علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



اوقات فراغت خانوادگی فراموش شده است/تبلیغ مصرف گرایی در تلویزیون


معصومه پاپی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه امروزه در مقابل سبک زندگی ایرانی - اسلامی با سبک زندگی غربی مواجهیم، گفت: باید ابعاد مختلف سبک زندگی را بشناسیم و برای تمام زوایای آن برنامه ریزی داشته باشیم.

وی افزود: مدیریت بدن با تاکید بر جراحی‌های زیبایی، هنجارهای مصرف، روابط اجتماعی و اوقات فراغت جوانب مختلف موضوع اوقات فراغت است که خانواده های ما مبتلا به همه این موارد هستند. در مدیریت بدن با جراحی های زیبایی و مراقبت‌های بهداشتی روبرو هستیم که به طور اغراق آمیزی زنان و جوانان ما را درگیر خود کرده است.

مدیرعامل کانون مهر خانواده علوی ادامه داد: در زمینه هنجارهای مصرف مثل نوع پوشش هم با چالش های زیادی در خانواده ها روبرو هستیم و در موضوع روابط اجتماعی، خانواده‌های ما با مشکل روابط فردی و خانوادگی دست و پنجه نرم می کنند.

پاپی نژاد اضافه کرد: در اصلاح این موارد با تاکید بر مدیریت فراغت ما اردوهایی را به صورت خانوادگی با شرکت پدر و مادر و فرزندان برقرار کرده ایم. تفاوت این اردوها با مسافرت های خانوادگی در این است که به صورت گروهی و متشکل از چند خانواده است و در کنار تحکیم روابط خانوادگی، موجب پیوند خانواده ها با یکدیگر و ایجاد روابط اجتماعی میان خانواده ها می شود.

انتقاد از اوقات فراغت موبایلی

وی افزود: تمایل دارم در موضوع فراغت اشاره کنم به این نکته که با توسعه تکنولوژی و انجام بسیاری از امور منزل و کار توسط تکنولوژی های روز، خانواده ها با افزایش ساعات اوقات فراغت مواجه می شوند. این موضوع در کشورهای غربی تا حدی خود را نشان داده است و در کشورمان نیز بسیاری از امور منزل توسط ماشین انجام می شود و زنان خانه دار فرصت فراغت بیشتری پیدا کرده اند. بنابراین باید برنامه ریزی کنیم تا با مسئله مدیریت اوقات فراغت به درستی برخورد کنیم. در شرایط فعلی که وضعیت اقتصادی خانواده ها، که پدر و مادر را مجبور به اشتغال کرده است شاهدیم که ورود تکنولوژی موجب پر شدن اوقات فراغت بچه ها با رایانه و گوشی و تبلت شده است و والدین بچه ها را با تکنولوژی تنها می گذارند تا خودشان به مسائل شخصی برسند.

مدیرعامل کانون مهر خانواده علوی با تاکید بر اینکه خانواده ها فرصت کمی را برای دور هم بودن می گذارند، ادامه داد: اگرچه پدر و مادر فرصت کمی را برای با هم بودن می گذارند اما اوقات فراغت جدا از هم دارند بطوریکه مادر با دوستان خود به تفریح و خرید می رود و پدر با دوستان و همکاران خود به استخر و تماشای فوتبال. البته این مسئله به خودی خود بد نیست اما باید در کنار اوقات فراغت خانوادگی قرار گیرد.

الگوی فراغت خانواده ها رستوران گردی شده است

پاپی نژاد با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی در شیوه گذران اوقات فراغت خانواده ها بسیار دخیل است، گفت: الگوی فراغت خانواده ها به رستوران محدود شده است. رسانه ها می توانند در این زمینه الگوسازی کنند اما تلویزیون ما در جهت عکس این موضوع کار می کند و سبک زندگی مصرف گرایی بر رسانه ها غالب است. شما ببینید شروع زندگی مشترک زوجین در صدا و سیما چگونه است؟

وی افزود: نمی توانیم تقصیر را گردن کسی بیندازیم. دنبال مقصر هم نمی گردیم بلکه باید دنبال اصلاح امور باشیم. هر کس سهم خودش را در تدوین سبک زندگی ایرانی - اسلامی به ویژه با تاکید بر اوقات فراغت ادا کند زیرا نمی توانیم همه تقصیر را متوجه دولت و رسانه ها کنیم. اگرچه این انتقاد وارد است و در فضای فرهنگی و اجتماعی کشور، موقعیت گذران اوقات فراغت به صورت خانوادگی بسیار محدود است.


ویدیو مرتبط :
اوقات فراغت 2