قول رییس سازمان مدیریت برای بازسازی مدرسه فروغ در رشت


معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در بازدید از مدرسه تاریخی فروغ سابق هفده شهریور کنونی شهر رشت گفت: نام بنای «فروغ» هم‌چنان زنده خواهد ماند و مدرسه «فروغ» مجددا بازسازی و به فروغ و شکوه سابق خود بازمی گردد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه گیلان، دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با همراهی رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان و تعدادی دیگر از مدیران و مسئولان استانی از مدرسه تاریخی هفده شهریور رشت بازدید کردند.

نوبخت با ورود به محوطه این بنای ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، بر توجه فوری برای رسیدگی به وضعیت بنای این مدرسه تاکید و اظهار کرد: این مدرسه، حافظه تاریخی بسیاری از بزرگان و دانش آموزان قدیمی رشت و استان گیلان است.

وی افزود: پس از مطالعه گزارشی که از سوی یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد وعده کردم در اولین سفر به گیلان از وضعیت این مدرسه قدیمی و خاطره‌انگیز بازدید کنم تا با همکاری مسئولان مربوطه تصمیمات لازم برای جلوگیری از تخریب هرچه بیشتر این مدرسه را اتخاذ کنیم.

نوبخت تاکید کرد: تعلل برای احیا و مرمت بنای مدرسه فروغ سابق - 17 شهریور کنونی - جایز نیست و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با ارائه طرح از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اعتبارات لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای بازسازی مدرسه تخصیص می‌یابد.

سخنگوی دولت با دریافت گزارشی اجمالی از سوی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در محوطه بنا حضور یافته بود، اضافه کرد: برای مرمت بنای مدرسه «فروغ» از استادان ماهر، به تشخیص سازمان میراث فرهنگی استفاده خواهد شد.

وی گفت: مرمت و احیای مدرسه «فروغ» - فارغ از این‌که از سوی آموزش و پرورش که مالک مدرسه است، چه تصمیمی برای تغییر کاربری آن گرفته شود - انجام خواهد شد و در گام نخست، مرمت بنا اولویت دارد.

نوبخت افزود: پس از تکمیل مرمت و احیای بنا، تصمیم گیری لازم برای تبدیل این مدرسه به موزه آموزش و پرورش یا اتخاذ هر تصمیم دیگری اتخاذ خواهد شد و می‌توان به رایزنی پرداخت اما هم اکنون مرمت و احیای بنای مدرسه «فروغ» در اولویت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان این‌که ساخت یک مدرسه دیگر با نام «۱۷ شهریور» گفت: نام‌گذاری این مدرسه با عنوان «فروغ» می‌توانست هم‌چنان تداوم داشته باشد و مدرسه‌ای که در محوطه بنای مدرسه «فروغ» به تازگی ساخته شده است می‌توانست با عنوان جدید نام‌گذاری شود.

وی تاکید کرد: نام بنای «فروغ» هم‌چنان زنده خواهد ماند و امیدوارم پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، مدرسه «فروغ» مجددا بازسازی شده و به فروغ و شکوه سابق خود بازگردد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این بازدید با اشاره به این‌که بنای مدرسه نیازمند تعمیرات چندان زیادی نیست، گفت: چارچوب بنا سالم است و با مرمت پنجره‌ها و سقف مدرسه و... مجددا مدرسه احیا می‌شود.

محمدحسن طالبیان افزود: وجود چنین بناهای تاریخی و میراثی باید به عنوان یک ثروت و ظرفیت برای شهرها محسوب شود و با توجه به این‌که در رشت فضاهای موزه‌ای کم است می‌توان برای تغییر کاربری مدرسه و تبدیل آن به موزه تصمیم گیری کرد.

وی به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اطمینان خاطر داد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن ظرف یک هفته آینده، کلیات طرح مرمت و بازسازی مدرسه «فروغ» را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، دراین روز هم‌چنین دکتر حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با همراهی رضا علیزاده از مدارس تاریخی شهید بهشتی - شاهپور سابق -، هفده شهریور - فروغ سابق- ،بافت تاریخی بازار رشت و نیز پیاده‌راه فرهنگی رشت بازدید کردند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
سازمان و مدیریت: بالندگی مدیر، سازمان، رفتار کلیات حسابداری مدیریت مدیریت و انگی