سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نگاهی به گنجینه اسرار با ارزش ترین برند جهان؛ آینده اپل چیست؟


نگاهی به گنجینه اسرار با ارزش ترین برند جهان؛ آینده اپل چیست؟

اپل از ابتدای کار خود تا کنون، یکی از جذاب ترین داستان های تجاری جهان را رقم زده است؛ شرکتی که حدود دو دهه پیش فاصله ای تا ورشکستگی نداشت، اکنون در مقام با ارزش ترین شرکت جهان ایستاده و همین موضوع به تنهایی، خبر از ماجراجویی های بسیاری در سال هایی که این شرکت تا کنون سپری کرده می دهد.

اپل ولی اکنون در مقام شرکتی بزرگ و تکنولوژیک ایستاده که با یکی از چالش های بسیار عصر دیجیتالی رو به روست؛ اینکه تروریست ها چگونه از فناوری رمزگذاری در محصولات مختلف به نفع خود بهره می گیرند. اینکه سرنوشت پرداخت های مالیاتی برای میلیاردها دلاری که در ایرلند جا مانده بالاخره چه خواهد شد و در نهایت، نقش کشور چین در تجارت اپل و نیروی کاری که همین شرکت در کشور یاد شده به خود اختصاص داده است.

«چارلی رز» در برنامه «۶۰ دقیقه» در مصاحبه ای که با تیم کوک، جانی آیو، فیل شیلر و سایر عوامل اجرایی این شرکت داشته، به همین موضوعات پرداخته است؛ وی در پی پاسخ به این سوال است که چه مواردی، اپل را چنین نوآور، و البته سودآور کرده اند و از طرف دیگر، رازداری این شرکت از کجا سرچشمه می گیرد. نوعی از رازداری که به شکل کامل در DNA اپل نهادینه شده است. با دیجیاتو همراه باشید تا پای صحبت های تیم کوک نشسته و سری هم به استودیوی طراحی مرموز جاناتان آیو بزنیم.

اگرچه تا امروز، تیم کوک چهار سالی می شود که رهبری اپل را در دست گرفته اما پانزده سال قبل از آن، صحنه در مشت موسس اپل به نام استیو جابز بود.

با تلاش های جابز، کامپیوترها از ابزارهایی بسیار سنگین، حجیم و حرفه ای، تبدیل به محصولاتی خانگی شدند و حالا شاید بتوان نام آنها را در میان شخصی ترین محصولات در همه زمان ها آورد. 

امروز آیفون، ۱۲ هزار بار از اولین مکینتاش پرقدرت تر است و سال آینده اپل خبر خواهد داد که یک میلیارد دستگاه از آن را به فروش رسانده. اما شخصی که پس از موسس بر صندلی قدرت نشست، از طرف خود جابز دست چین شده بود؛ مردی به نام تیم کوک. 

تیم کوک: من تا کنون هیچ کس را در این کره خاکی همانند او ندیده ام. کار کردن با او یک افتخار —

چارلی رز: هیچکس؟ حتی یک نفر؟

خیر.

چه ویژگی هایی داشت؟

-او قابلیت بی نظیری برای آینده نگری داشت و می توانست وقایع بعدی را پیش بینی کند. شخصی که اشتهایی سیری ناپذیر برای نزدیک شدن به تکامل و عالی بودن در خود حس می کرد.

به نظر می رسد که روح تکامل گرای استیو جابز هنوز هم بر فراز پیکره‌ی اپل در حال پرواز است. او موسسی بود که نمی توان هیچ مشابهی برایش یافت؛ آینده نگری رویاپرداز که قادر بود پیش از اینکه مردم احساس نیاز کنند، محصولاتی که برای زندگیشان لازم بود را در اختیارشان قرار دهد. کوک از طرفی، یک مهندس با وقار و عاشق کار خود است که از ایالت آلاباما سر از کوپرتینو در آورده. با این حال در محوطه سازمانی اپل، کارمندان این شرکت هنوز به همان گونه ای در مورد جابز صحبت می کنند که تیم کوک درباره اش سخن سر می دهد. 

تیم کوک: گاهی استانداردها آنقدر بالا می رفتند که به سادگی، خوب به اندازه کافی خوب نبود. آن موضوع، می بایستی «عالی» پیش رود تا مورد قبول واقع گردد. به قول خود استیو: “به شکل دیوانه واری عالی!”.

