علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



جای خالی مدیریت کارآمد پسماندهای الکترونیک در چرخه محیط زیست


با رشد فناوری و افزایش تعداد و تنوع وسایل الکترونیکی و الکتریکی، مدیریت پسماندهای این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است به همین دلیل حسین علی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در نشستی لزوم مدیریت و شرایط این حوزه از پسماندها را تشریح کرد.

س- پسماندهای الکترونیک را در زمره کدام گروه از مواد زائد طبقه بندی می کنید و درحال حاضر اقدامات و راهبردهای اجرایی و مدیریتی در این بخش چیست؟
ج - پسماندهای الکترونیک در زمره پسماندهای ویژه و خطرآفرین طبقه بندی می شوند چرا که در ترکیب آنها فلزات سنگین و اجزای تجزیه ناپذیر وجود دارد و با این ویژگی ها تاکنون متولی خاصی در استان مرکزی نداشته و نیازمند نگاه و مدیریت کارآمد است.
س- چه نوع مواد زائدی در ردیف پسماندهای الکترونیک قرار می گیرند؟
ج- طیف این پسماندها بسیار وسیع است و از قطعات پیچیده صنعتی تا دم دست ترین وسایل روزمره را شامل می شوند و برای مثال باطری، لامپ های تصویری، قطعات یارانه، لوح های فشرده، لامپ فلورسنت، گوشی تلفن همراه ، خازن ها و ترانزیستورها از جمله آنهاست که درحال حاضر به صورت مخلوط با پسماندهای عادی و خانگی جمع آوری و دفع می شود.
س- پسماندهای ویژه چه مشخصاتی دارند؟
ج-پسماندهای ویژه به کلیه پسماندهایی گفته می شود که یکی از خواص خطرناک از قبیل سمی بودن، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه را دارند و نیاز است در دفع آن ها مدیریت و مراقبت خاص اعمال شود چرا که غفلت از آن ها و رها سازی در طبیعت باعث آلوده شدن منابع پایه آب، خاک و هوا شده و به شدت برای سلامت تنوع زیستی و چرخه حیات خطرافرین است و پیامدهای آن جبران ناپذیر است.
س- قانون، مسئولیت پسماندهای الکترونیک را به کدام دستگاه یا نهاد واگذار کرده است؟
ج- در قانون هر واحد تولیدی که پسماند را تولید می کند باید مدیریت آن را نیز برعهده بگیرد، سایر واحدها ها مربوط به وزارت صنایع و معادن است که موظفند با همکاری محیط زیست یک مکان برای بازیافت پسماندها ایجاد کنند اما مدیریت پسماندهای الکترونیک مربوط به وزارت نفت و نیرو است که این دو وزارتخانه نیز مکلف هستند با همکاری محیط زیست مکانی را برای بازیافت این پسماندها ایجاد کنند که تاکنون اقدام موثری در این خصوص انجام نشده است.
س- آیا می توان این پسماندها را دفن و یا امحاء کرد؟
ج- بحث بازیافت پسماندهای الکترونیک مهمتر از امحاء و دفن است، بسیاری از این نوع پسماندها دارای فلزات گران بهایی هستند که بازگرداندن مواد آن ها به چرخه تولید صرفه اقتصادی کلانی دارد و از سوی دیگر محیط زیست را نیز آلوده نمی کند.
س- بسیاری از پسماندهای الکترونیک وارد پسماندهای عادی می شود، مدیریت این بخش برعهده کیست؟
ج- مدیریت پسماندهای عادی با شهرداری است و به ناچار شمار زیادی از این نوع پسماند وارد پسماندهای عادی می شود که باید جداسازی شوند.
س- مهمترین مضرات پسماندهای الکترونیک چیست؟
ج- بسیاری از این پسماندها از نوع فلزات سنگین هستند که آلوده کننده محیط، آب و خاک هستند و باید از ورود آنها به محیط زیست به صورت جدی جلوگیری شود.
