افزایش 42 درصدی آب به مخازن سدها


معاون حفاظت و بهره‌برداری از شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: به دلیل بارندگی‌های اخیر و براساس تاریخ 20 آبان‌ماه ورودی آب به مخازن سدها نسبت به مشابه سال گذشته 42 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، حبیبی در همایش آب و رسانه با بیان این‌که سرانه آب تجدید‌شونده در کره زمین در حال کاهش است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2025 سرانه آب تجدید‌شونده برای هر نفر به زیر 1000 مترمکعب برسد.

وی با بیان این‌که حدود 70 درصد نزولات آسمانی تبخیر می‌شود، ادامه داد: ما تنها می‌توانیم برای 30 درصد باقی‌مانده برنامه‌ریزی کنیم، لذا باید در این راستا تمهیدات اساسی را در نظر بگیریم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: در حال حاضر میزان آب تجدید‌شونده 115 میلیارد مترمکعب است و با توجه به این‌که 85 درصد سطح کشور در منطقه خشک قرار گرفته لذا باید بحران آب را جدی گرفت.

حبیبی با بیان این‌که تصور عامه مردم این است که مصرف از آب‌های سطحی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: این در حالی است که 64 درصد آب شرب کشور از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

به گفته وی بخش وسیعی از ایران به شدت به منابع آب زیرزمینی وابسته است به‌طوری که می‌توان گفت 55 درصد نیاز آبی کشور از طریق آب زیرزمینی تامین می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که بیشترین کاهش در حوزه آب سطحی و بارش در هفت سال اخیر بوده، اظهار کرد: افزایش بی‌رویه بهره‌برداری از مخازن آب زیرزمینی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده به‌طوری که در حال حاضر میزان اضافه برداشت‌ها 110 میلیارد مترمکعب به ثبت رسیده است.

حبیبی با اشاره به تعداد دشت‌های ممنوعه گفت: در سال 1347 تعداد دشت‌های ممنوعه از 609 دشت به 15 دشت رسید، اما در سال 1393 تعداد این دشت‌ها 320 دشت ثبت شد که باید گفت این اعداد قابل قبول نیست و باید برای آن فکر اساسی صورت بگیرد.

وی با اشاره به مصارف آب زیرزمینی در ایران و جهان تصریح کرد: علی‌رغم این‌که مصرف آب در بخش کشاورزی در دنیا 70 درصد و مصرف صنعت هشت درصد است اما در ایران میزان مصرف آب در بخش کشاورزی 92 درصد و در صنعت دو درصد ثبت شده است که این موضوع نیز نیاز به تفکر ویژه‌ای دارد، چرا که در کشورهای پیشرفته برای صنعت که ارزش افزوده بالاتری دارد ارزش بیشتری قائل شدند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که 40 درصد منابع آب زیرزمینی طی سال‌های اخیر کاهش یافته است، ادامه داد: مساله‌ی بحران آبی چالش‌هایی را از جمله خشک‌شدن چاه‌ها، قنات‌ها و رودخانه‌ها را در بر خواهد داشت.

حبیبی بیان کرد: شوری سفره‌های آبی، فرونشست‌ها، کاهش کیفیت آب و مهاجرت‌هایی که در پی این موضوع اتفاق می‌افتد چالش‌های بحران آبی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

وی با بیان این‌که سالانه مجوز 1200 کیلومتر برای کف‌شکنی صادر می‌شود، اظهار کرد: متوسط فرونشست‌های سطح دشت تهران 18 سانتیمتر و رفسنجان 30 سانتیمتر است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از شرکت مدیریت منابع آب ایران دلایل بروز بحران در منابع آب زیرزمینی را سیاست‌گذاری ناکارآمد، نبود و نگرش سیستمی و وضع قوانین نامناسب عنوان کرد و گفت: برنامه وزارت نیرو در حوزه منابع آب زیرزمینی ایجاد توازن براساس ظرفیت آب و شرایط اقلیمی است که آن را در طرح احیاء و تعادل‌بخشی اجرا کرده است.


ویدیو مرتبط :
آب بندی استخرها ، آب نماها و مخازن با پوشش های آب بندی منعطف