چارلی رز:‌ باور دارید قادر به انجام کارهایی هستید که سایر شرکت های از انجامشان عاجزند. 

تیم کوک: بله. باور داریم و خوشبختانه این موضوع را اثبات هم کرده ایم.

The-brains-of-Apple-w700

استیو جابز؛ آینده نگری رویاپرداز که قادر بود پیش از اینکه مردم احساس کنند، محصولاتی که برای زندگیشان لازم بود را در اختیارشان قرار دهد

در آغاز هر هفته، ساعت ۹ صبح روزهای دوشنبه، جلسه مدیران برتر در مقر اپل برگزار می شود. چارلی رز به همین جلسه می رود و می گوید: «من از برنامه ۶۰ دقیقه آمده ام، و به دنبال مغزهای برتر در اپل می گردم، یک نفر به من گفته بود می توانم آنها را در این اتاق بیابم.» تیم کوک در پاسخش می گوید: «نه، بهت آدرس اشتباه داده اند!»

حضور مدیران برتر در این جلسه، اجباری است و اگر شما در این اتاق حضور به هم رسانید، به معنای آن است که یکی از مهم ترین افراد مشغول به خدمت در اپل هستید. این افراد البته اجاره نمی دهند تا در جلسه شان حضور داشته باشیم ولی، مشتاقند بگویند که از چه مواردی بیشتر در شرکتشان بیشتر لذت می برند.

ادی کیو (Eddy Cue) شخصی که به خلق iTunes کمک های بسزایی نموده می گوید: «کار کردن در شرکتی که می دانید دسترنجتان توسط افراد بسیار زیادی در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرد، حسی بی نظیر دارد. تفاوتی ندارد که آن شخص، ۲ سال سن داشته باشد یا ۱۰۰ سال. همین افراد محصولاتی را مورد آزمایش قرار می دهند که ما آنها را می سازیم و این برایم بسیار هیجان انگیز است.»

چارلی زر: آیا DNA استیو جابز هنوز هم همه مواردی که تا کنون در موردشان صحبت کردیم دیده می شود؟

تیم کوک: بله. این، کمپانی استیو است؛ چنین متولد شده و هنوز هم مطابق میل او پیش می رود. تصور می کنم همین روال ادامه هم داشته باشد و DNA او در اپل باقی بماند.

اگر بخواهیم از شخصی نام ببریم که اکنون در اپل نزدیک ترین خصوصیات اخلاقی را به استیو جابز داشته باشد، باید به سراغ «جاناتان آیو» برویم. وی به عقیده اشخاص بسیاری، مهم ترین شخص در اپل است. هر محصولی که از سوی این شرکت به دست کاربران می رسد یا طراحی او بوده و یا نظرات وی در آنها اعمال شده. با جانی آیو در استودیوی طراحی اش ملاقات کردیم؛ جایی که پر از رمز و راز است و خبرنگاران به آن راه پیدا نمی کنند.

apple7

چارلی رز: موضوع جالب برایم این است که بر روی بسیاری از میزها، پارچه ای کشیده اید. چرا؟

آیو: این کار را کردیم تا نتوانی ببینی روی میزها چه خبر است چارلی!

چارلی رز: در واقع می خواهید بگویید اگر من قادر می شدم زیر این پارچه ها را ببینم، می توانستم بگویم که آینده اپل چیست؟ 

آیو: می توانستی بگویی که محصول بعدی ما چیست و در حال کار بر روی چه مواردی هستیم. این دقیقا یکی از علت هایی است که به هیچ وجه اجازه نمی دهیم افرادی به جز کارکنان اصلی، به این قسمت وارد شوند.

چارلی رز: پس می توان گفت به همین دلیل دوست ندارید شخصی اینجا حضور پیدا کند. 

آیو: دقیقا. نمی خواهیم کسی از این اتاق بازدید کند.

A-look-inside-Apples-design-studios-w700

تیمی که آیو آن را مدیریت می کند، از ۲۲ طراح تشکیل گشته و گفته می شود که این اشخاص رابطه ای بسیار نزدیک با هم دارند، آنطور که در ۱۵ سال اخیر، صرفا ۲ نفر از کارکنان این بخش، آن را ترک گفته اند. 

