سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



ایده های جدید خوردنی برای شب یلدا + طرز تهیه غذای شب یلدا


شب یلدا ، از جمله مناسبت های مهمی که ما ایرانی ها در پیش داریم شب یلداست و این شب که بلندترین شب سال است برای ما ایرانی ها در آیین و سنن جایگاه خاصی دارد و همه فامیل و اقوام و خانواده این شب رو در کنار هم سپری می کنیم و از غذاهای فصلی و خوشمزه در کنار هم استفاده می کنیم و ما قصد داریم در سایت ایران مطلب طرز تهیه جدیدترین خواکی های مخصوص شب یلدا و انواع شیرینی و کیک برای شب یلدا و انواع غذا برای شب یلدا و انواع دسر برای شب یلدا رو برای شما به نمایش بگذاریم که در ادامه مشاهده می کنید

طرز تهیه نار پلو قزوینی برای شب یلدا:

شب یلدا غذای شب یلدا طرز تهیه

مواد لازم برای تهیه انار پلو قزوینی

برنج:4پمانهانار:1ونیم کیلو

خلال پسته:نصف لیوان

گشنیز تازه:یک لیوان تازه و ساطوری شده

پودر تخم گشنیز:1قاشق چایخوری

کشمش پلویی:نصف لیوان

زعفران آب کرده:5قاشق غذاخوری

مرغ :به میزان لازم

ابتدا برنج را به مرحله آبکشی رسانده و آبکش کنید.انار را دان کرده و به همراه همه مواد در مقداری کره سرخ کنید.ته ظرف برنج کره و مقداری آب بریزید و با مقداری مرغ نیم پز شده بپوشانید یا سیب زمینی قرار دهید. یک لایه برنج و یک لایه از مواد را داخل قابلمه ریخته و تا انتها ادامه دهید و اجازه دهید برنج دم بکشد. 

نکات : در صورت تمایل مرغ را جدا پخته و با نار پلو سرو کنید. میتوانید از سایر مغزها هم داخل برنج استفاده کنید. بهتر است برای دم کشیدن برنج به آن اب انار اضافه کنید تا آب روغن معمولی . این غذا را به صورت کته هم میتوان تهیه کرد

طرز تهیه خَشیل غذای سنتی آذری ها برای شب یلداشب یلدا غذای شب یلدا طرز تهیهمواد لازم برای تهیه خَشیل

بلغور خیس خورده یک استکان

زرد چوبه و زعفران دم کرده به میزان لازم

آرد 1 قاشق سوپخوری

روغن حیوانی 1 قاشق سوپخوری

شیره انگوری به مقدار لازم

طرز تهیه خَشیل:

آرد و زرد چوبه رو مخلوط میکنیم و ابتدا کمی روی حرارت تفت میدیم تا بوی خامیش بره بعد در روغن حیوانی تفت می دیم تا سرخ بشه و بعد بلغور رو اضافه می کنیم و با 1 لیتر آب میذاریم تا کاملا بپزه تقریبا حدود 1 ساعت با شعله ملایم .بعد از پخته شدن و در آخر زعفران دم کرده رو اضافه می کنیم و میذاریم تا10 دقیقه باز بپزه .بعد از پخته شدن توی ظرف مناسبی مثل پیاله می ریزیم و با شیره انگور تزیین کرده و نوش جان می کنیم .خشیل رو حتما باید با شیره مصرف کرد چون بدون شیره بی مزه س !تازه میتونید این دسر رو در روزهای دیگه به عنوان صبحانه هم مصرف کنید!

نکات:در صورت تمایل مقداری هم هل و گلاب به این غذا بیفزایید.

طرز تهیه کاناپه لبو برای شب یلدا :شب یلدا غذای شب یلدا طرز تهیهمواد لازم برای تهیه کاناپه لبو برای شب یلدا

لبو:2عدد

کره:2قاشق غذاخوری

پودر زیره سبز:1چهارم قاشق چایخوری

پنیر خامه ای:نصف پیمانه

لیموترش:نیم عدد

نمک و فلفل :به میزان لازم

زعفران:1قاشق غذاخوری آبکرده

ابتدا لبو را شسته و پوست بگیرید و داخل مقداری آب خوب بپزید تا کاملا نرم شود.لبو پخته شده را به همراه همه مواد بالا داخل مخلوط کن ریخته و خوب بزنید تا یکدست شود. پوره را روی نان باگت یا بیسکوییت ریخته و برای سرو آماده کنید.