س- همانطور که فرمودید لامپ های کم مصرف و مهتابی نیز در زمره پسماندهای الکترونیک هستند، برای دفع موثر آن ها چگونه باید عمل کرد؟
ج- لامپ های کم مصرف نیز در داخل خود حاوی ترکیبات سمی هستند که رها شدن آن ها در محیط می تواند آلودگی در سطح وسیع ایجاد کند، ورود لامپ های کم مصرف به محیط زیست بسیار مضر و خطرناک است و نباید از مدیریت موثر در دفع آنها غافل شد.
س- آیا بر نقل و انتقال پسماندهای ویژه نظارت وجود دارد؟
ج- عمده این پسماندها آلوده کننده و خطرناک هستند و در زمان انتقال از یک استان به استان دیگر باید ضوابط و مقررات خاص اعمال و سختگیری های ویژه صورت گیرد و باید بارگیری و انتقال آنها زیر نظر کارشناس مختصص محیط زیست انجام شود و نقل و انتقال برون مرزی پسماندهای ویژه تابع مقررات کنوانسیون بازل و با نظارت مرجع ملی کنوانسیون است و نقل و انتقال درون مرزی تابع آئین نامه اجرایی مصوب هیات وزیران است.
س- مهمترین راه برای جلوگیری از ورود پسماندهای الکترونیک به زباله های عادی چیست؟
ج- فرهنگ سازی و اطلاع مردم از مضرات و خطرهای زیست محیطی بهترین راهکار در این زمینه است و باید وضعیت خود را بدانیم و آسیب های مختلف در این مسیر را با جدیت دنبال کرد.تفکیک از مبداء با مشارکت مردمی می تواند راه را برای بازیافت این مواد و مدیریت بهینه آنها هموار کند.
س- سالانه چه میزان پسماند الکترونیک در استان مرکزی تولید می شود؟
ج- هیچ آماری در این رابطه وجود ندارد و نیاز است که کار مطالعاتی و علمی در این زمینه انجام شود.
س- میزان تولید پسماندهای عادی در کلانشهر اراک به چه صورت است؟
ج- روزانه 280 تن پسماند عادی در این شهر تولید می شود و یک مرکز دفن بهداشتی برای پسماندها وجود ندارد که باید مدیریت شود و بحث تفکیک زباله از مبداء نیز باید جدی گرفته شود.
س- مهمترین مضرات استفاده مردم از نایلکس ها پلاستیکی چیست؟
ج- کیسه های پلاستیکی به طور عموم از مواد تجزیه ناپذیر و غیر قابل بازیافت هستند و برای تجزیه یک کیسه کوچک نایلونی و قرارگیری مجدد آن در چرخه بازیافت طبیعت هزار سال زمان لازم است.استفاده از کیسه های تجزیه پذیر و چندبار مصرف بهترین راه برای کاهش سهم پلاستیک ها در زندگی روزمره مردم است. پاکت های کاغذی و پارچه ای جایگزین خوبی برای پلاستیک ها هستند و باید یک نهضت جدی در این رابطه صورت گیرد و به نظر می رسد وقت آن رسیده مردم خود را از چنگال آسیب زای پلاستیک ها برهانند.
س- برای تهیه پاکت های کاغذی نیاز به استفاده از چوب و قطع درختان است که این اقدام نیز به هیچ عنوان پسندیده نیست، آیا راهکاری در این زمینه اندیشده شده است؟
ج- بله، در این زمینه بهترین راه استفاده از کیف های کنفی است که چندین بار قابل استفاده است و از آن مهمتر مردم باید صرفه جویی را بخشی از زندگی خود کند و ردپای اکولوژیک خود را با مصرف بهینه و انتخاب های عادلانه و موثر در زندگی متعادل کنند.
س- اگر توصیه ای دارید، بفرمایید.
ج- برای داشتن محیط زیست سالم راهی جز آموزش و اطلاع رسانی نداریم و اقشار مختلف جامعه از تصمیم سازان، تصمیم گیران تا سایر مردم باید پای کار بیایند و نقش خود را به درستی ایفا کنند.ک/3
3005/ 6013/6012/ 6075

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
اصول و مبانی ارزیابی و مدیریت ریسک در محیط زیست کاربرد Excel [اکسل] در مدیریت و