از طرف دیگر، می توان به سادگی متوجه شد که این استودیوی طراحی، بسیار آرام و خلوت است و شباهت بسیاری هم به اپل استورها دارد. تصادفی در کار نیست؛ هر دو را خود آیو طراحی کرده. در این محل، آیو و تیمش نمونه هایی اولیه را تولید می کنند و سپس آنها را برای شرکت های خارج از کشور می فرستند تا به تولید انبوه برسند. طراحان می گویند برای آیفون ۶ و ۶ پلاس، بیش از ۱۰ نمونه اولیه ساخته شد تا در نهایت تصمیم نهایی اتخاذ گشت که کدام مدل ها، نمونه های نهایی باشند. 

جانی آیو: دو نمونه برتر را انتخاب کردیم چرا که حس بهتری به ما می دادند.

jony-ive-tn-w700

چارلی رز: آیا برای هر دستگاه چنین کاری را انجام می دهید و چنین نمونه اولیه تولید می کنید و سپس اینقدر دقت در آن به خرج می دهید؟

آیو: آنچه شما دیدید و شنیدید، صرفا بخشی بسیار اندک از حقیقت است. ما موارد بسیار زیادی را مورد توجه قرار می دهیم، برای مثال زمانی که محصول را در دست می گیرید، چه حسی به شما دست خواهد داد؟ در نتیجه تنها راه برای اینکه بدانیم طراحی موفقی انجام داده ایم یا خیر، این است که چند نمونه اولیه از آن تولید کرده و از بین آنها بهترین را انتخاب کنیم.

A-look-at-the-Apple-Watchs-initial-design-sketches-w700

آیو سپس نمونه اولیه ساعت اپل را به نمایش می کشد. همه چیز از یک طراحی ساده روی کاغذ شروع شده؛ سپس متخصصان، طراحی کاغذی را به رندرهای سه بعدی کامپیوتری تبدیل کرده بودند و بعدا با یک دستگاه CNC، که مخصوص ساخت نمونه های اولیه است، طرح ابتدایی قاب دور ساعت اپل متولد می شود. زمانی که نمونه اولیه از طریق دستگاه CNC تولید می شود، شخصی آن را با دست پالیش می کشد و سپس به تیم آیو تحویل داده می شود. این تیم، همه اجزا را به خوبی مورد بررسی قرار می دهند. آیو می گوید که تیم اش، ۱۰۰ ها رنگ مختلف را برای بندهای ساعت مورد آزمایش قرار داده اند تا همین چند رنگ محدود در اختیار کاربران قرار گرفته اند. 

An-Apple-Watch-being-milled-on-in-a-CNC-machine-w700

جانی آیو سپس مراحل بعدی را توضیح می دهد؛ اینکه تبدیل کردن یک نمونه اولیه به محصولی نهایی، تا چه اندازه می تواند با مهندسی پیچیده همراه گردد. می گوید زمانی که قصد داشته مک بوک جدید و باریک اپل را بسازد، برای مدت ها به شکل تنگاتنگ با Dan Riccio، مسئول ارشد بخش مهندسی اپل کار کرده تا بتواند باتری هایی مناسب در آن قرار داده و این محصول را در نهایت خلق کند. 

Jony-Ive-and-Dan-Riccio-talk-about-the-ultra-thin-MacBook-w700

Dan Riccio: یک دهم از هر میلیمتر در کار ما، ارزش بسیار بالایی داشت. طراحی باتری این نوت بوک، بیش از اندازه پیچیده بود. مجبور بودیم با طراحان، ابزارسازان و شیمی دان ها وارد مذاکره شویم. حتی افراد تیم های نرم افزاری هم درگیر این پروژه بودند.

اما یکی از پیچیده ترین بخش های مهندسی در اپل، مربوط می شود به ماژول دوربینی که در آیفون ها به کار گرفته می شود. 

چارلی رز: چند قطعه در یک ماژول دوربین آیفون به کار رفته اند؟

گراهام تاونسند [سرپرست تیم توسعه دوربین آیفون]: بیش از ۲۰۰ قطعه مختلف در همین ماژول قرار گرفته اند. ماژولی که به راحتی در کف دست تان قرار می گیرد.

The-iPhone-camera-w700

آقای تاونسند سرپرست تیمی متشکل از ۸۰۰ مهندس و متخصص است که در زمینه بهبود کیفیت دوربین فعالیت می کنند. وی سیستم تعلیق بسیار کوچکی را به نمایش می کشد که در دوربین آیفون [۶ و ۶ اس پلاس] به کار رفته و موجب می شود تا لرزش دست کاربر در هنگام ثبت تصاویر و ویدیوها، کاهش قابل ملاحضه ای داشته باشد. 

