سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



عارف حتماً نامزد ریاست مجلس می‌شود/ عصبانیت سرلیست اصلاح‌طلبان از درخواست‌ها برای انصراف


ابوالفضل شکوری عضو حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه گفته می‌شود آقای عارف به مرد انصراف شهرت دارد، آیا این بار نیز به‌نفع آقای لاریجانی برای ریاست مجلس انصراف خواهد داد، گفت: اینکه عارف معروف به مرد انصراف است، حرف بی‌پایه و اساسی است؛ چرا که او فقط یک بار عملاً به‌نفع آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داده است.

وی با بیان اینکه عارف مرد انصراف نیست، گفت: او یک بار انصراف داد و خیلی‌ها ممکن است در عمرشان از چیزی انصراف داشته باشند؛ پس نباید این اصطلاح را برای آقای عارف به کار ببریم. اینکه می‌گوییم عارف مرد انصراف است، مسبوق به این است که لااقل سه یا چهار بار سابقه انصراف داشته باشد، اما یک بار بیشتر نبوده است.

عضو حزب اعتماد ملی با ابراز "برای پیش‌بینی ریاست مجلس باید بگویم ما در مجلس نیستیم و من از ترکیب مجلس دهم اطلاعی ندارم" گفت: نمایندگان منتخب تهران به‌ظاهر اصلاح‌طلب هستند؛ ولی اینکه محتوای فکری آنها چه باشد، من اطلاعی ندارم، لذا ترکیب مجلس دهم مشخص نیست که ما بتوانیم نظر دهیم فراکسیون‌ها چگونه شکل می‌گیرند و اینکه آقای عارف رئیس می‌شود یا آقای لاریجانی.

شکوری تأکید کرد: آقایان عارف و لاریجانی برای کسب کرسی ریاست مجلس رقابت دارند و فقط این دو رقیب هم هستند؛ چرا که اکثریت اصولگرایان و برخی از مستقلین ممکن است آقای لاریجانی را برای ریاست بپسندند و اصلاح طلبان و تعدادی از مستقلین نیز ممکن است، آقای عارف را برای ریاست مجلس بپسندند؛ بنابراین جبهه سومی نیست که ما بگوییم رقیب سومی خواهد بود.

وی ادامه داد: ممکن است در لابی‌های درون‌گروهی، اصلاح طلبان به این نتیجه برسند که از آقای عارف خواهش کنند که برای نایب‌رئیسی مجلس کاندیدا شود و برای ریاست کاندیدا نشود و او هم قبول کند؛ ولی این بحث انصراف نیست. البته هنوز قضیه‌ای اتفاق نیفتاده است و به‌طور مثال عارف نیز ممکن است قبول کند که کاندیدای ریاست مجلس نشود.

عضو حزب اعتماد ملی تصریح کرد: آن طور که من از مصاحبه‌های آقای عارف متوجه می‌شوم، او می‌گوید "به هیچ وجه حاضر نیستم که نامزد ریاست مجلس نشوم؛ لاریجانی و هر شخص دیگری زمینه دارد نامزد شود و من هم نامزد می‌شوم و هر کسی بیشتر رأی آورد، او رئیس مجلس می‌شود". بنابراین من احتمال می‌دهم این گزینه اتفاق بیفتد.

شکوری افزود: طبق قرائن احتمال می‌دهم لابی‌هایی که اصلاح طلبان ممکن است انجام دهند و بخواهند آقای عارف را وادار کنند که به‌نفع لاریجانی کنار برود، نتیجه ندهد و عارف زیر بار نرود؛ چرا که عارف یک بار حرف اصلاح‌طلبان را گوش کرده و این اتهام به او زده شده که مرد انصراف است، لذا ممکن است بخواهد عملاً ثابت کند که مرد انصراف نیست و تا آخر بماند.

وی با اظهار "احتمال قوی می‌دهم لاریجانی و عارف هر دو در صحنه باقی بمانند" یادآور شد: ریاست مجلس بستگی به این دارد که رأی خاکستری را که مستقلین هستند چه‌کسی بتواند بیشتر جذب کند. بیشتر اصولگرایان به آقای لاریجانی رأی می‌دهند و اگر عارف کاندیدای ریاست مجلس شود، همه اصلاح طلبان به وی رأی می‌دهند و مانند رأی تهران می‌شود که خاکستری‌ها به میدان آمدند.

عضو حزب اعتماد ملی گفت: در مجلس عده‌ای مستقل هستند که اصولگرا و اصلاح‌طلب نیستند و کسی که بتواند آرای آنها را جذب کند رئیس مجلس می‌شود. هیچ پیش‌بینی نمی‌توان کرد که عارف یا لاریجانی رئیس مجلس می‌شود؛ ولی من پیش‌بینی می‌کنم که هر دو نامزد ریاست مجلس می‌شوند.

شکوری در پاسخ به این پرسش که نظر اصلاح طلبان در مورد ریاست مجلس چیست، تأکید کرد: نظر اصلاح طلبان این است که اگر عارف خود را برای ریاست نامزد کنند، قطعاً اصلاح طلبان به او رأی می‌دهند و تردیدی در این نیست. اصولگرایان نیز قطعاً به آقای لاریجانی رأی می‌دهند و فقط مستقلین هستند. من قاطعانه پیش‌بینی می‌کنم آقای عارف به‌نفع هیچ کس انصراف نمی‌دهد و می‌آید. من این موضوع را از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های عارف استنباط کردم که او از طرح این موضوع عصبانی است که "چرا این را مطرح می‌کنید که من می‌خواهم انصراف دهم؟".

وی گفت: برخی اصولگرایان مانند طیف احمدی‌نژاد و پایداری بدشان نمی‌آید که آقای لاریجانی رئیس مجلس نشود و این ناشی از برخی رقابت‌های شخصی و موردی است که در گذشته آقایان لاریجانی و احمدی‌نژاد داشتند.

عضو حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: من این را ممکن می‌دانم که حتی برخی از طیف آقای احمدی‌نژاد در مجلس دهم به آقای عارف رأی دهند و این بعید نیست.

شکوری در پایان یادآور شد: شانس ریاست عارف به‌اندازه آقای لاریجانی موجود است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد کدام یک رئیس مجلس خواهند بود و هر کس روی مستقلین سرمایه گذاری بیشتری کند، او رئیس مجلس خواهد بود.

انتهای پیام/*


ویدیو مرتبط :
سخنرانی كوبنده پزشكیان نماینده اصلاح طلبان در مجلس