نکات لازم برای خرید و نگهداری کوله‌ پشتی


نکات لازم برای خرید و نگهداری کوله‌ پشتیبرترین ها/ در صورتی که اهل سفر در طبیعت هستید یا دوست ندارید یک چمدان به دنبال خود بکشید، بهترین وسیله‌ای که می‌توانید برای مسافرت و چیدن اقلام سفر خود انتخاب کنید، کوله‌پشتی است. خرید و نگهداری کوله­‌پشتی نکات ریزی دارد که سفر را راحت‌تر می‌کند.
داشتن یک کوله­‌پشتی مناسب، بخش مهمی از سفر شما است. اگر این کوله‌پشتی بیش از حد بزرگ باشد، وزن اضافی روی شانه‌ها و کمر شما تحمیل خواهد کرد و اگر بیش از حد کوچک باشد، هیچ‌ چیزی در آن جای نخواهد گرفت. اگر جنس کوله‌پشتی شما از جنس صحیحی انتخاب نشده باشد، به هنگام باریدن باران هر چیزی که در آن دارید خیس می‌شود. گزینه‌های بسیار متنوعی در مورد انتخاب کوله‌پشتی مناسب وجود دارد که می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد.
من ساعت‌های زیادی را برای انتخاب اولین کوله‌پشتی‌ام صرف کردم. این در حالی بود که ساعت‌ها به صورت آنلاین در این مورد تحقیق کرده بودم و همین تحقیق نیز توانست به من کمک فراوانی بکند. این کوله‌پشتی تا به امروز ۸ سال است که به خوبی روز اولی که آن را خریده‌ام برایم کار می‌کند. به این زودی‌ها نیز تصمیمی برای تعویض و جایگزینی آن ندارم.
من برای انتخاب یک کوله‌پشتی مناسب سال‌ها تلاش کردم، کوله‌پشتی‌های زیادی را دیدم و تجربه بسیاری در این زمینه به دست آوردم. حالا بیشتر این کوله‌پشتی‌ها را می‌شناسم؛ بنابراین برای اینکه در زمان جستجوی شما چند ساعتی صرفه‌جویی شود، قصد دارم تمامی این تجربیات را در اختیارتان بگذارم تا به هنگام انتخاب یک کوله‌پشتی مناسب براساس این معیارها عمل کنید که خرید موفق و باکیفیتی داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید کوله‌پشتی‌های متنوعی در دنیا وجود دارد و مکان‌های مختلفی نیز برای خرید این کوله‌پشتی‌ها می‌توانید پیدا کنید.

به هنگام انتخاب کوله‌پشتی باید به دنبال چه چیزی باشیم؟
بهترین کوله‌پشتی‌ها (منظورم کوله‌پشتی است که به مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد) دارای ویژگی‌های زیر است که آن را بادوام، محافظ و با ماندگاری بالا خواهد کرد.

مواد مقاوم در برابر آب
زمانی که وسایل موردنیاز برای سفر را بسته‌بندی می‌کنید، لازم نیست کوله‌پشتی شما ۱۰۰ درصد ضد آب باشد. تنها کافی است مطمئن باشید که کوله‌پشتی شما از موادی ساخته شده که در برابر آب مقاوم است و به هنگام بارندگی همه‌ چیز خیس نخواهد شد. (بیشتر کوله‌پشتی‌ها دارای پارچه کرباسی هستند که به هنگام بارش باران می‌توانید آن را روی کوله‌پشتی بکشید و تا حد زیادی ضد آب می‌شود). علاوه بر این، مطمئن شوید که مواد به مدت طولانی مرطوب باقی نمی‌ماند و بو نمی‌گیرد.

من در این مدت به دنبال موادی بودم که ضخیم اما سبک باشد. باید می‌توانستم یک فنجان آب روی آن بریزم در حالی که این آب به داخل کوله‌پشتی نفوذ نمی‌کرد. من در طول بارندگی‌های سیل‌آسا و بادهای موسمی سفر نمی‌کنم اما قبلاً در یک سیلاب کوچک گرفتار شدم و از آنجایی که کوله‌پشتی که به همراه داشتم از مواد خوبی ساخته شده بود، لباس‌ها و وسایلم خیس نشد.