تاونسند: موتور لرزشگیر که در ماژول دوربین به کار رفته با چهار سیم باریک ۴۰ میکرونی به سایر اجزای این ماژول متصل گشته که هر کدام از آنها، نصف ضخامت تار موی انسان را دارد. این موتور سپس در هنگامی که دست شما تکان می خورد شروع به حرکت کرده و اجازه نمی دهد لرزش ها ثبت گردند.

vlcsnap-2015-12-22-16h10m35s993-w700

در آزمایشگاه دوربین، مهندسان به تکنولوژی های جالبی دسترسی دارند. برای مثال می توانند نور های مختلفی را شبیه سازی کرده و عملکرد دوربین را مشاهده کنند؛ از نور محیط های داخلی گرفته تا نور آفتابی که سر ظهر می تابد یا طلوع و غروب خورشید.  

اپل همانقدر که به طراحی و جزییات دقت می کند، به نوع فروش محصولات و نحوه بازاریابی آنها نیز توجه دارد. نکته جالب اینکه مسئولان این شرکت یک مورد بسیار جذاب دیگر را نیز برای نشان دادن داشتند. 

موردی که یک نمونه اولیه بود، اما نه از یک محصول، بلکه از یک فروشگاه. در گوشه ای دور از محوطه سازمانی اپل، انباری وجود دارد که در آن یک نمونه اولیه از فروشگاهی بسیار مجهز قابل مشاهده است. Angela Ahrendts، به شکل مداوم ایده پردازی های جدیدش برای اپل استورها را بیان می کند و تصمیم گرفته ۴۶۹ فروشگاهی که این شرکت اکنون در سراسر جهان دارد را به شکلی مدرن تر طراحی نماید. 

apple11

چارلی رز: چقدر برای توسعه چنین مکانی تلاش کرده اید؟

Angela Ahrendts: برای هفته های پشت سر هم جلسات بسیاری را سپری کردیم. اما با این حال هنوز هم در حال تمرین هستیم.

خانم Ahrendts می خواهد زمانی که یک شخص پایش را داخل فروشگاه های اپل می گذارد، به شکل کلی در آن مکان میخکوب گردد. 

Angela Ahrendts: مهم ترین هدفمان اکنون حفظ کردن پویایی فروشگاه ها است. مردم حالا به زندگی کردن در موبایل هایشان خو گرفته اند، مکان هایی که پویایی، احساس و دنیای فراگیری وجود دارد. با این حال وظیفه ما این است که زمان ورودشان به فروشگاه، بتوانیم کاری کنیم که پیش خود بگویند: «Wow».

حاشیه سود بسیار بالای اپل از محصولاتی که به فروش می رساند موجب شده تا این شرکت حالا تبدیل به با ارزش ترین کمپانی جهان گردد؛ شرکتی که بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد. کاربران به محصولاتی که از اپل خریداری می کنند، علاقه دارند اما یک شکایت را نیز از یاد نمی برند؛ اینکه دقیقا همان زمانی که محصول را خریداری کرده اند، نمونه ای جدید تر از آن در حال توسعه پیدا کردن است و اندکی بعد به بازار ارسال می شود، نمونه ای که بهتر، سریع تر و گاهی زیباتر شده است.

vlcsnap-2015-12-22-16h12m30s631-w700

آقای فیل شیلر، مدیر بازاریابی اپل اظهار می کند که شرکت مورد بحث بیشتر اوقات محصولاتش را در برابر هم قرار می دهد تا با هم به رقابت بپردازند.

چارلی رز: آیا تهدید آن وجود دارد که یک محصول بتواند بر فروش محصولی دیگر تاثیر منفی بگذارد؟

فیل شیلر: این یک خطر یا تهدید نیست. ما خودمان می خواهیم که هر دسته بندی از محصولات با دیگری به مبارزه بپردازد تا بتواند فضای مورد نیاز خود در میان کاربران را به دست آورد. آیفون باید به حدی عالی باشد که شما نیازی به آیپد پیدا نکنید. آیپد باید تا جایی عالی عمل کند که به نوت بوک ها چشم ندوزید. نوت بوک باید تلاش کند تا شما را از کامپیوترهای رومیزی بی نیاز نماید. در واقع کار هر دسته، مبارزه با دسته بندی بعدی است.

