گردن مطبوعات بخش خصوصی از مو باریک‌تر است


صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه سینمایی «فیلم» با بیان این‌که گردن مطبوعات بخش خصوصی از مو باریک‌تر است، یادآور شد: برای رقابت عادلانه، نشریات بخش دولتی که با بودجه عمومی منتشر می‌شوند، باید به قیمت تمام شده عرضه شوند.

مسعود مهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر اینکه رقابت بین نشریات دولتی و خصوصی ناعادلانه است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل نشریات بخش خصوصی، نشریات دولتی‌ای هستند که با بودجه عمومی منتشر می‌شوند و در عین‌حال با قیمت‌های بسیار پایین و مفت، به فروش می‌رسند.

او با تاکید بر این‌که مخالف انتشار نشریات دولتی نیستیم، با طرح این پرسش که وقتی قیمت تمام شدة مجله‌ای 12 هزار تومان است، چرا با قیمت 5 هزار تومان آن را به فروش می‌رسانند؟ اظهاراتش را این‌گونه ادامه داد: از این‌رو در چهار یا پنج سال گذشته نشریات خصوصی ضرر و زیان بسیاری دیده‌اند؛ به نظرم بهترین راه کار این است که مجله‌های دولتی که با پول مردم منتشر می‌شوند، مانند مجلات بخش خصوصی با قیمت تمام شده عرضه شوند.

مدیر ماهنامه سینمایی «فیلم» یادآور شد: ما به عنوان قدیمی‌ترین مجله تخصصی سینمای ایران، مجله‌مان را در 132 صفحه، سیاه و سفید روی کاغذ سفید منتشر می‌کنیم و از طرفی هستند مجلاتی که با صفحات بیش‌تر، تمام رنگی، روی کاغذ گلاسه و با قیمتی بسیار ارزان‌تر از قیمت تمام شده‌ عرضه می‌کنند؛ این کاملا نا عادلانه است و باعث از بین رفتن رقابت می‌شود.

مهرابی با اشاره یارانه‌ای که از طرف معاونت مطبوعاتی به نشریات خصوصی تعلق می‌گیرد اظهار کرد: ما هم مانند اغلب نشریات خصوصی و دولتی (که از دادن یارانه به آن‌ها متعجب هستم) یارانه‌ای از معاونت مطبوعاتی دریافت می‌کنیم که کمتر از 10 درصد هر شماره ما را پوشش می‌دهد؛ ما رقمی حدود 30 میلیون تومان ماهانه هزینه برای انتشار یک شماره می‌کنیم و معاونت مطبوعاتی حدود 2 میلیون به ما یارانه می‌دهد.

مدیر مسئول مجله «فیلم» درباره تعداد بالای نشریات سینمایی با بیان این‌که طبعاً ازیاد مجله‌های سینمایی بر مجله ما نیز بی تاثیر نیست، اظهار کرد: البته من تعداد بالای مجلات سینمایی را مشکل و ایراد نمی‌دانم و به نظرم در این فراوانی نشریات سینمایی، نویسنده و مطلب تحلیلی خوب بیرون خواهد آمد؛ اما مشکل این است که مجموعه نیروی انسانی که پخش شده در این نشریه‌ها و سایت‌ها سینمایی چندان آشنا به تاریخ سینمای ایران و جهان و مباحث تئوریک نیستند. این افراد باید کار کنند، تجربه به دست آورند و جنبه نگارش و ادبیات‌شان را که بسیار ضعیف است، ارتقا دهند.

مهرابی که معتقد است بخشی از فراوانی نشریات و سایت‌های سینمای به استقبال مردم برمی‌گردد، با اشاره به اخبار و مطالب زرد برخی از این نشریات گفت: به هرحال نشریات به اصطلاح زرد، آسیب‌های خودشان را می‌رسانند و به این سمت می‌ورند که با تهیه‌کنندگان و بازیگران و به ویژه افرادی که برای اولین بار وارد عرصه سینما و بازیگری ‌شوند به یک بده بستان مالی برسند؛ یعنی وجهی پرداخت کنند تا با آن‌ها گفت‌وگو شود و همراه عکس‌شان روی جلد و صفحه اول بیاید.

او در ادامه مطلب بالا افزود: این آسیب البته فقط شامل نشریات سینمایی نیست و در بسیار از نشریه‌ها از جمله در بعضی از نشریات ورزشی با وسعت بیش‌تری وجود دارد؛ به هرحال در همة حوزه‌های فرهنگی و غیره فرهنگی افرادی هستند که از طریق برقراری ارتباط مالی و بده بستان با مطبوعات تلاش دارند تا خود و خط و ربط‌شان را مطرح و از فضای ایجاد شده سوء‌ استفاده کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نمایشگاه مطبوعات ( بخش اول )