زیپ قفل‌دار
مطمئن شوید که هر یک از محفظه‌های کوله‌پشتی دارای دو زیپ است بنابراین می‌توانید آن‌ها را به هم قفل کنید. اگر چه من در مورد دزدی افراد از کوله‌پشتی و برداشتن لباس‌های کثیفی که در آن وجود دارد زیاد نگران نیستم ولی باز هم دوست دارم به هنگام مسافرت کوله‌پشتی‌ام را قفل کنم. همیشه از اینکه سایر افراد چیزهایی را در داخل کیفم قرار دهند یا دستگاه کنترل چمدان در فرودگاه کیف مرا بگردد و وسایل دیگری پیدا کند، نگران و دلواپس هستم برای همین قفل‌کردن کوله‌پشتی برای من اهمیت زیادی دارد.

وجود محفظه‌های متعدد
یک کوله‌پشتی خوب باید محفظه‌های متعددی داشته باشد. در این صورت شما می‌توانید اموال خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و به هنگام نیاز هم دسترسی آسان‌تری به آن داشته باشید. به عنوان مثال، من لباس‌هایم را در محفظه اصلی کیف، چتر و صندل‌ها را در قسمت بالای کیف و کفش‌هایم را در محفظه کناری قرار می‌دهم. در این صورت هیچ چیز با هم قاتى نمی‌شود و اقلام داخل کوله‌پشتی هم کثیف نخواهد شد. همچنین زمانی که به یک وسیله نیاز دارید، لازم نیست کل کوله‌پشتی را زیر و رو کنید.

قاب داخلی
اکثریت قریب به اتفاق کوله‌پشتی‌های امروزی دارای بسته‌های قاب داخلی هستند. در این حالت میله‌ها و قاب‌ها در داخل کوله‌پشتی حمایت می‌شود و از دید دیگران نیز پنهان می‌ماند. با این حال، باز هم می‌توانید کوله‌پشتی‌هایی را پیدا کنید که دارای قاب بیرونی هستند و میله‌های آن از بسته اصلی جداست و به آن چسبیده است. مثلاً کوله‌پشتی‌هایی را که در فیلم‌های پیاده‌روی و کوهنوردی قدیمی یا فیلم‌هایی در مورد مسافرت به اروپا را که در سال ۱۹۷۰ میلادی مشاهده کرده‌اید، تصور کنید. این نوع کوله‌پشتی‌ها دارای قاب فلزی بسیار بزرگ و سنگینی هستند؛ بنابراین بهتر است از کوله‌پشتی‌هایی استفاده کنید که دارای قاب داخلی هستند. نه تنها ظاهر زیبایی خواهد داشت بلکه میله به همه جا گیر نمی‌کند و حرکت شما نیز آسان‌تر خواهد بود. علاوه بر این کوله‌پشتی‌هایی که دارای قاب داخلی هستند معمولاً از فیبر کربن یا پلاستیک‌های محکم ساخته شده‌اند. در این حالت حمل کوله‌پشتی راحت‌تر می‌شود و دوام بیشتری نیز خواهد داشت.


از کوله‌پشتی‌هایی استفاده کنید که دارای کمربند لگن مناسب باشند
بیشتر وزنی که شما حمل می‌کنید روی قسمت پایینی بدن و به خصوص لگن جمع می‌شود، بنابراین شما باید از یک کمربند لگنی استفاده کنید تا بتواند وزن بیشتری را حمایت کند و حمل کوله‌پشتی را برای شما راحت‌تر سازد. این کمربند حمایت و پشتیبانی خوبی را برای شما فراهم می‌کند و وزن اضافی را توزیع خواهد کرد. در این صورت فشار کمتری به پشت وارد می‌شود و از مشکلات آن می‌کاهد. کمربند لگنی باید قابل تنظیم باشد بنابراین شما می‌توانید برای حمایت بیشتر آن را محکم‌تر کنید.

از کوله‌پشتی استفاده کنید که دارای بندهای مخصوص برای شانه باشد
این‌گونه موارد حمل کوله‌پشتی را برای شما راحت‌تر خواهد کرد. در نتیجه وزن کوله به سمت پایین و روی شانه‌های شما قرار می‌گیرد. پدهای موجود در این بندها باعث می‌شود فشار اندکی به شانه‌ها وارد شود و از ایجاد فشار بر پشت نیز جلوگیری می‌کند. فقط اطمینان حاصل کنید که پد این بندها از مواد ضخیم ساخته شده باشند و به صورت یک تکه باشند تا در اثر استفاده از هم جدا نشود و نازک نگردد.