اولین محصول جدیدی که پس از منصوب شدن تیم کوک به عنوان مدیر عامل از سوی اپل به دست کاربران رسید، ساعت هوشمند این شرکت بود. 

vlcsnap-2015-12-22-16h13m10s446-w700

در این میان ولی شاهد گمانه زنی های مختلفی در خصوص ساعت هوشمند این شرکت هستیم. می گویند اپل واچ، آن محصول شگفت انگیزی که قرار بوده شود، نشده. در حال حاضر نزدیک به یک سال از به بازار آمدنش می گذرد اما با این حال، اپل تصمیم ندارد تعداد دستگاه های فروش رفته را عنوان نماید. 

چارلی رز: تصور می کنید ساعت اپل، محصولی است که نیاز به ارتقا دارد؟

تیم کوک: تصور می کنم که همه محصولات نیاز به —

 این را می دانم. مشخصا از این موضوع آگاهم.

بله. ساعت هم از این موضوع مستثنی نیست. ما بهبود دادنش را ادامه خواهیم داد.

پس می توان گفت به نوعی از محصول فعلی نا امید هستید. 

خیر. من از چیزی نا امید نشده ام.

خودتان می گویید که جا برای پیشرفت دارد. 

چارلی، زمانی که ما محصولی تازه را عرضه می کنیم، همان موقع در حال کار بر روی نمونه بعدی یا حتی دو نسل پس از آن هستیم. و بله، همیشه همه احتمالات را در نظر گرفته و می بینیم که چه کارهایی را می توانیم با آن انجام دهیم.

چقدر دور از واقعیت است که بگوییم اپل اکنون در حال توسعه یک خودورست؟ 

[تیم کوک صرفا می خندد]

خب، چقدر سخت است که بخواهید بگویید ما این کار را انجام داده ایم، در حال بررسی اش هستیم و شاید بخواهیم چنین چیزی توسعه دهیم. آیا چنین کاری واقعا مشکل است؟ 

یکی از موارد عجیب در مورد اپل این است که رازداری در آن باید از CIA هم بیشتر باشد.

اما هیچ کس در اپل بیشتر از جانی آیو برای اطلاعات دادن در مورد محصولات آینده تحت فشار قرار نمی گیرد. 

چارلی رز: آیا پیشرفت های اپل می توانند این تهدید را به وجود آورند که بیش از اندازه ثروتمند و از خود راضی شود؟

جانی آیو: این احتمال قطعا وجود دارد. ولی یکی از مشخصه های ما این است که همواره سرمان زیر است و در حال انجام کار خود هستیم. در واقع سرمان بالا نیست و به مواردی که تا کنون به دست آورده ایم–

افتخار نمی کنید؟ غرور به شما دست نمی دهد برای مواردی که تاکنون به دست آورده اید؟

دقیقا. از طرفی، از مقدار فاصله ای که با عالی بودن داریم آگاهیم و به خوبی می دانیم چگونه به آن نزدیک شویم. در واقع حالا سریع تر از هر زمان دیگری تصمیم داریم این شکاف را پر کنیم.

مقر اپل در کوپرتینوی کالیفرنیا واقع شده است اما بیشتر درآمدش، کارمندانش و البته مشتریان آن، در خارج از مرزهای ایالات متحده هستند. همین موضوع باعث گشته که در برابر بزرگ ترین کمپانی جهان، مشکلاتی پدید آید.

اکنون این موضوعات برای مردم سوال شده اند که چرا اپل ساخت محصولاتش را به چینی ها سپرده؟ چرا برای ۲۰۰ میلیارد دلاری که در خارج از مرزها قرار داده مالیاتی پرداخت نمی کند؟ اما امروز، بزرگترین چالشی که در برابر این شرکت وجود دارد، بحث رمزگذاریست. 

باور عمومی اکنون بر این است که هماهنگی برای عملیات تروریستی ماه گذشته در پاریس، توسط اپ های رمزگذاری شده صورت گرفته اند. در این میان، دولت ایالات متحده از اپل و سایر کمپانی ها در خواست دارد تا راهی در اختیارش قرار دهند که بتواند محتوای رمزگذاری شده را نیز مشاهده کند. 

