روانشناسی


2 دقیقه پیش

وسواس خود را درمان کنید!

چرا وسواس باید درمان شود؟ هر بار که با کسی دست می‌دهد فورا دست‌هایش را می‌شوید یا از دست دادن با دیگران امتناع می‌کند .حتی تقریبا هر بار، پس از خروج از خانه یا ماشین‌اش ...
2 دقیقه پیش

بر رنجش و کینه غلبه کنید!

رنجش ها بخش اجتناب ناپذیر زندگی اجتماعی هستند که خارج از خواسته ما بر ما تحمیل می شوند. اما این به معنای آن نیست که ما محکوم به حمل کردن آنها با خود در همه عمرمان هستیم. ...



چهار روش موثر برای احیای انگیزش درونی


احیای انگیزش درونی

كوشش برای حل مشكلات و برخوردهای روزمره است كه زیستن را معنا می‌بخشد و مشكلات مرز بین بودن یا نبودن هستند و همواره نقطه عطف موفقیت و شكست. مشكلات در حقیقت پدیدآورنده و محرك شجاعت و معرفت هستند و تنها با وجود مشكلات و مسایل است كه انسان در بعد روحی و روانی خویش رشد می‌كند و در سختی ناشی از تقابل در مواجهه با مسایل و ابهامات فرا می‌گیرد.

آیا تاكنون در زندگی شرایطی پیش آمده است كه موقعیت ارزشمندی را به این علت كه حصول آن مستلزم تمركز و پشتكار فراوان باشد، رها كرده باشید؟ اگر پاسخ شما مثبت است باید بگویم كه جای نگرانی نیست، چون تنها شما نیستید! هر یك از ما با این‌گونه تفكرات منفی و این چنین میدان را خالی كردن‌ها به نحوی گرفتار بوده‌ایم.

نگران نباش، گوش كن و آهسته آهسته با ما همراه شو!
هرگز به عقب برنگرد. فاتحان هرگز فرار نمی‌كنند و آنان كه فرار می‌كنند هیچ‌گاه فتح نخواهند كرد. واژگان منفی را از صفحه ذهن بیرون بینداز و در برترین موضع صبر و یقین متوجه راه‌حل‌ها باش و تا زمانی كه نگاهت را بر موضوع نگه می‌داری بدان كه بازنده نیستی.

انگیزش درونی

با تمام این گفته‌ها در عمل، در شرایط خستگی جسمی، روحی، روانی و دیگر حالات نامتعادل چه باید كرد؟ تامل كنید ... در این‌جا راهكارهایی برای نجات و رسیدن شما به اوج موفقیت بیان شده است.

روش اول: حس زیبای شوق موفقیت از نتیجه موردنظر
بعد از تحقق رسالت و مهم‌ترین مساله‌ای كه تاكنون با آن درگیر بوده‌اید، چه حسی داشته‌اید؟ فریاد، وجد و شاید هم اشك خوشحالی! این حس را در عمق وجود خود به شجاعتی در برابر آن‌چه غیر موفقیت است تبدیل كنید.

زمانی كه برای كسب درجه دكترا در كالیفرنیا تحصیل می‌كردم این روش محرك خوبی برای ایجاد انگیزه در من بود. دوستانم را تصور می‌كردم كه چگونه به من افتخار می‌كنند. مورد احترام بودن و ارزش اجتماعی حس خوبی را در من القا می‌كرد و از طرف دیگر زندگی مادی بهتری را برای خود تصور می‌كردم. این حس را به معنای واقعی در قلب و روان خود جای داده بودم و با انگیزه رسیدن به هدف غایی آن دوران، راهم را ادامه می‌دادم.

انگیزش درونی

روش دوم: پاداش
چه احساسی خواهید داشت اگر در مسابقه‌ای شركت داده شده باشید كه در آن برای برندگان جایزه‌ای در كار نباشد؟

مطمئنا زیاد خوشحال نمی‌شوید. مهم است كه بدانیم اصول مشابه‌ای در دید ما نسبت به اهداف،‌ مشكلات و مسایل وجود دارند. برای مثال برای خود پاداشی تعیین كنید و بعد از كسب موفقیت آن را به خودتان تقدیم كنید. شما شایسته آن هستید. خیلی ساده می‌توانید خود را به یك شام در یك رستوران خاص دعوت كنید. اهداف بزرگ‌تر و مسایل مهم‌تر، پاداش بهتر و باارزش‌تر.

