ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از کارکردهای اصلی شهرک تحقیقاتی اصفهان


رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: در شرایط فعلی که درصد بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان بیشتر است و به یک معضل پیچیده تبدیل شده، ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یکی از کارکردهای اصلی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بوده است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، مهدی کشمیری درباره فعالیت‌های این مرکز که یکی از زیرمجموعه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محسوب می‌شود، توضیح داد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با هدف توسعه مبتنی بر دانایی از طریق ایجاد مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در اصفهان (قطب اقتصادی و صنعتی ایران) شکل گرفته است.

وی افزود: این سازمان به عنوان اولین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور تلاش می‌کند بستری مناسب برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان مهیا کند و نهایتاً زمینه لازم را برای تجاری‌سازی دستاوردهای آن‌ها و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی فراهم آورد.

به گفته کشمیری، این شهرک از سال 1379 با راه‌اندازی نخستین مرکز رشد فناوری در کشور، فعالیت خود را به صورت رسمی در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز کرد.

وی مأموریت اصلی این مرکز علم و فناوری را کمک به رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و توسعه کارآفرینی مبتنی بر فناوری عنوان کرد.

رییس این مرکز علمی و فناوری، سه شاخص را نشان‌دهنده موفقیت نسبی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان دانست و توضیح داد: شاخص اول این است که تعداد زیادی از مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری کشور، نحوه شکل‌گیری خود را از این شهرک الگوبرداری کرده‌اند و لذا شهرک همواره خود را ملزم به تبادل تجربیات با آن‌ها کرده است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان دومین شاخص را وجهه بین‌المللی این شهرک، به عنوان یک سازمان فعال در مجامع بین‌المللی عنوان کرد و افزود: عضویت در هیات مدیره انجمن بین‌المللی پارک‌های علمی و مناطق نوآوری (IASP)، میزبانی دو دوره کنفرانس بین‌المللی انجمن پارک‌های علمی آسیا (ASPA) در سال‌های 2006 و 2011 و عضویت در هیات مدیره این انجمن، استقرار مرکز منطقه‌ای توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری توسط یونسکو در شهرک و انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد با مراکز علمی و فناوری کشورهای مختلف نظیر چین، کره‌جنوبی و مالزی، نشان از عملکرد قابل قبول شهرک از دید نهادهای بین‌المللی دارد.

وی، سومین شاخص دستیابی این شهرک به مأموریت اصلی خود را استقرار بیش از 430 شرکت و موسسه دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: این شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف فناوری از جمله خدمات مدیریت شهری، مواد و متالوژی، ساخت و تولید، اتوماسیون، فناوری اطلاعات و ارتباطات، شیمی، زیست فناوری، نانو فناوری، انرژی و محیط‌زیست فعالیت می‌کنند.

به گفته رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در این شهرک نه تنها زیرساخت‌های لازم برای گسترش بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط فعال در حوزه فناوری ایجاد شده، بلکه محیطی مناسب برای فعالیت حرفه‌ای شرکت‌های مهندسی، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و مراکز پژوهشی که در تعامل سازنده با دانشگاه و توسعه فناوری تلاش می‌کنند، فراهم شده است، همچنین شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان خصوصی بالغ بر 250 میلیارد تومان در اراضی شهرک سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این مبلغ تقریباً دو برابر کمک دولت است.

وی ایجاد بیش از 5600 شغل برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، تجاری‌سازی بیش از 730 دانش فنی و زمینه‌سازی تبدیل 48 فناوری توسعه‌یافته در شهرک به صنایع و خطوط تولیدی با سرمایه‌گذاری 189 میلیارد ریالی بخش خصوصی را از جمله مهم‌ترین دستاوردهای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان عنوان کرد.

نقش شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان در اقتصاد دانش‌بنیان و کاهش سیطره اقتصاد نفتی

کشمیری با اشاره به این مساله که شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از بدو تأسیس با آگاهی از تأثیر شرکت‌های دانش‌بنیان بر توسعه اقتصادی منطقه و توجه به نگرش برنامه‌ریزی کشور به سمت و سوی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، اهداف و مأموریت‌های خود را دنبال کرده است، توضیح داد: در شرایط فعلی که درصد بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان بیشتر است و به یک معضل پیچیده برای دولت تبدیل شده، ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یکی از کارکردهای اصلی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بوده است.