نکات:در صورت تمایل از میزان بیشتری پنیر خامه ای استفاده کنید. میتوانید لبو را با مقداری شکر بپزید. در صورت تمایل مقداری جعفری یا گشنیز هم به مواد اضافه کنید.

ژله انار با مغز بستنی برای شب یلدا :شب یلدا غذای شب یلدا طرز تهیهبرای تهیه ژله شما باید 2تا ظرف داشته باشید که سایزهاشون مختلف باشه و یکیش از اون یکی یکی دو سایز کوچیکتر باشه.مقداری انار (یا میوه دلخواه)رو ته ظرف بریزید و بعد ظرف کوچک رو روی میوه قرار داده و لبه هاش رو با چسب نواری سفت کنید تا تکون نخوره.حالا بقیه انار رو به دیواره ها بریزید و سفت فشار بدید(ظرف خیلی محکم باید فیکس شده باشه).حالا ژله انار رو فقط با آبجوش تهیه کنید و بذارید کامل خنک بشه و بعد به آرومی بریزید داخل ظرف و بذارید خوبه خوب ببنده.(هر بسته ژله با یک لیوان آبجوش کامل هم بخوره و ترجیحا داخل مایکروویو شفاف بشه). بعد که ژله بست اون رو خارج میکنیم و داخل ظرف کوچیک آب جوش میریزیم تا راحت جدا بشه.مقداری شیر عسل رو با پودر ژلاتین مخلوط مکنیم و یه کم هم گلاب بهش میزنیم و کمی خامه و وقتی خنک شد اون رو داخل حفره ظرف میریزیم.ظرف رو میذاریم داخل یخچال تا ببنده.وقتی کامل بست روش رو با بیسکویت میپوشونیم و برای سرو آماده میکنیم!

(اینجا ژله با توت فرنگی درست شده،میتونید به جای شیرعسل و ژلاتین از بستنی یا ژله بستنی الوئه ورا استفاده کنید)

طرز تهیه پودینگ هندوانه:شب یلدا غذای شب یلدا طرز تهیهمواد لازم برای تهیه پودینگ :آب هندوانه نیم لیتر

شکر قهوه ای 50 گرم

نشاسته ذرت 40 گرم

پودر دارچین 1چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه پودینگ

ابتدا نشاسته ذرت،شکر و دارچین را مخلوط کرده و کمی آب هندوانه به آن اضافه کنید تا روان شود.سپس آن را به بقیه آب هندوانه اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید و شعله را ملایم کنید تا محلول شروع به حباب زدن کند. قالب مناسبی را انتخاب کرده و آن را چرب کنید و مواد را داخل آن ریخته و 5تا8ساعت داخل یخچال قرار دهید تا سفت شود.

نکات: برای گرفتن آب هندوانه آن را داخل مخلوط کن ریخته و بعد از صافی رد کنید تا کاملا زلال شود. در صورت تمایل مقداری رنگ قرمز به مواد اضافه کنید تا دسر زیباتری داشته باشید.

طرز تهیه کیک هندوانه برای شب یلدا:شب یلدا غذای شب یلدا طرز تهیهمواد لازم برای تهیه کیک هندوانه

ژله هندوانه: 1بسته

شکر: 3 پیمانه

آرد: 5 پیمانه

بیکینگ پودر: 2 قاشق غذاخوری

نمک: 1 قاشق چایخوری

کره: 2 پیمانه

تخم مرغ: 8 عدد

شیر: 2 پیمانه

وانیل: 2 قاشق چایخوری

روش تهیه کیک هندوانه:

ابتدا فر را با دمای 180درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود. آرد و بیکینگ پودر را مخلوط کرده و 2بار به خوبی الک کنید و به همراه پودر ژله،شکر و نمک به خوبی مخلوط کنید.کره را در دمای اتاق نرم کنید و به مواد اضافه کرده و با همزن به خوبی مخلوط کنید.تخم مرغ،شیر و پوره هندوانه را جداگانه با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند سپس آنها را به مواد اضافه کرده و با همزن به خوبی یکدست کنید.  مواد را داخل قالب که با کاغذ روغنی پوشیده شده قرار داده و 45دقیقه بپزید.

نکات : برای تهیه پوره هندوانه هسته های هندوانه را جدا کرده و آن را داخل مخلوط کن به خوبی بزنید. در صورت تمایل مقداری رنگ قرمز ه خوراکی به کی اضافه کنید تا خوشمزه تر شود.

