سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



تفاوت شیر مادر با دیگر شیرهای دیگر برای نوزاد


Depositphotos_29001157_m

سلامتی نوزاد با شیر مادر تا 6ماه آغازین پس از تولد تضمین شده است اما پس از این دوره بهتر است با تغذیه و مکمل های مخصوص برای این رده سنی همراه شود چون به تنهایی نمی تواند جوابگوی نیازهای یک شیرخوار بالای 6 ماه باشد!

عباس مؤمن‌زاده فوق تخصص عفونی اطفال در خصوص تغذیه نوزاد با شیر مادر گفت: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند 5 تا 10 درصد ضریب هوشی بالاتری نسبت به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌کنند، دارند.

وی افزود: شیر مادر به دلیل ساختار و پروتئین، چربی و مواد قندی که دارد؛ یک ماده غذایی کامل برای نوزاد است و موجب چاقی نوزادان نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: نوزادان تغذیه شده توسط شیر مادر ممکن است از نظر ظاهر نسبت به نوزادان که با شیر خشک تغذیه می‌شوند لاغرتر باشند اما زمانی که نوزادان را در ترازو می‌گذاریم متوجه می‌شویم که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند استخوان‌بندی و ساختار بسیار مناسبی نسبت به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، دارند.

مؤمن‌زاده در ادامه تصریح کرد: در سال اول نوزاد باید بیشتر از شیر تغذیه کند و 9-8 وعده در روز شیر بخورد، در 6 ماه دوم غذای کمکی همراه با شیر مادر بخورد، در سال دوم کودک باید بیشتر غذا بخورد و کمتر شیر، روزی 4-3 وعده شیر مادر و تغذیه‌اش با غذاهای متنوع و سالم باشد.

وی افزود: مواد پروتئینی موجود در شیر مادر 10 گرم و در شیر گاو و شیر خشک 35 لیتر است. کازئین شیر مادر کم است و کازئین شیر گاو و شیر خشک بیشتر است و مواد دفاعی موجود در شیر خشک از شیر مادر کمتر است و مواد دفاعی موجود در شیر خشک از شیر مادر کمتر است. چربی شیر مادر برای نوزاد بسیار مساعد است؛ یک نوع چربی غیر اشباع است که راحت جذب می‌شود و کودک هم چاق نمی‌شود در صورتی که چربی شیر خشک بیشتر اشباع شده است و ممکن است بعدها باعث گرفتن عروق و… شود.

وی بیان کرد: شیر مادر دارای 70 گرم لاکتوز است اما شیر خشک 50 گرم لاکتوز دارد که 20 گرم قند به آن اضافه می‌کنند که همانند شیر مادر شود اما مانند شیر مادر نمی‌شود. لاکتوز موجود در شیر مادر برای رشد مغزی کودک بسیار مفید است.yjc


ویدیو مرتبط :
شیر دادن نوزاد خانواده دیگر و بحث ازدواج نوزاد