سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان ادعای بی سی سی را تکذیب کرد


«وروژ درماردیروسیان» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: شبکه بی بی سی در این گزارش، تصویری از کلیسای وانک اصفهان ارائه کرده و مدعی شده است نظام اسلامی با بی تفاوتی نسبت به حفظ و احیای اماکن تاریخی و مذهبی اقلیت های دینی، قصد دارد حضور اقلیت های دینی در ایران را کمرنگ کند.
وی تصریح کرد: ما به عنوان یک اقلیت دینی در ایران این ادعاها را رد می کنیم و مدعی هستیم این گزارش خلاف واقع و دور از حقیقت است.
رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب کشور اضافه کرد: این ادعای بی بی سی با پخش تصاویری از کلیسای وانک اصفهان در حالی مطرح شد که کارگاه مرمت میراث فرهنگی برای ترمیم رواق جنوبی کلیسای وانک اصفهان از چند ماه پیش در این محل دائر شده است.
درماردیروسیان ادامه داد: سال گذشته نیز کتابخانه کلیسای وانک که قدمت 150ساله دارد با اعتبارات و توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بازسازی شد.
وی با بیان اینکه بسیار متاسفیم که تصاویر کلیسای وانک موضوع گزارش بی بی سی قرار گرفته است، تصریح کرد: تاکنون عملیات متعدد مرمت و بازسازی در کلیساهای جلفای اصفهان از جمله وانک انجام شده است.
رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب کشور با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکنون کمک های مالی و معنوی بسیاری به اقلیت های مذهبی ایران برای حفظ و احیای اماکن تاریخی و مذهبی شان انجام داده است، یادآور شد: حتی کلیساهای برخی از روستاهای فریدونشهر که تنها دو خانواده ارمنی در آن زندگی می کنند نیز از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران بازسازی و ترمیم شده است.
وی با بیان اینکه بی بی سی بخاطر استفاده از تصاویر مربوط به کلیسای وانک اصفهان برای گزارش خود باید از ارامنه ایران عذرخواهی کند، افزود: انگیزه بی بی سی از این اقدام برای ما نامشخص است.
شاه عباس در سال 1013 هجری(1604- 1605 هجری) ارامنه را به اصفهان کوچ داد و آنها اولین کلیسای خود را یکسال بعد یعنی در سال 1014 هجری در محله جلفای اصفهان بنا کردند که این کلیسا به نام کلیسای یعقوب مقدس یا کلیسای هاکوپ نامیده شد.
ارامنه جلفا بعدها کلیسای اولی خود به نام هاکوپ را که بسیار کوچک بود، وسعت داده و کلیسای بزرگتری به نام مریم بنا کردند.
مهمترین کلیسای تاریخی جلفا از دوره شاه عباس اول کلیسای مشهور به'بْدِخِهِمْ' یا بیت الحم است که در میدان جلفا و در مجاورت کلیسای مریم قرار دارد .
این کلیسا بوسیله یکی از تجار ارمنی به نام خواجه پطرس ساخته شده و در داخل آن تزئینات نقاشی و تابلوهائی از زندگانی مسیح موجود است .
با این حال، مهمترین کلیسای مشهور تاریخی محله جلفای اصفهان از نظر معماری و نفاست تزیینات نقاشی، کلیسای 'سن سور' است که به کلیسای «وانک» اشتهار دارد.
بنیان کلیسای وانک در محل کلیسای ساده قدیمی تری که در سال 1605 میلادی بنا شده و رو به ویرانی نهاده بود، گذاشته شد.
این کلیسا را 'آمناپرکیچ' به معنی « نجات دهنده» نیز می نامند .
غیر از کلیساهای مشهور بیت اللحم، وانک و مریم در جلفای چند کلیسای دیگر نیز از دوران صفویه در محله های مختلف جلفا به شرح زیر موجود است:
کلیسای هاکوپ واقع در میدان بزرگ جلفا در محوطه کلیسای مریم که در سال 1607 – 1606 میلادی بنا شده است.
کلیسای استپانوس واقع در کوچه هاکوپ جان ساخته شده در سال 1714 میلادی.
کلیسای کاتارینه (راهبان) در محله چهارسو ساخته شده در سال 1623 میلادی.
کلیسای یوحنا در محله چهارسو ساخته شده در سال 1621 میلادی .
کلیسای نیکوغایوس در محله قاراگل(پاچنار) ساخته شده در سال 1630 میلادی.
کلیسای گریگور در محله میدان کوچک جلفا ساخته شده در سال 1633 میلادی.
کلیسا میناس در محله تبریزیها ساخته شده در سال 1659 میلادی .
کلیسای سر کیس در محله ایروان ساخته شده سال 1659 میلادی .
کلیسای نرسس در محله سنگ تراشها ساخته شده در سال 1666 میلادی .
کلیساهای مزبور در محله های مختلف جلفا و در کوچه هایی که هنوز مناظر قدیمی خود را حفظ کرده اند، قرار دارند.
این بناهای ارزشمند متعلق به ارامنه اصفهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی بارها با اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرداری منطقه پنج اصفهان بازسازی و مرمت شده است.
حدود هفت هزار نفر از ارامنه کشور در استان اصفهان سکونت دارند که بیشتر آنها در شهرستان اصفهان مقیم هستند.
6027/2093 / 1539

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تکذیب خبر ثبت سفارش خودروهای 2500 سی سی