش میکنه چه برسه به اینکه اونجا حضور داشتی ، ولی امروزه روز . . . . . لعنت خدا بر آل سعود



مهم‌ترین مسئله سفر اربعین امسال


به گزارش شیعه آنلاین ، براساس پیش‌بینی‌ها امسال بیش از ۲میلیون ایرانی برای زیارت اربعین وارد کشور عراق می‌شوند.

حضور این تعداد ایرانی در کنار زائران غیرایرانی و البته زائران عراقی موجب تشکیل بزرگ‌ترین تجمع انسانی جهان می‌شود که عددش بیش از 20میلیون نفر تخمین زده می‌شود. حضور این تعداد زائر در عراق مستلزم به کارگیری امکانات و تأمین امنیت در بالاترین سطح است. امسال و بعد از تجربه سال گذشته اربعین، 2 کشور ایران و عراق تصمیم به برنامه‌ریزی برای حضور هرچه بهتر زائران در این کشور گرفتند که مهم‌ترین آنها الزامی بودن‌ داشتن ویزاست. گفت‌وگوی همشهری با حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در عراق را درباره آخرین تصمیم‌ها و برنامه‌ها برای مدیریت این تجمع بزرگ بخوانید.

زمان زیادی تا آغاز حرکت زائران پیاده برای حضور در مراسم اربعین نمانده است. چه تمهیداتی برای هر چه بهتر برگزار کردن این مراسم دارید؟

پیش‌بینی‌ها برای امسال حضور بیش از 2 میلیون ایرانی در این مراسم است، این یعنی باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم. اگر‌چه سال گذشته هم تا حدودی برنامه‌هایی برای پیاده‌روی اربعین درنظر گرفته شد اما این مقدار از حجم ورودی زوار به کربلا پیش‌بینی نمی‌شد که تعداد زوار ناگهان از480هزار نفر در سال‌92 به بیش از یک میلیون و 600هزار نفر برسد. برخی مشکلات به‌دلیل عدم‌پیش‌بینی‌ها و برخی دیگر به‌دلیل بی‌توجهی به ظرفیت‌های موجود بود. یعنی در کل امکانات کربلا برای استقرار از قبیل هتل و مسافر‌خانه بیش از 23هزار نفر نیست که برای ایام عادی سال متناسب است اما برای ایامی مثل اربعین اصلا مناسب نیست. با این حال غیر از وجود زوار ایرانی خود عراقی‌ها و زواری از کشورهای بحرین، عربستان سعودی، هند، پاکستان، لبنان و ترکیه، ‌آذربایجان و کشورهای اروپایی هم برای زیارت به عراق می‌آیند که همین موضوع باعث می‌شود تا تناسبی بین ظرف و مظروف نباشد. با این حال امسال در زمینه‌های اسکان، بهداشت و درمان و تغذیه زائران پیش‌بینی‌های مناسبی انجام شده است. ظرفیت اسکان نسبت به سال قبل 5برابر افزایش پیدا کرده، یعنی سال گذشته 23تا 24هزار زائر را توانستیم اسکان دهیم که این مقدار برای امسال به 150هزار محل اسکان رسیده است. در نقاط مختلف کربلا و با هماهنگی مسئولان عراقی با داربست و چادر و برزنت فضاهای موقتی برای اسکان زائران ایجاد و برخی مدارس و مراکز آموزشی و ورزشگاه‌ها نیز برای اسکان زائران آماده شده است. تمام اینها در کنار امکاناتی است که مردم عراق و ساکنان کربلا در اختیار زوار امام حسین(ع) قرار می‌دهند. با این حال با توجه به حجم بالای ورود زائران ایرانی به کربلا باز هم در زمینه اسکان نسبت به تقاضایی که وجود دارد فاصله زیادی داریم. اسکان زائران مهم‌ترین مشکل سفر اربعین امسال است.

با توجه به اینکه موکب‌ها و هیئت‌های عراقی از بعد‌از‌ظهر اربعین دیگر فعالیتی ندارند، برنامه ایران برای تغذیه زوار ایرانی مستقر در کربلا چیست؟‌

امسال با پیش‌بینی‌هایی که شده حجم هیئت‌هایی که برای زوار امام حسین(ع) غذا تهیه می‌کنند بسیار زیادشده و از برخی هیئت‌های ایرانی خواهش کردیم که این خدمات تغذیه‌ای را تا چند روز بعد از اربعین که زوار ایرانی در کربلا هستند ادامه دهند. ان‌شا‌ءالله مشکلی برای تغذیه زائران وجود نخواهد داشت.