طرز تهیه موس انار برای شب یلداشب یلدا غذای شب یلدا طرز تهیهمواد لازم برای تهیه موس انار:

سفیده ی تخم مرغ 2 عدد

پودر قند 40 گرم

پنیر خامه ای 100 گرم

خامه 100 گرم

آب انار 3 ق غذاخوری

انار 1 عدد

طرز تهیه موس انار :

ابتدا تخم مرغ را نیم ساعت در دمای اتاق قرار میدهیم.سپس سفیده را جدا کرده و با همزن برقی به خوبی میزنیم تا حالت اسفنجی پیدا کرده و از ظرف نریزد.پودر قند را کم کم اضافه کرده و به هم زدن ادامه میدهیم . پنیر خامه ای، خامه و آب انار را جداگانه مخلوط میکنیم تا کاملا صاف و یکدست شوند، سپس خیلی آرام آنها را به سفیده افزوده و با لیسک به صورت دورانی مخلوط میکنیم تا پف آن نخوابد. روی مواد را با یک لایه (نایلون یا سلفون) کاملا چسبیده به سطح میپوشانیم و برای یک ساعت در یخچال میگذاریم، بیشتر دانه های انار را در دو ظرف مخصوص سرو ریخته و موس را اضافه کنید و با باقی مانده های دانه های انار تزیین و سرو کنید.

نکات: در صورت تمایل از مقداری خامه زده شده نیز برای تزیین استفاده کنید. میتوانید از یک لایه پودر بیسکویت هم در ظرف سرو استفاده کنید.

طرز تهیه چیپس لبو برای شب یلدا :شب یلدا غذای شب یلدا طرز تهیهمقداری لبو را انتخاب کرده و با دستگاه یا رنده چیپس کنید(هرچه لایه ها نازک تر باشد چیپس شما خوشمزه تر خواهد شد)حال روی هر ورقه مقداری کره و عسل بمالید و آنها را داخل سینی فر بچینید. فر را روی کمترین درجه قرار داده و 1تا2ساعت اجازه دهید لبوها خشک شوند.طرز تهیه چیز کیک انار مخصوص شب یلدا:شب یلدا غذای شب یلدا طرز تهیهمواد لازم برای تهیه چیز کیک انار

بیسکویت کاکائویی پودر شده 220 گرم

کره 80 گرم ، ذوب شده

پودر ژلاتین 3 قاشق چایخوری

آب انار 1سوم پیمانه

پنیر خامه ای 400 گرم

شکر 150 گرم

خامه ی فرم گرفته 350 گرم

مواد لازم برای رویه:

شکر 50 گرم

پودر ژلاتین 3 قاشق چایخوری

آب یک پیمانه

انار 400 گرم ، دانه شده

آب انار:1چهارم پیمانه

طرز تهیه چیز کیک انار

ابتدا پودر بیسکویت را با کره ذوب شده مخلوط کرده و داخل قالب چرب شده بریزید و به شدت آن را فشرده و صاف کنید و 30دقیقه داخل یخچال قرار دهید. پودر ژلاتین را روی آب انار پاشیده و کنار بگذارید تا اسفنجی شود سپس داخل مایکروویو یا روی بخار آب قرار دهید تا شفاف شود. سپس اجازه دهید کاملا خنک شود. پنیر خامه ای و شکر را با همزن برقی به خوبی بزنید تا کاملا مخلوط شود. ژلاتین حل شده ی خنک را اضافه کرده و با دور کند همزن مخلوط کنید. خامه ی فرم گرفته را به آرامی اضافه کرده ، با لیسک به حالت دورانی هم زده و روی بیسکویت پرس شده بریزید و در آخر ، مواد رویه را روی آن ریخته و صاف کنید و به مدت 4 ساعت در یخچال قرار دهید .

برای رویه پودر ژلاتین و آب سرد را مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید سپس شکر را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا شکر حل شده و به جوش آید . سپس دانه های انار و آب انار را اضافه کرده و 2 دقیقه روی حرارت قرار دهید . سپس از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا خنک شود.بعد از آماده شدن چیز کیک رویه خنک شده را روی مواد ریخته و 1ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کالا ببندد.

