سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



لزوم تأمین سرانه غذایی مناسب در مدارس شبانه‌روزی / پوشش تحصیلی دوره دوم متوسطه «۸۲ درصد» است


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش امروز در نخسیتن جشنواره ملی حامیان مدارس شبانه‌روزی که در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: د‌ر آخرین نشست خیرین مدرسه‌ساز که برگزار شد وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی داد که خوب است در کنار خیرین مدرسه‌ساز فضایی برای خیرینی که می‌خواهند در امر مدرسه‌یاری مشارکت کنند ایجاد شود؛ خیرینی که کمک هزینه تحصیل، وسایل آموزش و کمک آموزشی و یا مایحتاج مدارس را تأمین می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف نظام تعلیم و تربیت بحث تحقق عدالت آموزشی است و در بند 16، ارزش‌های سند تحول بنیادین آمده است «عدالت تربیتی در ابعاد کمی همگانی و الزامی صورت گیرد و عدالت کیفی با رعایت تفاوت‌های فردی، جنسیتی، فرهنگی و جغرافیایی فراهم شود».

زرافشان افزود: نهاد تعلیم و تربیت مأموریت دارد با تأکید بر شایستگی‌های پایه، زمینه دستیابی دانش‌آموزان در سنین لازم‌التعلیم طی 12 پایه در 4 دوره تحصیلی سه ساله در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی به صورت نظام‌مند، همگانی، عادلانه و الزامی فراهم کند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: ما امروز در دوره ابتدایی موفق شده‌ایم دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهیم و در نقاط دور، دانش‌آموزانی با یک کلاس درس و یک معلم داریم و در متوسطه اول بیش از 94 درصد تحت پوشش واقعی هستند و کمتر از 6 درصد تحت پوشش نیستند.

وی با بیان اینکه در دوره دوم متوسطه بیش از 82 درصد در مدارس مشغول به تحصیل هستند، گفت: آموزش و پرورش برای مناطق دوردست، روستایی و عشایری امکان اعزام معلم ندارد و از مجموع راه‌های جایگزین استفاده کرده که شامل آموزش بزرگسالان، آموزش از راه دور، روستامرکزی، خوابگاه‌مرکزی و مدارس شبانه‌روزی است.

زرافشان با اشاره به اینکه اگر چه مدارس شبانه‌روزی آخرین مرحله ماست اما از آنجایی که گاهی اوقات دانش‌آموز مجبور است 6 ماه از سال در مدرسه شبانه‌روزی باشد، تأسیس این مدارس ناگزیر است، افزود: این مدارس در سال 55-54 تأسیس شده که 9 مدرسه دوره راهنمایی با 1288 دانش‌آموز و تا سال 57، 19 مدرسه پسرانه شبانه‌روزی داشتیم که 2630 دانش‌آموز در آن مشغول به تحصیل بودند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از سال 57 تا سال 94-93 در دوره اول متوسطه 1129 مدرسه داشتیم که در این مدارس 50 هزار و 771 دانش‌آموز دختر و 57 هزار و 949 دانش‌آموز پسر داشتیم که در مجموع 108 هزار و 310 دانش‌آموز در متوسطه اول هستند و در متوسطه دوم 2 هزار و 222 مدرسه با 127 هزار و 660 دانش‌آموز دختر و 168 هزار و 209 دانش‌آموز پسر مشغول به تحصیل هستند که در مجموع کل 404 هزار و 189 دانش‌آموز امروز در مدارس شبانه‌روزی ما مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش در سال 87، اساسنامه این مدارس را به تصویب رساند، گفت: اهداف تأسیس این مدارس افزایش پوشش تحصیلی، ارتقای سطح کیفی و کاهش افت تحصیلی، فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای فعالیت‌ دانش‌آموزان با بهره‌گیری از اوقات فراغت، پیشگیری از تبعات اخلاقی و اجتماعی ناشی از مهاجرت دانش‌آموزان روستایی به مراکز شهری و استفاده بهینه از نیروی انسانی و امکانات و اعتبارات آموزش و پرورش در مناطق کم جمعیت است.

زرافشان گفت: مطالعات نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که از این مدارس فارغ‌التحصیل می‌شوند در محورهای اجتماعی، مذهبی، اخلاقی، حس تعاون و مسئولیت‌پذیری نسبت به عملکرد تحصیل از دانش‌اموزان عادی برتر هستند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: این مدارس با چالش‌ها و نیازهایی روبه‌رو است که شامل نیازهای عاطفی، دوری از خانواده، تأمین فضا امکانات و تجهیزات آموزشی، تأمین هزینه و امکانات ایاب و ذهاب، تأمین سرانه غذایی مناسب با دوران رشد، اجرای برنامه‌های فوق برنامه آموزشی و تأمین کتاب و کتابخانه و هوشمندسازی است.

وی خاطر نشان کرد: از اقدامات خوب تشکیل کارگروه مناطق محروم در وزارت آموزش و پرورش به ریاست وزیر و مشارکت تمام نهادهای درگیر مدارس محروم و نیز تأسیس صندوق حمایت است که مرکزی خواهند شد تا خیرین بتوانند کمک‌های خود را در اختیار این مرکز بگذارند و ردیفی از بودجه برای تجهیز مدارس به امکانات خوابگاهی از جمله دیگر کارهاست.

انتهای پیام/

http://fna.ir/E35O4X


ویدیو مرتبط :
نقش مدارس شبانه روزی در آینده کودکان و نوجوانان