فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



شاه‌آبادی: «مدرسه رمان» فرصتی برای جوانان مستعد است/ مؤدب: لزوم روایت داستان مردم ایران توسط نویسنده ایرانی


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، افتتاحیه‌ دومین دوره‌ مدرسه رمان بعد از ظهر پنج‌شنبه 14 آبان‌ماه در موسسه‌ فرهنگی شهرستان ادب با حضور اهالی ادبیات و نویسندگان رمان برگزار شد.

*«مدرسه‌ رمان» محلی برای طرح نظریه‌های جدید در عرصه‌ رمان‌نویسی

در این نشست که هنرجویان دوره‌ اول مدرسه‌ رمان نیز حضور داشتند،‌ ابتدا علی‌اصغر عزتی‌پاک،‌ مدیر مدرسه‌ رمان، ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان، گزارشی از دوره‌ اول مدرسه بیان کرد، و  اعلام کرد در این‌ دوره 15 هنرجو از میان حدود 110 متقاضی اولیه پذیرش شده‌اند.

این نویسنده همچنین از برنامه‌های جدید مدرسه رمان گفت و این‌که امیدوار است در دوره‌ جاری و دوره‌های آتی، مدرسه‌ رمان محلی برای طرح نظریه‌های جدید در عرصه‌ رمان‌نویسی کشور باشد و نیز محلی که بشود در آن‌جا درباره‌ رمان ایرانی گفت‌وگو کرد.

*لزوم روایت داستان مردم ایران توسط نویسنده ایرانی

علی‌محمد مودب، مدیرعامل موسسه‌ شهرستان ادب، به عنوان دومین سخنران جلسه‏، از لزوم روایت داستان مردم ایران توسط نویسنده‌ ایرانی گفت، و این‌که اگر ما در این زمینه غفلت کنیم، دیگران ما را آن‌گونه که خود می‌پسندند روایت خواهند کرد.

مودب از اراده‌ شهرستان ادب بر تولید آثار ادبی عصر انقلاب اسلامی گفت و این‌که این موسسه تلاش خواهد کرد تا زمینه‌ این کار را برای نویسندگان و شاعران فراهم کند.

*«مدرسه رمان» فرصتی برای جوانان مستعد

پس از مودب، حمیدرضا شاه‌آبادی به عنوان نماینده‌ مدرسین مدرسه‌ رمان پشت تریبون قرار گرفت و از خوش‌شانسی خود و اهالی قلم گفت که سر و کارشان با کلمه است، و این قدرت را دارند که با این زبان سخن بگویند و جهان را برای خود و دیگران قابل تحمل کنند.

وی مدرسه‌ رمان را فرصتی مناسب دانست که جوان‌های مستعد باید به درستی از آن استفاده کنند و قدر چنین امکانی را به موقع و درست بدانند.

*شکل‌گیری مدرسه‌ای برای نگارش رمان یک اتفاق مثبت است

جواد محقق دیگر سخنران این محفل، از ایام جوانی‌اش و نبود حتی کتاب آموزشی در زمینه‌ داستان‌نویسی گفت. او شکل‌گیری مدرسه‌ای برای نگارش رمان و آموزش‌های لازم برای این حرفه را یک اتفاق بسیار مناسب عنوان کرد، و گفت شاید اگر چنین فرصتی در اختیار نسل‌های قبل قرار می‌گرفت، ما امروز نویسنده‌هایی به مراتب قدرتمندتر می‌داشتیم.

مهدی حمیدی‌پارسا نیز به عنوان نماینده‌ نویسندگان دوره‌ اول مدرسه برخی از تجارب خود و دوستانش را در طول دوره‌ اول برای حاضرین بازگو کرد. این نویسنده‌ جوان معتقد بود که مدرسه‌ رمان فقط یک فرصت و زمینه‌ی بسیار مناسب است، و رمان را باید نویسنده بنویسد.

از نویسندگان حاضر در این برنامه می‌توان به منیژه آرمین، بلقیس سلیمانی، لیلا عباسعلی‌زاده، فیروز زنوزی جلالی، قاسمعلی فراست، دکتر محمد حنیف، مصطفی خرامان، محمدعلی گودینی، هادی خورشاهیان، علی‌الله سلیمی، جواد محقق، حمیدرضا شاه‌آبادی، محمدحسن شهسواری، مهدی کفاش، احمد پرهیزی، و نیز محمدمهدی سیار و علی داودی اشاره کرد.

در پایان این نشست همچنین از سایت مدرسه‌ رمان به نشانی http://madreseroman.com/ رونمایی شد.

انتهای پیام/و


ویدیو مرتبط :
مدرسه ی رمان ایران کجاست؟