وی تصریح کرد: دولت ممکن است با درآمدهای نفتی خود بتواند صنعتی را ایجاد کند و حجم زیادی نیروی ساده را به کار گیرد، اما همان صنعت در بهترین شرایط، قابلیت جذب تعداد محدودی فارغ‌التحصیل را خواهد داشت. به بیانی دیگر ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان سخت‌تر و هزینه‌های آن نیز بیشتر است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان یک الگوی موفق، در مرحله اول زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان را فراهم کرده است. در مرحله بعد همین فارغ‌التحصیلان از طریق ایجاد کسب و کارهای دیگر، موجب اشتغال سایر نیروهای جامعه شده‌اند. فارغ‌التحصیلی که در حال حاضر متقاضی شغل از دولت است با یک ایده وارد شهرک می‌شود و پس از پشت سر گذاشتن دوره رشد به عنوان یک فعال اقتصادی فعالیت می‌کند.

وی توضیح داد: در خارج از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان پنج درصد احتمال این وجود دارد که یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی تبدیل به فعال اقتصادی موفق شود، در حالی که نرخ موفقیت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان حدود 75 درصد است. این‌گونه است که هر یک از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌توانند صاحب یک کسب و کار شوند و اگر هر کسب و کار برای ۱۰ تا ۱۵ نفر شغل ایجاد کند، آن‌وقت می‌توان حجم اشتغال را متناسب با میزان خروجی دانشگاه‌ها تنظیم کرد. در نتیجه با توسعه فناوری و با حمایت از فارغ‌التحصیلان، مسیر ایجاد اشتغال مولد هموار می‌شود.

کشمیری افزود: از سوی دیگر اشتغال یک دانش‌آموخته دانشگاهی حالت تکاثری دارد، چرا که زمینه اشتغال افراد دیگر را نیز فراهم می‌کند. نکته کلیدی اینجاست که هزینه تمام شده برای راه‌اندازی یک شغل در شهرک به مراتب پایین‌تر از هزینه‌های معمول دولت است و این الگو می‌تواند کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را به همراه داشته باشد.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که با مأموریت تسهیل تولید و تجاری‌سازی فناوری به وسیله ایجاد هم‌افزایی بین مراکز تحقیقاتی، صنایع و سازمان‌های اجرایی و شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان طراحی و ایجاد شده، توانسته فرایند تبدیل علم به ثروت را از طریق به‌کارگیری نیروی انسانی خلاق و نوآور، عملیاتی کند و بدین‌وسیله به رهایی کشور از اقتصاد متکی به نفت کمک کرده است.

انتهای پیام

همکاری معاونت علمی در کسب و کارهای دانش‌بنیان در اقتصاد کشور

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در راستای نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پیشبرد اهداف این پارک گفت: خوشبختانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نه تنها به پیشبرد اهداف شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، بلکه به تقویت نقش کسب و کارهای دانش‌بنیان در اقتصاد کشور کمک شایانی کرده است.

وی از جمله اقدامات را این‌گونه بیان کرد: یکی از اقدامات مؤثر معاونت، تهیه و پیگیری تصویب قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و به تبع آن پیگیری اجرایی شدن این قانون بوده است. اجرایی شدن قوانین مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری، همواره یکی از چالش‌های جدی شهرک بوده که معاونت علمی و فناوری ضمن تعامل با دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط نظیر سازمان امور مالیاتی و گمرک توانسته تا حد زیادی مشکلات موجود را مرتفع کند.

کشمیری ادامه داد: علاوه بر این حمایت‌های مالی معاونت و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی، زمینه تجاری‌سازی برخی دستاوردهای شرکت‌های مستقر در شهرک را فراهم کرده که قطعاً در آینده نتایج این حمایت‌ها مشهودتر خواهد شد. همچنین به طور خاص، معاونت علمی ضمن انعقاد تفاهم‌نامه با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه هنر اصفهان از تأسیس و راه‌اندازی نخستین مرکز رشد تخصصی هنر کشور در اصفهان حمایت کرده است.

وی هدف از راه‌اندازی این مرکز رشد را حمایت از ایجاد و توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان توسط دانش‌آموختگان، کارآفرینان، نوآوران، هنرمندان و صاحبان ایده دانست که در زمینه هنر، صنایع دستی، معماری و رشته‌های وابسته بوده که علیرغم گذشت زمان اندک از راه‌اندازی این مرکز رشد، حدود 15 شرکت در این مرکز مستقر شده‌اند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در آخر افزود: همه این اقدامات در کنار تعامل سازنده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت تدبیر و امید، نویدبخش آینده‌ای بهتر برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
فارغ التحصیلان تربیت مدرس دغدغه اشتغال ندارند+ فیلم