تیم کوک، مدیر عامل اپل به شکل آشکار با این موضوع به مخالفت پرداخته. این مصاحبه البته پیش از حملات پاریس انجام شده اما آقای کوک همچنان اظهار دارد که نظراتش در مورد رمزگذاری تغییری نکرده اند، هرچند که تلاش می کند تا با همکاری نیروهای مربوطه، در برابر تروریسم ایستادگی کند. 

چارلی رز: گاهی مقامات دولت آمریکا به سراغ شما می آیند و می گویند حکم جستجو دارند. اما به نظر می رسد که حتی خود شما هم نمی توانید از برخی موارد آگاه شوید.

تیم کوک: ببینید، موقعیت کنونی در موبایل هوشمند شما چنین است: در آیفون، شما اطلاعات مربوط به سلامتی خود را نگهداری می کنید. گفتگوهای خصوصی با خانواده یا همکارانتان دارید. احتمالا نکات مهمی در مورد تجارت و کسب کارتان در موبایل شما قرار دارد و باید قادر باشید از آنها به شکلی مطلوب حفاظت کنید. تنها راهی که ما برای حفاظت از این داده ها می شناسیم، رمزگذاری کردن آنهاست. اما چرا؟ به دلیل آنکه اگر راهی برای افراد خاصی در این محصولات قرار دهیم، دیگران هم بالاخره قادر خواهند بود تا همین راه ها را پیدا کنند. در این میان برخی به ما پیشنهاد می دهند که باید یک “درب پشتی” برای دسترسی برخی نیروها در محصولاتمان داشته باشیم. به نظر من این مسئله قابل قبول نیست چرا که همه خواهند توانست از آن استفاده کنند.

 اما در این میان درخواست دولت ایالات متحده چگونه خواهد بود؟ مخصوصا زمانی که می گوید به اطلاعاتی نیاز دارد تا اقداماتی مجرمانه را آشکار نماید. 

خب، در صورتی که مقامات دولتی به صورت کتبی درخواست خود را برایمان ارسال کنند، صرفا اطلاعاتی که خواسته بودند را در اختیارشان قرار خواهیم داد. چرا که در واقع قانون ما را ملزم به انجام چنین کاری می کند. اما اگر این پرونده درباره یک مورد رمزگذاری شده باشد، ما اطلاعات درخواستی را نداریم تا آن را به سازمان های دولتی بدهیم. برای مثال پیام هایی که در iMessages رد و بدل می شوند، به صورت رمزگذاری شده هستند و ما به آنها دسترسی نداریم.

ولی به من کمک کنید تا بفهمم. شما چگونه مشکل دولت در این رابطه را درک می کنید؟ 

تصور نمی کنم که حریم خصوصی کاربران ربطی به امنیت ایالات متحده داشته باشد.

در این میان بحث امنیت تنها مشکلی نیست که در برابر اپل و تیم کوک قرار دارد. این شرکت دو سوم از درآمدهایش را در خارج از ایالات متحده به دست می آورد و به جای آوردن این درآمدها به خاک ایالات متحده، آن را در کشورهای دیگر نگهداری می کند. البته این تنها شرکت آمریکایی نیست که چنین کاری را می کند اما اپل میلیارد دلارهای بسیار بیشتری را در کشورهایی نظیر ایرلند قرار داده. لازم به ذکر است که این فعالیت اپل غیر قانونی نیست ولی در هر حال، شرکت یاد شده سرمایه های هنگفتی را در خارج از وطن خود نگهداری می کند.

چارلی رز: چه حسی دارید وقتی [در سال ۲۰۱۳] در برابر کنگره ایالات متحده قرار گرفتید و به شما گفتند شخصی هستید که از پرداخت مالیت ها فرار می کند؟

تیم کوک: چیزی که آن موقع به آنها گفتم، و حالا به شما می گویم، این است که ما، بیشتر از هر شرکت دیگری مالیات پرداخت می کنیم.

این را می دانیم. و شما باید چنین کاری بکنید، چون بیشتر از همه درآمد دارید. 

خب، این موضوع را تکذیب نمی کنم ولی ما با رضایت مالیات خود را پرداخت می کنیم.

ولی شما از طرفی پول های بسیاری در خارج کشور دارید، شاید بتوان گفت بیشتر از هر شرکت آمریکایی دیگری. 

بله درست است، به دلیل اینکه دو سوم از درآمدهای ما از خارج آمریکا تامین می شود.

