تمدن اسلامی و امت واحده اسلامی رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند


دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: در اسلام وحدت اعتباری وجود دارد که از آن با عنوان امت اسلام با سیستم سیاسی یاد می‌شود و ملاک پیوستن به این سیستم «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ» است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله محسن اراکی طی سخنانی در همایش "امت واحده اسلامی؛ زمینه ساز تمدن اسلامی" که در دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شد، با بیان این‌که «مقوله تمدن اسلامی و مقوله امت واحده اسلامی رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند» اظهار کرد: مقصود از امت، جمعی به هم پیوسته است که به سمت هدفی معین حرکت می‌کنند لذا واژه امت ویژگی‌های به هم پیوستگی، هدفمندی و جنبش و تکاپو را دارد.

وی افزود: ما جامعه اسلامی را به عنوان امت می‌شناسیم زیرا اجتماعی به هم پیوسته و در حال حرکت به سوی یک هدف واحد است.

اراکی با اشاره به این‌که «ما دو نوع وحدت داریم یکی وحدت اعتباری و دیگری وحدت حقیقی» اظهار کرد: وحدت اعتباری این است که وحدتی میان جمعی بر اساس یک قرارداد به وجود بیاید. اگر جمعی در یک نقطه جغرافیایی و سیاسی واحد زیست کنند یک ملت واحد براساس قانون اساسی شمرده می‌شوند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: در اسلام وحدت اعتباری وجود دارد که از آن با عنوان امت اسلام با سیستم سیاسی یاد می‌شود و ملاک پیوستن به این سیستم «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ» است و شهادتین پذیرفتن سیستم سیاسی اسلام است.

اراکی در ادامه به تعریف خدا از دیدگاه سکولارها پرداخت و گفت: در این مکتب معتقدند که خدا آفریننده است اما آفریننده‌ای که بعد از آفرینش جهان بازنشسته شده است یعنی بعد از آفرینش کار جهان را به عهده جهانیان گذاشته و کاری به جهان ندارد.

وی افزود: در نظر آنها خداوند موجودی مقدس است که یکشنبه‌ها در کلیسا برایش نماز می‌خوانند و او را احترام می‌گذارند و این دقیقا ضد آن چیزی است که قرآن کریم خداوند را تعریف کرده است.

اراکی با بیان این‌که «قرآن خدا را آفریننده می‌داند که فرمان می‌دهد و در واقع حاکم است» عنوان کرد: فرمان از آن خداست و با فرمانروایان دیگر تفاوت دارد چراکه پاک است و فرمانش جز فرمان عدل و پاکی نیست.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان این‌که «خدا ملک و سلطان مردم است» اظهار کرد: تنها کسی که در عالم هستی شایسته لقب پادشاهی است خداوند متعال است.

وی با بیان این‌که «وقتی می‌گوییم خداوند فرمانرواست منظور این است که حق فرمان از آن اوست» اظهار کرد: فرمانروایی یعنی اراده‌ای برتر از اراده دیگران و لذا حکم فرمانروا الزام آور است.

اراکی با بیان این‌که «قانون، دستور فرمانرواست» گفت: هرجا که قانون است یک حق فرمانروایی وجود دارد.

دبیر کل مجمع کل تقریب با بیان این‌که «فرمانروایی در ذات خودش برتری دارد» تصریح کرد: وقتی می‌گوییم الله اکبر یعنی خداوند برتر است و این برتری نشان دهنده مقام حاکمیتی خداوند است لذا هر رفتاری که انجام می‌دهیم چه بخواهیم و چه نخواهیم از یک حاکمیتی تبعیت می‌کند.

وی با بیان این‌که «هر دستور و فرمان ریشه‌ای دارد» خاطرنشان کرد: هر دستوری از دو حالت خارج نیست یا ریشه‌اش فرمانش خداوند است یا هوای نفس، لذا رفتارهای انسان یا برخواسته از ریشه خودخواهی است یا برخواسته از خدا خواهی.

اراکی با بیان این‌که «خداوند منبع فرمان است» اظهار کرد: خدا منبع گزینش‌هاست و اساس همه شرک‌ها از این جا شکل می‌گیرد که آفرینش را برای غیر خدا قائل شویم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار کرد: خم شدن نماد فرمانبری است و عبادت بودن سجده برای این است که ما از فرمان الهی اطاعت می‌کنیم اما اگر سجده را برای خدا بدون دستور خدا انجام دهیم شرک است بنابراین عبادت ملاک اطاعت خداست.

وی با بیان این‌که «امت واحده اسلامی از "اشهد ان لا اله الله" شکل می‌گیرد» افزود: خدای متعال فرمانرواست و رسول اکرم(ص) مأمور اول و گماشته نخستین است وقتی شهادتین را گفتیم و سیستم سیاسی اسلام را پذیرفتیم در واقع فرمانروایی خدایی را پذیرفته‌ایم که از طریق پیامبر اسلام(ص) ارائه می‌شود.

اراکی با بیان این‌که «اساس شکل گیری امت اسلامی شهادتین است» اظهار کرد: اگر تسلیم شدیم و رفتارهای خود را ارادی و اختیاری براساس خواست خداوند و رسول اکرم(ص) تنظیم کردیم هویت ایجاد می‌شود.

وی افزود: وقتی رفتارهای اختیاری مان را بر مبنای دستور رسول خدا تنظیم کردیم اینجا یک هویت شکل می‌گیرد که همان هویت محمدی است بنابراین کسی که به فرمان خدا و رسولش تن می‌دهد بخشی از این هویت می‌شود.

اراکی گفت: براساس هویت رسول اکرم(ص) هویت واحد شکل می‌گیرد که وحدت حقیقی است و آغاز وحدت از اعلام شهادتین است و بعد با پیروی از رسول اسلام (ص) است که به هویت اجتماعی واحد تبدیل می‌شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: این هویت واحد یک پدر دارد که وجود نبی مکرم اسلام، پدر و تولید کنندگی این هویت است و همه کسانی که به این هویت می‌پیوندند با هم برادرند.

اراکی تأکید کرد: وقتی که هویت واحد شکل گرفت یک امت واحده شکل می‌گیرد که همان وحدت حقیقی است.

وی افزود: رسول اکرم(ص) جامعه اسلامی را اینگونه تعریف می‌کند که مومنین و جامعه ایمانی مانند یک پیکر واحد هستند که اگر رنجی بر بخشی از این پیکر وارد شود سایر بخش‌ها نیز احساس رنج می‌کنند. بر همین اساس است وقتی بر کودکی در فلسطین ظلمی می‌شود ما اشک می‌ریزیم این همان امت واحده است که رنج بخشی از امت بخش دیگر را می‌رنجاند.

وی افزود: هویت رسول اکرم(ص) وحدتی و تسلیم به خداست و این هویت یکپارچه یک شهر را ایجاد می‌کند که یکی شهر عرفی است که در یک منطقه جغرافیایی است و دیگری شهر حقیقی است که شهر حقیقی ملاک تمدن است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: آن چیزی که این شهر را به هم پیوند می‌دهد و یکی می‌کند همان جان شهر که همان وجود مقدس نبی اکرم(ص) است.

وی در پایان تأکید کرد: اگر می‌خواهیم تمدن داشته باشیم باید جان شهر اسلامی را تعریف کنیم و بر اساس آن شهر حقیقی را بنا کنیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
امت واحده اسلامی