امضای تفاهم‌نامه مقدماتی برای تسویه بدهی نفتی یونان به ایران


معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از سفر رسمی آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان به تهران درماه آینده میلادی خبر داد و گفت: در قالب تفاهمنامه ای که بین دو کشورامضا شد بدهی نفتی یونان تسویه می شود.

به گزارش ایسنا، امیرحسین زمانی نیا به ارتقای روابط سیاسی ایران و یونان اشاره کرد و با بیان این که در سفر دو روزه به یونان تفاهمنامه مقدماتی مشترکی برای تسویه بدهی شرکت نفتی هلنیک پترولیوم و خرید نفت از ایران حاصل شده است، تصریح کرد: در قالب این تفاهمنامه قرار است بدهی یونان به ایران تسویه شود.

زمانی نیا با بیان این که آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان ماه آینده میلادی به تهران می آید، تصریح کرد: تفاهم‌های همکاری انرژی ایران و یونان در این سفر نهایی می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در سفر اخیر به یونان در خصوص خرید پالایشگاههای یونان مذاکراتی انجام شده است، با اشاره به این که بخش خصوصی ایران علاقمند به حضور در این بخش است، اظهار کرد: وزارت نفت از حضور بخش خصوصی ایران در پالایشگاه هلنیک یونان استقبال می کند.

براساس گزارش وزارت نفت، بیژن زنگنه، وزیر نفت پیش از این و پس از دیدار ٩ آذرماه با نیکوس کوتزیاس، وزیر امور خارجه یونان میزان بدهی هلنیک پترولیوم را ٧٥٥ میلیون دلار عنوان کرد و با بیان این که مجموع بدهی شرکتهای یونانی به ایران ٨٠٠ میلیون دلار می شود، تصریح کرده بود: پیشنهادهایی در خصوص پرداخت این میزان بدهی مطرح شده است.

وزیر نفت همچنین پس از آن دیدار در خصوص خرید سهام پالایشگاههای یونان، افزوده بود: شرکت ایرانی تدبیر انرژی علاقمند به خرید سهام پالایشگاه یونان است که در صورت به توافق رسیدن، وزارت نفت از آنها حمایت خواهد کرد.

وی با بیان این که وزارت نفت به صورت مستقیم دخالتی در خرید پالایشگاه ندارد، گفته بود: خرید پالایشگاه از سوی شرکتهای ایرانی اتفاق خوبی خواهد بود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
امضای تفاهم نامه ایران و اندونزی