چرا آن را به وطن خود نمی برید؟ 

vlcsnap-2015-12-22-16h41m46s380-w700

خیلی دوست دارم چنین کاری انجام دهم.

خب چرا نمی کنید؟

به دلیل اینکه باید ۴۰ درصد از آن را به دولت بدهم و به نظرم چنین کاری عقلانی نیست. این یک قانون مالیاتی عجیب است چارلی؛ قانونی که برای عصر صنعتی وضع شده نه عصر دیجیتالی. کشور ما باید مدت ها پیش این قانون را تغییر می داد. چنین قانونی برای آمریکا شرم آور است و برای تغییر دادن آن هم خیلی دیر شده.

اما منتقدان این موضوع را مطرح می کنند که اپل با راهکار فعلی، در حال کنار کناره گیری از پرداخت مالیات است. در واقع شما با همین روش برای ۷۴ میلیارد دلار پول نقدی که در خارج مرزها نگه داری می کنید هیچ مالیاتی پرداخت نمی کنید. 

این حرف ها مزخرف کامل است. هیچ حقیقتی پشت این گفته ها وجود ندارد. اپل هر تک دلار مالیاتی که بدهکار است را پرداخت می کند.

تیم کوک در سال های اخیری که مدیرعاملی اپل را بر عهده داشته، تلاش نموده تا دامنه پذیرش محصولات شرکتش را از سوی کشورهای دیگر بیشتر نماید. در ماه اکتبر بود که وی برای نهمین بار در چهار سال اخیر، سفری به کشور چین داشت. مکانی که در سال گذشته فروش محصولات اپل در آن دو برابر شدند. 

چارلی رز: آیا در آینده نزدیک، بازاری بزرگتر از آمریکا برای اپل وجود خواهد داشت؟ 

تیم کوک: بله. کاملا به این موضوع مطمئن هستم.

آیا با توجه به آمار و ارقامی که در اختیار دارید این موضوع را مطرح می کنید؟

بله از آمار و ارقام این را می گویم.

شاید بیشتر ساکنان ایالات متحده از شنیدن این موضوع شگفت زده شوند اما در کارخانه های شرکت هایی که به شکل قراردادی تولید انبوه محصولات اپل را بر عهده دارد، بیش از یک میلیون نفر کارمند چینی در حال کار هستند. بزرگترین شریک تجاری اپل در همین رابطه، شرکت فاکسکان است. با این حال تیم کوک تاکید دارد که نیروی کار ارزان، اولویت اپل برای سر هم بندی کردن محصولاتش در کشور چین نیست. 

apple17

چارلی رز: خب، اگر حقوق پرداختی برای شما یک اولویت نیست، چه مواردی برایتان در درجه اول اهمیت قرار دارند؟ 

تیم کوک: مهارت. این مهارتی است که در چین وجود دارد و–

آیا چینی ها مهارت بیشتری از کارگران آمریکایی یا آلمانی دارند؟ 

اجازه دهید. بگذارید موضوع را برایتان شفاف کنم. چین تمرکزی شگرف و عالی بر ساخت محصولات دارد. نوعی از تجربه فنی که به حد اعلای خود رسیده است. ایالات متحده در گذر زمان، تجربیات فنی را کم کم کنار گذاشته. شاید بیراه نباشد اگر بگویم که شما می توانید هر ماشین ساخت گجتی که در آمریکا وجود دارد را در همین سالنی که در آن صحبت می کنیم جای دهید، در حالی که اگر بخواهید در چین این کار را انجام دهید، به چندین زمین فوتبال نیاز خواهید داشت.

این اتفاق رخ داده چون آنها همین مهارت ها را در مدارس خود آموزش می دهند؟ 

این نقطه تمرکز آنها بوده است. تمرکزی که سیستم آموزشی چینی ها به آن معطوف بوده. این در حال حاضر یک واقعیت است.

پس از گذشت چند سال از همکاری اپل با شرکت هایی نظیر فاکسکان، اکنون حقوق های پایین، ساعات طولانی کار و شرایط نا مناسب بهبود یافته اند. این اتفاق البته پس از چند خودکشی در سال ۲۰۱۰ در فاکسکان روی داد. از همان زمان به بعد، شرکت یاد شده تورهایی را در برابر پنجره های خوابگاه کارگران نصب کرده تا از خودکشی آنها به این شکل جلوگیری به عمل آورد. 