با توجه به حجم بالای سفر زوار ایرانی به کربلا آیا پیش‌بینی شده ویزای فوری در سر مرز یا فرودگاه‌ها صادر شود؟‌

در جلسات مختلفی که با مسئولان کشور عراق داشتیم به این نتیجه رسیدیم که هیچ‌گونه ویزایی در سر مرزها و فرودگاه‌ها صادر نشود و تمامی برنامه‌های مربوط به صدور ویزا از طریق دفاتر کنسولی انجام خواهد شد. به همین دلیل علاوه بر 4دفتر کنسولی و سفارتخانه که در کشورمان مستقر است بنا بر پیشنهاد کشورمان 11دفتر موقت کنسولی در 11شهر کشورمان ایجاد شد که روند صدور ویزا هر‌چه سریع‌تر انجام شود. به این ترتیب تمام افراد باید با در دست داشتن ویزا برای خروج از مرز اقدام کنند و به این امید نباشند که شاید در سر مرز بتوانند ویزای فوری دریافت کنند. همچنین از طرف عراقی درخواست کردیم که زوار ایرانی به شرط اینکه مهر ورود به کشور عراق در گذرنامه و مانیفست‌شان درج شده باشد بتوانند هم به‌صورت گروهی و هم به‌صورت جداگانه بعد از زیارت اربعین به کشور وارد شوند. اما نکته مهم این است که افراد از همان مرزی که از کشور خارج شده‌اند به کشور بازگردند.

با توجه به تهدیداتی که تکفیری‌ها برای ناامن جلوه دادن عراق در ایام اربعین انجام داده‌اند، پیش‌بینی‌ها برای تأمین امنیت زوار در این ایام چگونه بوده است؟‌

امنیت مسئله‌ای جدی در کشور عراق است که طرف عراقی به آن توجه ویژه‌ای دارد و امکانات خود را برای تأمین هر چه بیشتر امنیت در این کشور در ایام اربعین بسیج کرده اما در عین حال مردم هم باید به تأمین امنیت کمک کرده و هوشیار باشند. مهم‌ترین مسئله در این میان این است که به‌صورت گروهی به این سفر بیایند و از مسیرهایی که برای سفر برای آنها پیش‌بینی شده حرکت کنند و از رفتن به مسیرهای فرعی برای رسیدن به عتبات خودداری کنند. زوار باید به این نکته هم توجه کنند که از رفتن به زیارت سامرا در ایام اربعین خودداری کنند.

امسال اوضاع در کاظمین چگونه است؟

برای نخستین‌بار امسال برای مسیر کاظمین به کربلا تمهیداتی را داشتیم که البته امکانات این مسیر قابل مقایسه با امکانات مسیر نجف تا کربلا نیست چرا که بیشترین تمرکز به‌دلیل بیشترین تعداد زوار پیاده در مسیر نجف تا کربلاست اما در این مسیر هم درخصوص تغذیه، اسکان، انتقال و درمان زوار به کربلا تمهیداتی را داشته‌ایم که به زواری که از این مسیر به کربلا می‌آیند هم خدمات‌رسانی کنیم.

اختلال در اینترنت و تلفن همراه از موضوعاتی بود که سال گذشته در ایام اربعین مشکلاتی را برای زائران به‌وجود آورد. امسال اوضاع بهتر می‌شود؟

حدود 20روز قبل دکتر واعظی وزیر ارتباطات به کشور عراق آمدند تا هماهنگی‌هایی را برای ایجاد ظرفیت بیشتر برای ارتباطات موبایلی و افزایش پهنای باند اینترنت و... انجام دهند اما تأکید می‌کنم با توجه به تعداد بالای زوار که با احتساب زوار عراقی و دیگر کشور‌ها به بیش از 20میلیون نفر می‌رسد ممکن است باز هم مشکلاتی درخصوص ارتباطات موبایلی و اینترنت وجود داشته باشد که اجتناب‌ناپذیر است. با این حال در برخی نقاط ممکن است مسئولان امنیتی عراق شرایطی را به‌وجود بیاورند که آنتن‌دهی موبایل‌ها قطع شود تا امنیت حفظ شود چرا که حفظ امنیت مردم در اربعین از هر موضوع دیگری مهم‌تر است.

توصیه شما به زوار اربعین حسینی چیست؟

مهم‌ترین توصیه‌ای که می‌شود کرد، توصیه مردم به صبر و شکیبایی در این سفر معنوی است چرا که به‌دلیل ازدحام بالا در این سفر ممکن است موضوعات زیادی به‌وجود بیاید که همکاری و صبر مردم می‌تواند شرایط مناسبی را به همراه داشته باشد. موضوع بعدی مسئله شیوع وبا در کشور عراق است. مسائل بهداشت فردی و گروهی در این سفر باید از سوی زائران رعایت شود تا مبادا به این بیماری دچار شوند.

زیارت اربعین محدود به یک روز نیست

به زائران توصیه می‌کنم هر زمان که وارد کربلا شدند زیارت اربعین را به جا بیاورند و حتما اصرار نداشته باشند که در روز اربعین به زیارت بروند چرا‌که ازدحام جمعیت در این زمان می‌تواند مشکلاتی را به‌وجود بیاورد. مراجع عالیقدر عراق هم به زوار عراقی توصیه کرده‌اند که زیارت اربعین را موکول به 20صفر نکنند و این زیارت را می‌توانند بین 5روز مانده به اربعین تا اربعین انجام دهند.


ویدیو مرتبط :
دکترعباسی:مسئله مهم کشورفرماسونری نیست مسئله مهم لیبرال