در برنامه سینمای ایران چه گذشت؟/ حکایت تهیه‎کنندگی در سینما و دعوت از مردم برای حضور در کاخ مردمی جشنواره


عصرایران - برنامه سینمای ایران پنجشنبه 8 بهمن با حضور کاوه سجادی حسینی کارگردان فیلم «بوفالو»، یاشار نورایی (منتقد) ، مهدی دادگو (تهیه کننده) و مجید مظفری (بازیگر و مدیر کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر ) برگزار شد.

کاوه سجادی کارگردان فیلم سینمایی بوفالو حسینی گفت: از همان ابتدا بافت و فضاسازی فیلم برایم مهم بود به همین دلیل آنرا با نگاتیو گرفتم. وی با بیان اینکه تفاوت را خودم حس می کنم افزود: فکر می کنم مخاطب هم این تفاوت را حس می کند و به طور کلی این تفاوت را دوست دارم؛ حتی فیلم قبلی ام را با دوربین عکاسی ساختم.

کارگردان فیلم سینمایی«بوفالو» یادآور شد: لذت فیلم ساختن از کارگردانی برایم مهمتر است به همین دلیل سعی می کنم  زمان کار با خودم درگیر شوم.

سجادی حسینی یادآور شد: در «بوفالو» تلاش کردم از قصه کلیشه ای که شروعش کلاسیک بود فاصله بگیرم و با توجه به میزانس های  زیادی که  در قاب دارد به نظر می رسد ریتم تند است درحالیکه چنین نیست. سعی کردم فیلم سینمای معمولی و به نوعی سینمای بدنه باشد ضمن اینکه در دکوپاژ شیطنت نکردم بلکه سعی کردم ابهام نباشد و بیشتر ایهام باشد و در فیلم بعدی ام هم میخواهم این ابهام را درست می کنم.

وی درباره فعالیت فعلی خود نیز گفت: درحال حاضر دستیار اول کارگردان و برنامه ریز فیلم اصغر فرهادی هستم.

هیچ فیلمی برای هیچ مخاطبی ساخته نمی شود   

یاشارنورایی منتقد سینما گفت: سال گذشته دو فیلم «ارغوان» و «بوفالو» در سینمای ایران به صورت نگاتیو ساخته شده بودند که حالت ارجاعی دارند.

وی ادامه داد: در سینمایی که همه با دوربین دیجیتال کار می کنند استفاده از نگاتیو کارگردان را مقید می کند تا دقت بیشتری داشته باشد.

نورایی درباره مخاطب فیلم «بوفالو» نیز گفت: من معتقدم هیچ فیلمی برای هیچ مخاطبی ساخته نمی شود. اگر شما فیلم را به عنوان یک تجربه می دانید من هم در این تجربه سهیم هستم زیرا آمده ام فیلم را می بینم.

این منتقد سینما همچنین گفت: در این فیلم بازی ها خوب است اما شخصیت ها مبهم هستند به همین دلیل هم تاثیرگذاری زیادی ندارند. فضای بصری فیلم خوب است و پخش کردن فضای آبی در کل فیلم از نقاط مثبت فیلم است. دکوپاژ فیلم آگاهانه است درحالیکه در فیلم های 2 سال خیر تکان خوردن قاب ها مخاطب را اذیت می کرد.

*سینما کار سختی است

در بخش دوم برنامه محمدمهدی دادگو از میهمانان برنامه درباره علی حاتمی گفت: من سینمای اجرایی و عملی را از علی حاتمی آموختم. آشنایی ما از زمان پروژه جاده ابریشم که بعدها هزار دستان شد شروع شد که او سریال را به  تلویزیون آورد.

وی با بیان اینکه آن زمان ذی حساب و مدیر مالی تلویزیون شاعر و نویسنده بود، افزود: بعد از انقلاب هم علی حاتمی پیگیر این پروژه بلند بود و برایش سخت بود که به موازات این سریال اولین شهرک سینمایی را تاسیس کند. اجرای این موضوع با توجه به بی تجربگی کلی در اجرای یک دکور که شامل تهران قدیم باشد کمی سخت بود.

