سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رویکرد آمریکا برای ارتقاء بمب‌های هسته‌ای کوچک و انتقاد مخالفان اشاعه سلاح‌های هسته‌ای


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه گاردین در گزارشی درباره موشک‌های آمریکایی «بی-16» نوشت که آمریکا قصد دارد این بمب‌هایی هسته‌ای را توسعه دهد که این مساله مورد انتقاد مخالفان اشاعه تسلیحات هسته‌ای است.

مخالفان این طرح ارتقاء بمب‌های «بی-16» آمریکایی را در واقع ساخت تسلیحات تازه هسته‌ای می‌دانند.

منتقدان، به شدت از صرف هزینه هنگفت برای بمب هسته‌ای «بی16» آمریکا انتقاد کرده‌اند. این بمب قدیمی و یک سلاح  کشنده است که در حال حاضر هیچ نقشی در دکترین هسته‌ای ناتو یا آمریکا ندارد. با این وجود ارتقاء این بمب هسته‌ای در نتیجه لابی آزمایشگاه‌های تسلیحات هسته‌ای آغاز شده است.

گاردین ادامه می‌دهد، در بندهای عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای تنها چیزی که بدتر از یک بمب بی‌فایده است، بافایده بودن آن است. بنابراین جدا از صرف چنین هزینه‌ای، بحث‌برانگیزترین عاملی که در ارتقاء این بمب هسته‌ای وجود دارد، جایگزین کردن دنباله سخت و غیرمنعطف آن با دنباله‌های قابل حرکت است. این اقدام موشک «بی 16» را هوشمندتر کرده که در نتیجه آن با دقت بیشتر به سوی هدف می‌رود.

این تغییرات موضوع بحث میان مخالفان اشاعه تسلیحات هسته‌ای و دولت آمریکا است که آیا ارتقاء بمب‌های «بی16» صرفا توسعه یک بمب هسته‌ای است یا یک سلاح هسته‌ای جدید است که در این صورت نقض تعهد باراک اوباما برای عدم ساخت تسلیحات هسته‌ای تازه است.

این مساله برای اروپا که ذخیره‌ای به تعداد 180 بمب «بی16» در 6 پایگاه و 5 کشور نگهداری می‌شود، مطرح است.  اگر این روند همینطور ادامه پیدا کند، سال 2024 بسیاری از این بمب‌ها به پایگاه‌های نظامی بلژیک، هلند، آلمان، ایتالیا و ترکیه ارسال خواهند شد.

انتهای پیام/م

 


ویدیو مرتبط :
بمب هیدروژنی، قوی ترین سلاح هسته ای که تا کنون منفجر شده است