انگیزش درونی

روش سوم: انرژی جمعی
اگر به موفقیت می‌اندیشید با افرادی كه صددرصد حامی و مشوق شما هستند ارتباط برقرار كنید و با كسانی همراه شوید كه هم عقیده شما باشند. جریان انرژی‌ای كه از افراد هم فكر متصاعد می‌گردد موجب زایش مثبت‌نگری می‌شود و این راز انسان‌های موفقی است كه می‌دانند چگونه از انرژی جمعی استفاده كنند.

بر عكس معاشرت با افرادی كه مخالف راه و نوع نگرش شما هستند، هر چند كه مصمم باشید ممكن است در كار شما تزلزل ایجاد كنند و با افكار منفی، شما را تیرباران و تخریب نمایند.

آیا تاكنون با اشخاصی مواجه شده‌اید كه به شما بگویند به هیچ‌جا نخواهی رسید، هیچ چیز نخواهی شد، وقتت را با این كارها تلف می‌كنی و ... متاسفانه این افراد بسیارند، ولی اهمیتی ندارد، چون حرفشان در مورد شما صدق نمی‌كند. ”شما به هر چه بخواهید می‌رسید.“

اگر در چنین مخمصه‌ای قرار گرفتید جدیت داشته باشید و به آن‌ها ثابت كنید كه اشتباه فكر می‌كردند.

هنگامی كه به شدت مورد سرزنش قرار می‌گیرید تمام سعی‌تان را بكنید تا كار را به انجام برسانید. مطمئن باشید همه كسانی كه با شما مخالف بودند حرفشان را پس خواهند گرفت. ولی نباید از این نكته غافل شد كه تمركز و توجه اصلی شما باید معطوف به كسب موفقیت باشد نه انتقام و اثبات كاذب، كه جز هدر دادن انرژی چیز دیگری عایدتان نمی‌كند. هرگز اجازه ندهید احساسات‌تان تحت تاثیر دیگران قرار گیرد، به جای آن احساسات را معطوف كنید به اهداف ارزشمندتان و همواره به پاداش فكر كنید.

انگیزش درونی

روش چهارم: مراقبت و مدیریت تندرستی
به تغذیه اهمیت بدهید و به اندازه میل كنید و مواظب وعده‌های غذایتان باشید. مرتب ورزش كنید و به مغزتان اكسیژن كافی برسانید. خون و اكسیژن تازه برای حفظ انرژی و طراوت در طی مسیر از عوامل بسیار مهم است و این شعار را فراموش نكنید ”همیشه مایعات، آب و آب“ دایما زمان استراحت كافی را در برنامه‌تان بگنجانید. قدرت اراده برای ادامه مسیر را همراه داشته باشید ولی از محدودیت‌های خود نیز آگاه باشید. شما رییس خودتان هستید پس به مدیریت شخصی اهمیت بدهید.

نكته‌ای كه همیشه پزشك‌ها به ما توصیه می‌كنند این است كه بدون استراحت كافی نمی‌توان درست فكر كرد و كارآیی لازم را در انجام تكالیف مورد نظر نمی‌توان داشت.

فراموش نكنید ... خواب خوب، خواب خوب، خواب خوب چیزی كه بعد از یك فعالیت سنگین باعث كسب انرژی و احیای مجدد ما می‌شود. سلامتی را جدی بگیرید. شاید تاكنون توجه چندانی به این مساله نداشته‌اید كه خواب و استراحت غذای روان است. بعضی‌ها بر این شعار پایبندند كه هنگام مرگ وقت برای خوابیدن زیاد است. نه این‌طور نیست از دست دادن سلامتی به قیمت موفقیت شعار خوبی برای یادگیری و كسب موفقیت نیست و در نتیجه سلامتی كلید زندگی خوب و موفقیت‌آمیز است.

انگیزه درونی‌تان را بیدار و در اوج كامیابی زندگی كنید.

منبع مجله موفقیت

اخبارمرتبط :

چگونه انگیزه خود را بالا ببریم؟

چگونه به افراد بی كار و بی انگیزه روحیه بدهیم؟

چگونه به همسر خود انگیزه بدهیم؟


ویدیو مرتبط :
روش های ایجاد انگیزش در پرسنل فروش