دادگو با بیان اینکه علی حاتمی به نوعی من را انتخاب کرد گفت:در آن زمان من مدیر ارزشیابی کلی تلویزیون بودم و خاطرات بسیاری از آن زمان دارم . متاسفانه شرایط را فراموش می کنند یکی از مختصات شهرک این بود که کلیات را آماده کرده بودیم و شهرداری آماده نشده بود که جنگ تحمیلی اغاز شد .

دادگو همچنین درباره وضعیت سینمای ایران گفت: ما برای نسل دایناسورهستیم که با وسائل و لوکیشن های زمان خودش منقرض می شود. معتقدم تنگناهای زیادی که بر دولت جدید بوجود آمد اما سازمان سینمایی توانست در مقابل آن اتفاق تولید را به این شکل قرار دهد تاجایی كه فاصله تخیل هنرمند و به تصویر کشیدن آن بسیار کم شده است.

وی ادامه داد: نسل جدید با اتفاقاتی که در طول این سالها افتاده آشنا نیست و در سیر تکاملی آن قرار نگرفته است اما خوشبختانه مدیریت جدید سینما  حجت الله ایوبی دیدگاه ها و جها ن بینی خوبی نسبت به مسائل فرهنگی دارد که با آنها آشنا هستم و معتقدم و اگر همدلی و همکاری خوب سینماگران باشد، اتفاق های خوبی خواهد افتاد .

دادگو با بیان اینکه سینما هنر و صنعت است، افزود: در صنعت سینما کلیتی وجود دارد که از فرقه و دسته و گروه جدا می شود و تبدیل به شخصیت سینما می شود که باید به آن بها دهیم.

وی با بیان اینکه سینماگران ما آدم های باشخصیت و بافرهنگی هستند گفت: اما سینمای ما از مجموعه شخصیت های سینمایی ما مقتدرتر است . دوران دیجیتال تبدیل به یک فرصت می شود که هوشمندان سینما باید از آن استفاده کنند. یادمام باشد که باید از فرصت بوجود آمده استفاده کنیم و توجه داشت هباشیم که سینمای ایران یک دوره بیشتر نداشته و آن دهه 60 است و بقیه ادامه همان دهه است .

دادگو خاطرنشان کرد: عزت هنرمند وقتی فراهم شود بالنده می شود اما این امر به درستی توسط هنربانان دیده نمی شودبه همین دلیل هم گاهی به قهر آنها کشیده می شود.

وی ادامه داد: سینمای ایران در دهه فجر همیشه پرچمدار بوده و برای اهل سینما مغتنم بوده که پرچم داری را دارند.  در جشنواره امسال هم مجید مظفری سرمیزبان دار سینمای مردمی است و بقیه هم در کنارش قرار می گیرند .

این تهیه کننده یادآور شد: همه باید کمک کنیم تا تحویل سال سینمای ملی با لبخند اتفاق بیافتد. سعه صدر می تواند دلخوری ها را برطرف کند و امیدوارم محصول امسال سینمای ایران محصول پرباری باشد.

دادگو همچنین گفت: آرزو می کنم فیلم های جشنواره سی و چهارم مورد اقبال مردمی قرار گیرد و به اقتصاد سینما کمک کند.

وی درباره وضعیت تهیه کنندگی  در سینمای ایران نیز گفت: وضع تهیه کنندگی در سینمای ایران تاریخچه شیرینی دارد. معنا و مفهوم تهیه کنندگی قبل از انقلاب پول بوده اما از سال 62 تهیه کنندگی تعریف فرهنگی و حرفه ای پیدا کرد.  تهیه کننده فردی است که جریانات فرهنگی جامعه را دنبال می کند و سفارش سوژه می دهد باید توجه داشت که تشخیص درست اینکه این منابع را چگونه درکنار هم قرار دهد بسیار مهم است.