کوله‌پشتی انتخاب کنید که پشت منحنی مانند داشته باشد
کوله‌های کمری‌شکل حمل آن را آسان‌تر می‌کند و باعث می‌شود توزیع وزن به طور مساوی انجام شود. قانون استفاده از این موارد نیز همانند استفاده از صندلی‌های انحنادار است. این کوله‌ها دارای قوس طبیعی هستند و باعث ایجاد کمردرد هم نخواهند شد. علاوه بر این، این نوع کوله‌های منحنی، فضای بسیار کوچکی بین پشت و کیف ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد هوا از داخل آن عبور کند. همین امر موجب می‌شود خنک شوید. چسبیدن کوله به پشت می‌تواند باعث عرق کردن شود.

آیا اندازه کوله هم مهم است؟
یکی از سؤالات پرتکرار در انتخاب کوله‌پشتی، اندازه آن است. همه می‌خواهند بدانند اندازه مناسب برای یک کوله‌پشتی چقدر است. هیچ کدام از اندازه‌ها برتری نسبت به یکدیگر ندارند. تنها مسئله‌ای که وجود دارد این است که کوله‌پشتی باید با بدن شما متناسب باشد.
اگر کوله‌پشتی شما بیش از حد کوچک یا بزرگ باشد، وزن به صورت مناسبی متعادل نخواهد شد و می‌تواند باعث ایجاد کمردرد و یا حتی افتادن شما شود. حتماً شما هم دوست ندارید روی پشتتان یک آسمان‌خراش قرار داشته باشد یا اینکه کوله‌پشتی شما آن‌قدر کوچک باشد که جایی برای قرار دادن لباس‌های خود نداشته باشید. زمانی که برای خرید کوله‌پشتی به فروشگاه می‌روید، آن‌ها قادر خواهند بود کوله شما را با مواد ۱۵ کیلوگرمی پر کنند. در این صورت می‌توانید وزنی که کوله روی شما تحمیل می‌کند را حس کنید و یک کوله با اندازه مناسب انتخاب نمایید. اندازه کوله باید متناسب قد شما باشد. اگر قد کوله برای شما کوتاه باشد فشار وزن کوله‌پشتی بیشتر در قسمت میانی کمر قرار می‌گیرد که در مدت‌زمان طولانی باعث درد در قسمت میانی کمر شما خواهد شد و اگر قد کوله بلند باشد روی عضلات سرینی قرار می‌گیرد و مانع در حرکت مناسب شما خواهد شد و تعادلتان را به هم خواهد زد. قبل از خرید کوله‌پشتی باید به این نکته دقت کنید، چیزی که کمتر کسی به آن اهمیت می‌دهد و اتفاقاً بسیار مهم است. هر کوله‌پشتی برای یک محدوده مشخص اندازه تنه کوهنورد مناسب است (لگن تا گردن). برای هر ۲ کوله، چیزی به عنوان «تورسو» (Torso) در قسمت ویژگی‌های کوله (Specification) آمده و محدوده‌ای را به اینچ مشخص کرده است. مثلاً برای یک کوله‌پشتی ۱۳ الی ۲۰ اینچ ذکر شده است یعنی بین ۳۳ سانتیمتر تا حدود ۵۱ سانتیمتر. این عدد اندازه ارتفاع تنه شما خواهد بود به این نحو که از بالای لگن تا ابتدای گردن (جایی که شانه و گردن به هم می‌رسند) را اندازه‌گیری می‌کنیم.
با دانستن این نکات، حالا در موقع خرید کوله‌پشتی باید کوله‌ای را بخرید که اندازه تنه شما در محدوده اندازه ذکر شده کوله‌پشتی باشد. چنانچه اندازه تنه شما برای ۲ سایز مختلف کوله مناسب بود همیشه اندازه کوچک‌تر را انتخاب کنید. البته اکثراً کوله‌های اروپایی تنها در یک سایز ارائه می‌شود اما اکثر کوله‌های آمریکایی حداقل در ۳ سایز کوچک، متوسط و بزرگ ارائه می‌شود و اینجا است که می‌توانید تفاوت فناوری و دقت آمریکایی را با اروپایی مقایسه کنید. به همین دلیل، کاری که هنگام خرید باید بکنیم این است که چنانچه اندازه تنه ما در محدوده کوله انتخابی نبود باید یا به سراغ نوع دیگر برویم یا چنانچه اندازه تنه کوهنورد کوچک‌تر از محدوده بود و کوهنورد مرد بود به سراغ مدل زنانه آن کوله برود.





با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: برترین ها


ویدیو مرتبط :
پنگوین باهوشی که با کوله پشتی به خرید می رود!!!