طرز تهیه دلمه برگ کلم با رب انار برای شب یلداشب یلدا غذای شب یلدا طرز تهیهآماده سازی: 1 ساعت - مدت انتظار: 1 ساعت - مجموعاً: 2 ساعت

مواد اولیه برای دلمه برگ کلم:

برنج 1پیمانه

گوشت (چرخكرده) 200گرم

آب 1چهارم پیمانه

پیاز (نگینی شده)  1عدد

گوجه فرنگی (متوسط و نگینی شده)  2عدد

سیر  1بوته

جعفری (ساطوری شده) 3قاشق سوپخوری

رب انار 4قاشق سوپخوری

فلفل 1قاشق چایخوری

كره 30گرم

نمك به میزان لازم

كلم برگ (حدود 2كیلو) 1عدد

روغن به میزان لازم

 مواد سس

آب 2و نیم پیمانه

رب انار 4قاشق سوپخوری

نمك به میزان لازم

كاری (پودر) 1قاشق چایخوری

طرز تهیه دلمه برگ کلم :

ابتدا برنج را با آب ولرم شسته و به مدت 1 تا 2 ساعت به همراه مقداری نمك خیس كنید. سپس در صافی ریخته تا آب اضافی آن كاملاً‌ خارج شود. گوشت،‌ آب، پیاز، گوجه‌فرنگی،‌ 1 تا 2 حبه سیر رنده شده،‌ جعفری،‌ رب‌انار،فلفل ،كره،‌ نمك و فلفل را با برنج مخلوط كنید تا به خورد هم بروند. كلم‌برگ را از وسط نصف كرده یا برگ برگ كنید. داخل آب و نمك در حال جوش بیندازید و بگذارید 7 تا 10 دقیقه بجوشد تا كلم‌برگ‌ها نرم شوند. سپس آب‌كش كرده بگذارید سرد شود. قسمت سفت وسط برگ‌ها را جدا كرده و به اندازه كف دست ببرید. مقداری از مایه دلمه را وسط برگ گذاشته و به شكل بقچه‌ای یا رولت بپیچید. ته قابلمه را روغن ریخته و تعدادی برگ ته قابلمه بچینید. دلمه‌ها را كنار هم روی برگ‌ها قرار دهید. وقتی یك ردیف چیده شد، 2 تا 3 حبه سیر روی دلمه‌ها قرار داده و یك ردیف دیگر دلمه بچینید. همین‌طور تا آخر ادامه دهید. برای تهیه سس، آب،‌ رب انار،‌ نمك و پودر كاری را با هم مخلوط كرده و روی دلمه‌ها بریزید سپس یك بشقاب روی دلمه‌ها قرار دهید تا موقع پخت باز نشوند. به مدت 45 تا 60 دقیقه با حرارت ملایم بگذارید بپزد. وقتی آب دلمه كشیده شد در ظرف چیده، روی آن را با رب انار تزیین كنید.

نكات:

1)موقع چیدن دلمه‌ها در قابلمه آن‌ها را فشرده و چسبیده به هم بچینید تا موقع پخت باز نشوند.

2)بهترین ادویه برای استفاده در این غذا تركیبی از پودرتخم‌گشنیز، پودر زیره سبز، پودر تخم‌خردل، فلفل سیاه،‌ پودر تخم شنبلیله، پودر فلفل قرمز، پودر زنجبیل، زردچوبه،‌ دارچین و میخك می‌باش

3)بهتر است موقع جوشاندن برگها كمی زعفران هم به آب اضافه كنید تا دلمه های شما خوشرنگ تر شوند.

4)اگر بیشتر طرفدار غذاهای ترش هستید مقداری گرد لیمو یا گرد غوره یا آبلیمو یا آبغوره به سس اضافه كنید.

طرز تهیه خورش انارآویج برای شب یلداشب یلدا غذای شب یلدا طرز تهیهآماده سازی: 5 دقیقه - مدت انتظار: 4 ساعت  - مجموعاً: 4 ساعت و 5 دقیقه

مواد اولیه برای تهیه خورش انار:

گردو 250تا300گرم

گوشت (چرخ كرده) 300گرم

رب انار 1قاشق غذاخوری

آب انار 1پیمانه

پیاز (كوچك)  1عدد

رب گوجه فرنگی 1قاشق غذاخوری

گلپر 1قاشق مرباخوری سر پُر

نمك به میزان لازم

فلفل به میزان لازم

سبزی (تركیبی از تره،جعفری،خالواش و نعنا ساطوری شده) مجموعا 2قاشق غذاخوری

روغن به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا گردو را آسیاب كرده و مانند دستور پخت خورش فسنجان آن را با آب می پزیم تا به روغن بیفتد. سبزی ها را می شوییم و با پیاز ریز می كنیم. سپس در روغن كمی سرخ می كنیم. بعد آن را به گردوی پخته شده اضافه می كنیم. پیاز را در گوشت چرخ كرده رنده كرده و با نمك و فلفل مخلوط می كنیم و مخلوط حاصل را به خوبی ورز میدهیم. سپس به صورت كوفته در می آوریم. بعد وقتی خورش در حال جوشیدن است دانه دانه كوفته ها را در آن میریزیم تا كوفته ها بپزد ولی له نشود. رب گوجه فرنگی، رب انار ،آب انار و گلپر را در آن می ریزیم. پس از چند جوش زمانی كه كوفته ها پخت و خورش به روغن افتاد، غذا آماده است.

نكات:

1) می توان به گوشت چرخ كرده و پیاز كمی تره و جعفری كوبیده هم اضافه كرد.

2)در صور تمایل به جای آب انار از آبغوره استفاده كنید.

3)اگر به خالواش دسترسی ندارید میزان نعنا را بیشتر كنید.

4)در مناطق شمالی به این خورش كوفته فسنجان هم میگویند.

طرز تهیه دسر ماست و انار برای شب یلداشب یلدا غذای شب یلدا طرز تهیهآماده سازی: 2 ساعت

مواد اولیه برای درست کردن دسر انار :

ماست (خامه ای ( یا یونانی )) دلخواه

انار (ترش) دلخواه

نعناع و گل (خشک) دلخواه

نمک و فلفل سیاه دلخواه

یک دسر بسیار ساده برای روز های رنگارنگ پاییزی محسوب می شود و بیشتر از 5 دقیقه وقتتون را نمی گیره

طرز تهیه :

انار را از پوست جدا کرده و داخل ماست بریزید و به میزان دلخواه نمک و فلفل سیاه به آن بزنید . بعد از آماده شدن به مدت 10 دقیقه ظرف را داخل یخچال قرار دهید تا ماست پرچرب کمی سفت تر شود . در پایان با کمی نعنای خشک خرد شده و پودر گل آن را تزیین کنید .

نکات:

1)در صورت تمایل مقداری شکر و خامه هم به ماست اضافه کنید.

2)این دسر با ماست خامه ای سون بسیار لذیذ خواهد بود.

3)بهتر است از انار شیرین و آبدار در تهیه این دسر استفاده شود.

4)بهتر است دسر 6تا8ساعت داخل ظرف دربسته داخل یخچال استراحت کند تا کاملا طعم دار شود.

طرز تهیه آش انار برای شب یلداشب یلدا غذای شب یلدا طرز تهیهآماده سازی: 30 دقیقه - مدت انتظار: 2 ساعت - مجموعاً: 2 ساعت و 30 دقیقه

مواد اولیه برای تهیه آش انار :

برای 6 نفر

برنج 250 گرم

لپه 150 گرم

پیاز  3 عدد

چغندر نیم كیلو

نعنا (سبزی خشك نشده) 250 گرم

نعنا (خشك) 1 قاشق سوپخوری

رب انار 100 گرم

روغن 100 گرم

زردچوبه 2 قاشق مرباخوری

آب 8 پیمانه

نمك به میزان لازم

فلفل سیاه به میزان لازم

 

آش انار یه آش بسیار خوش طعم و اصیل ایرانیه .این آش در اكثر مناطق ایران استفاده میشه اما بیشتر این آش به گیلان نسبت داده میشه.

طرز تهیه آش انار:

ابتدا لپه را بشویید و آن را به همراه 8 پپیمانه آب روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و پس از آن اجازه دهید با حرارت ملایم خوب بپزد.چغندرها را پس از شستن و پوست گرفتن به اندازه دلخواه خرد كنید و داخل ظرفی آبپز كنید. در ظرفی پیازها را كمی درشت تر از حد معمول خرد كنید و با روغن خوب سرخ كنید.و نیمی از آن را بردارید و به بقیه آن رب نار زردچوبه و نمك را اضافه كنید و كمی تفت دهید سپس برنج و نعنا و فلفل را به آن اضافه كرده و مقداری تفت دهید و آن را به لپه نیم پز اضافه كنید.پس از مدتی كه آش تقریبا پخته شد چغندر ها را از آبكش رد كنید و آنها را به آش اضافه كنید و اجازه دهید مواد با هم بجوشند .سپس آنها را برای سرو آماده كنید.


ویدیو مرتبط :
طرز تهیه موس انار (Pomegranate Mousse) - ویژه شب یلدا