چارلی رز: آیا شما باید در برابر شرایط کاری که شرکایتان برای کارمندان خود فراهم می آورند مسئولیت پذیر باشید و اطمینان حاصل نمایید که شرایط به نحوی ایجاد شده اند که اشخاص شاغل در آنجا، دست به خودکشی نزنند؟ 

تیم کوک: پاسخ به پرسش شما، مثبت است. ما چنین مسئولیتی داریم و آن را انجام هم می دهیم. به شکل دائم بر همین موارد نظارت داریم. اطمینان حاصل می کنیم که استانداردهای ایمنی در بهترین حالت خود هستند. این موضوع برای محیط های کاری هم صادق است و اطمینان کسب می نماییم که شرایط کار، مطلوب باشد. هرآنچه که از ما انتظار می رود را انجام می دهیم.

بر اساس جدیدترین گزارش ها، اپل به شرکای خود دستور داده که کارمندانش در هفته نباید بیشتر از ۶۰ ساعت کار کنند و این در حالیست که افراد کمتر از سن قانونی برای کار نیز حق حضور در کارگاه ها را ندارند. با این حال، هنوز هم ۳۰ درصد از کارخانه هایی که محصولات اپل را در بخش های دیگر جهان تولید می کنند به این استانداردها نرسیده اند. 

تیم کوک: تصور می کنیم شرکتی که باورهای راسخی دارد و واقعا به آنها عمل می کند، می تواند موفق باشد و جهان را تغییر دهد.

پیش از اینکه داستان به پایان برسد، تیم کوک تمایل داشت «یک چیز دیگر» را نیز به نمایش بگذارد. آن One More Thing، ساختمان جدید اپل بود که اکنون به مرحله جدیدی از کار خود رسیده. می توان گفت که این ساختمان عظیم، بزرگترین پروژه ای است که اپل آن را تا کنون در دست گرفته است.

apple21

چارلی رز: بیشتر شبیه به یک شهر کوچک است. 

تیم کوک: بله، همین حالا، حدود ۳۵۰۰ نفر اینجا در حال کار بر روی این پروژه هستند. بیشتر مردم نامش را «سفینه فضایی» گذاشته اند. در آینده خواهیم توانست حدود ۱۳ هزار نفر را اینجا گرد هم بیاوریم؛ مکانی که مرکز خلاقیت و نوآوری برای نسل های آینده خواهد شد.

خیلی ها می گویند هزینه این پروژه، حدود ۵ میلیارد دلار است.

پول زیادی خرجش شده.. تقریبا همینقدر که می گویید.

این مکان از «پنتاگون» هم عریض تر است و سال آینده، زمانی که به اتمام برسد، ۸۰ درصد زمین آن توسط هفت هزار درخت تزیین خواهد شد. در واقع میوه های همین درخت ها خواهند بود که در رستوران سرو خواهند شد. 

یک سیستم تهویه طبیعی در بالای این ساختمان اجازه می دهد تا ۹ ماه از سال، بدون نیاز به هیچگونه وسیله سرمایشی یا گرمایشی سپری گردد. همان وسیله ها نیز بعدا از طریق انرژی خورشیدی به کار مشغول خواهند شد. 

vlcsnap-2015-12-22-16h30m54s390-w700

جاناتان آیو، در طراحی این ساختمان نقشی پر رنگ ایفا کرده است. اپل برای این ساختمان بیش از ۳۰۰۰ قطعه شیشه خمیده بسیار بزرگ از آلمان سفارش داده که در کناره های این ساختمان قرار می گیرند.

جانی آیو: این قطعات، بزرگ ترین قطعه های شیشه خمیده در جهان هستند. چندین کیلومتر از همین شیشه ها در اطراف این ساختمان قرار خواهد گرفت. زمانی که رو به روی ساختمان قرار بگیرید، بدون اینکه هیچ قطعه مزاحمی وجود داشته باشد، با یک شیشه خمیده یک تکه رو به رو خواهید شد.

چارلی رز: دفتر شما در کجای این ساختمان خواهد بود؟

جانی آیو: بالاترین طبقه!

منبع: CBS

برچسب‌ها:ادی کیوبرگزیدهتیم کوکجاناتان آیوجانی آیوچارلی رزمصاحبه تیم کوک

اشتراک‌گذاری:


ویدیو مرتبط :
مقاله انگلیسی ترجمه شده برند و ارزش ویژه برند