دادگو یادآور شد: یک تهیه کننده باید از اندیشه تا گیشه بداند زیرا در سینمای حرفه ای تهیه کننده است که بر تدوین نظارت می کند. تهیه کنندگی در سینما را در مجموع آماتور می دانم اما با توجه به اینکه این اواخر وارد تولید می شویم باید تولید را استاندارد کنیم تا سینمای حرفه ای معنا داشته باشد.

وی ادامه داد: سینما با رسانه های دیگر متفاوت است سینما غول آسایی خود را حفظ کرده تا زمانیکه سالن های خود را حفظ کرده است.در چنین شرایطی تهیه کنندگی باید برای خود در شاکله سینمای ملی فکر اساسی کند.

دادگو با بیان اینکه سینما کار سختی است گفت: تشخیص درست خروج از صحنه اجرایی یکی از هنرهای اهل هر حرفه ای است. باید مدیریت منفصل را تبدیل به مدیریت متصل کنیم زیرا اتصال مدیریت ارتقا کار را بوجود می آورد. اگر بخواهم فیلمی را کار کنم باید بالاتر از کاریهایی که تا به امروز کار کردم باشد و متوجه شدم امکانش نیست اما امیدوارم جوانان بتوانند این راه را ادامه دهند.

از هنرمندان دعوت می کنم تا در کنار مردم فیلم ببینند

مجید مظفری نیز درباره علی حاتمی گفت: من از سال 1348 وارد اداره تئاتر شدم که تازه مرحوم علی حاتمی از آنجا بیرون آمده بود اما هنوز خاطرات و صحبت هایش در آنجا بود . یادم می آید روزهای آخری بود که سر فیلم تختی بودند و حالش هم خوب نبود از او پرسیدم چقدر لاله زار را دوست داری و او در پاسخ به من گفت اینجا به من جان تازه میدده اما همینجا هم دارد جان من را می گیرد.

مدیر کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر گفت: امثال دادگو وقتی به سینما آمدند سینما نظام پیدا کرد و جایگاه مدیر تولیدی و منشی صحنه و دیگر مشاغل سینمایی، قانون پیدا کردند و به نوعی سینمای ما اوج گرفت.

وی با بیان اینکه ابزار سینما به تنهایی نمی توند چیزی را خلق کند افزود: خانواده سینما به همراه حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی می توانند چیزی به نام هنر را خلق کنند. ایوبی از وقتی آمد بسیاری از هم نسل های من را دوباره سرکار آورد.

بازیگر فیلم سینمایی سگ كشی اظهار كرد: من 8 سال کار نکردم و هیچکسی هم سراغ من نیامد و  در مدتی هم که مریض بودم تنها حجت الله ایوبی و فرجی مدیر شبکه یک به دیدن من آمدند. به نظرم باید خانواده سینما دست به دست هم دهند و سینمای دهه 60 را زنده نگه دارند.

مظفری در ادامه خاطرنشان کرد: برگزاری بزرگداشتم در جشنواره فیلم یاس درواقع تولد دیگری برایم بود و متوجه شدم که من را دیدند.

وی درباره ایجاد کاخ مردمی در جشنواره فیلم فجر گفت: حیدری تدبیر درستی داشت از هنرمندان و من خواستند که بیاییم و درکنار مردم باشیم.  من هم ازهمه هنرمندان دعوت می کنم که بیایند زیرا قرار است میزبان مردم باشیم .

مدیر کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر ادامه داد: قرار است پذیرای 1000 نفر باشیم و هنرمندان با مردم درباره فیلم ها قبل از نمایش صحبت کنند و در فضای دوستانه درکنار هم فیلم ببینیم.

مظفری درباره تهیه کنندگان سینمای ایران نیز گفت: تمام فیلم هایی که در تاریخ سینمای ایران هستند یک تهیه کننده قوی پشت آنها بوده است و اندیشه ای به همراه داشته اما متاسفانه امروز به جای تهیه کننده بیشتر سرمایه گذار داریم.


ویدیو مرتبط :
دعوت به اکران های مردمی جشنواره عمار توسط صادق آهنگران