واکنش غرضی به تردد پوتین با بنزش در تهران


سفر رئیس‌جمهور روسیه به ایران در هفته اخیر با حاشیه‌های زیادی همراه بود. از ماشین مخصوص و گارد حفاظتی و ماشین‌های پلاک روسیه که برای یک روز در تهران مانور دادند گرفته تا قرآن خطی که برای رهبری هدیه آورد و حضور بی‌مقدمه و تشریفاتش در دفتر مقام معظم رهبری.

به گزارش ایسنا، «تماشاگران امروز» با این مقدمه نوشت: خیلی‌ها حضور پوتین با تشریفات مخصوص خودش در تهران را نوعی وادادگی سیاسی ایران به روسیه می‌دانستند و تئوری‌هایی در بعضی رسانه‌ها در این‌باره مطرح شد. با سیدمحمد غرضی از سیاست‌مداران کهنه‌کار کشورمان در این باره گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم.

* سفر پوتین به تهران حاشیه‌هایی را به همراه داشت و یک سؤال به‌وجود آورد‌. آیا احیانا خارج از چارچوب شعارهایی که همیشه داده‌ایم، برای ایشان امتیاز در نظر نگرفتیم؟ اگر شخص دیگری بود احیانا نمی‌گفتیم انعطاف بیش از حد داریم و ...

روس‌ها قدرت سیاسی ما را پذیرفته‌اند که قبول کرده‌اند با ما همراه شوند و اسد را حفظ کنند. تمامی استدلال‌هایی که عزیزان روزنامه‌نگار می‌کنند مبنی بر اینکه پشت به آمریکا کرده‌ایم و رو به روس یا اروپا هستیم، من در وضعیت فعلی ایران می‌بینم که آنها بیشتر به ما محتاج هستند تا ما به آنها‌. قضیه داعش معضل ما نیست ولی ما جان‌فشانی می‌کنیم برای اینکه معضل اروپا و آمریکا را حل کنیم. اینکه امروز رئیس‌جمهور روسیه می‌آید دو ساعت با مقام معظم رهبری صحبت می‌کند، این یک اجبار اجتماعی است برای اینکه در اروپا و چچن و داغستان گرفتار است و می‌بیند که یک قدرت سیاسی در غرب آسیا هست که توانایی رفع مشکل را دارد. ما که دنبال کسی نفرستادیم. بر اساس این عملکرد سی ساله و بالاخص ده پانزده سال اخیر بعد از حمله آمریکا به عراق و افغانستان، اقتدار سیاسی ما به یک توان قابل عرضه تبدیل شده و آنها می‌خواهند از آن استفاده کنند. به همه این شبکه‌های اسرائیل، بی‌بی سی، وی‌او‌ای، من و تو و ... باید بگویم یک قدری از دنیا عقب هستید و این کشور محتاج هیچ چیز نیست.

* ما با این حرف موافق هستیم اما حرف ما این است که اگر هر کدام از کشورهای اروپایی می‌آمدند و ماشین و گارد حفاظتی می‌آوردند، آن وقت رسانه‌های تندرو نمی‌گفتند ...

یک نکته را بدان. فرانسه، انگلیس، آلمان و این سه چهار قدرت غرب مدیترانه تا با آمریکا هماهنگ نکنند هیچ اقدام سیاسی‌ای نمی‌کنند.

* نوع تشریفاتی که برای پوتین در نظر گرفتیم مد نظر ماست.

خود پوتین در هواپیما تصمیم می‌گیرد که بدون تشریفات به دیدار مقام معظم رهبری برود. این را که ما تصمیم نگرفتیم.

* اگر رئیس‌جمهور دیگری می‌خواست بیاید و اتومبیل و دیگر وسایل تشریفات خودش را می‌آورد ...

تو یادت نیست. من یادم است وقتی استالین (اواخر جنگ جهانی دوم) با هواپیمای خودش به ایران آمد، تا گاو شیرده خودش را هم آورده بود. برای اینکه به هیچ گاو شیری دیگری اطمینان نداشت. اینکه کار ما نبود. همین آقای حافظ اسد رفیق عزیز بنده برای مدت 20 سال هر جا می‌رفت غذایش هم در جیبش بود و غذای دیگری نمی‌خورد. نمی‌شود در این موارد برایشان تعیین تکلیف کرد. این همه جریان داعشی و بزن‌بهادری و مسمومیت غذایی و ... وجود دارد. خودش خواسته این کار را بکند. تو مهمان دعوت می‌کنی آسایش او را می‌خواهی یا نه؟

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
خودرو ضد موشکی پوتین در تهران + لحظه ورود پوتین به تهرا