ستاد انتخابات کشور: اخذ رأی در ۲۰۷ شعبه انتخابیه/ تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی رصد می شود


مقیمی گفت: ۲۰۷ حوزه انتخابیه کار اخذ رأی در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را برعهده دارند.

به گزارش خبرگزاری میزان، محمد حسین مقیمی در مصاحبه ای در خصوص برنامه های ستاد انتخابات کشور و مدیریت تبلیغات افزود: درباره فضای مجازی همان مقررات و قوانینی که بر فضای عادی حاکم است درخصوص انتخابات همان عملکرد را خواهیم داشت و هر گونه تخلف در این فضا رسیدگی می شود و طبق تصمیمات هیئت های اجرایی و نظارت  با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی اضافه کرد: توصیه  ما  هم اکنون به تمام کسانی که وارد بحث انتخابات می شوند این است که تلاش کنند  تا اخلاق مداری و قانون مداری را  تا پایان انتخابات حفظ کنند .

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت : درست است که در شبکه های اجتماعی بحث های متفاوتی مطرح می شود ولی این مطالب از  مراجع قانونی پیگیری خواهد شد و کسانی که رفتار نادرست و خلافی را داشته باشند  شناسایی خواهند شد و در سرنوشت آن داوطلبی که با این موارد در ارتباط باشد  اثر خواهد گذاشت .

مقیمی افزود : کمیته ای هم در ستاد انتخابات وزارت کشور مسئولیتی را برعهده گرفته  تا با همکاری نیروی انتظامی ، وزارت اطلاعات  و شورای عالی فضای مجازی کشور بتوانند اقدامات  لازم را  انجام دهند .

وی در خصوص پنهان ماندن نام و نشان برخی افراد که در فضای مجازی برای تخریب رقبای خود تلاش می‌کنند و نوع برخورد با این متخلفان گفت : قانون در فضای مجازی و عمومی یکی است، درست است که نمی شود در این فضا افراد را شناسایی کرد ولی چون  ما مدت زمانی را در اختیار داریم  و روش های قابل شناسایی موجود است  هر موقوع  مشخص بشود که تخلفی  از داوطلبی  و وابستگانش رخ داده است می‌توان از طریق هیئت های اجرایی و نظارت و تایید اعتبارنامه در مجلس  آن را پیگیری کرد.

مقیمی ادامه داد : توصیه ما به داوطلبان این است که خود و دیگران را به رعایت  اخلاق دعوت کنند  و خود مردم هم  به اطلاعیه های رسمی از رسانه ملی  توجه  داشته باشند زیرا ممکن است  برخی از اطلاع رسانی های شبکه های اجتماعی صحیح نباشد و  باعث ضرر برای بعضی از داوطلبان  شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص اطلاع رسانی های دقیق  این ستاد  افزود: فرمانداری ها، ستاد انتخابات  کشور ، بخشداری ها و اطلاعیه های صدا وسیما  مراجع اصلی این اطلاعیه ها هستند.

وی در باره فرجام اصلاحیه قانون  مربوط به انتخابات  و اشکالاتی که شورای نگهبان در خصوص آن گرفت و به مجلس بازگرداند  گفت: در کمیسیون شوراها این طرحی که نمایندگان ارائه کرده بودند در حال بررسی است و تصمیماتی که کمیسیون  شوراهای مجلس خواهد گرفت  مجددا به صحن بازمی‌گردد و اگر بتوانند نظر شورای نگهبان را تایید کنند  این قانون  تصویب می شود .

مقیمی در خصوص تغییرات قانون پیش  از این  انتخابات افزود: یکی از تغییرات در حال حاضر این است که  انتخابات مجلس و خبرگان  رهبری در یک روز انجام می شود و ما باید بتوانیم  هیئت های اجرایی  را برای این دو انتخابات یکسان کنیم.

وی اضافه کرد: انتخابات در گذشته کاملاً دستی انجام می شد و مجموعه قوانین ما مربوط به روش های دستی بود اما در حال حاضر تصمیم به روش الکترونیکی داریم و در این اصلاحیه  به این موضوع توجه شده و موارد دیگر این است که شورای نگهبان  قوانینی را که مغایر با قانون اساسی بود رد کرد و در بعضی دیگر با اصلاحات کمیسیون  شوراهای مجلس و تصویب در صحن علنی، نظر شورای نگهبان  تامین می‌شود.

مقیمی در خصوص رایزنی ها و توافقات ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان  و موانعی که در خصوص انتخابات  الکترونیکی وجود داشت  گفت: 25 مرحله کار را انجام داده ایم تا انتخابات به سرانجام برسد  ، 23 مرحله از فعالیت ما ماشینی انجام می شود و 2 مرحله آن رای گیری و شمارش آراء ماشینی است .

وی افزود : در دوره قبل از مجلس شورای اسلامی در 14 حوزه انتخابیه رای گیری و شمارش آراء به صورت آزمایشی با ماشین انجام شد  که تجارب خوبی را  برای کشور داشت و نشان داد  که ما می توانیم این روند را ادامه دهیم و اشکالاتی را که پیش آمده است رفع کنیم .

رئیس ستاد انتخابات کشورگفت: برای انتخابات این دوره، هیئت وزیران  تصویب کرد که  یک  سوم بودجه را تامین کند تا انتخابات به صورت ماشینی انجام شود  و سخت  افزاری که  باید تولید و تهیه شود  و نمونه‌ای از آن را که  وزارت کشور و کارشناسان  شورای نگهبان تایید کردند و تهیه نرم افزار توسط وزارت کشور و با کارشناسان  شورای نگهبان در میان گذاشته شد تا بررسی کنند و جواب نهایی را  شورای نگهبان اعلام کند.

وی در خصوص حوزه های انتخاباتی تصریح کرد : پیشنهادهایی را وزارت کشور به شورای نگهبان  اعلام کرده است  و منتظر آن هستیم که  تایید بشود  که انتخابات  الکترونیکی به صورت  ماشینی  در آن حوزه ها انجام شود .

مقیمی در باره جدول زمانبندی تعیین شده در خصوص انتخابات و تاریخ اجرای آن گفت : یک برنامه زمانبندی تعیین شده است که در چه زمانی سخت افزار را تهیه کنیم و نمونه آن را در اختیار شورای نگهبان بگذاریم تا بررسی کنند ، نرم افزار را  در اول آذر باید تحویل می دادیم که طبق برنامه زمانبندی انجام شد و در حال بررسی است.

وی ادامه داد : کار بزرگی  در حال انجام است وزارت کشور و شورای نگهبان باید به اطمینان برسند که رای مردم مخفی می ماند  و امنیت و ایمنی آن و  انتخابات صحیح  انجام می شود .

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص ارزیابی این ستاد از اقدامات رسانه ملی گفت : از اوایل اردیبهشت ماه شاهد این بودیم که سازمان  صداوسیما  ستاد انتخابات را تشکیل داده است و با حضور مدیران  ارشد رسانه ملی  تا به امروز 4 جلسه در صدا وسیما و یک جلسه در وزارت کشور با حضور معاون خبر برگزار شد و دو جلسه  در وزارت کشور و سه جلسه هم در این وزاتخانه از طریق  شبکه های سیما  ارتباط زنده با مردم  داشته ایم .

وی افزود : حضور صداوسیما بسیار تعیین کننده است و امیدواریم همین روند تا آخر انتخابات پیگیری شود ، ابتکار خوب دیگر  صداوسیما این بود که به اتفاق  معاون اجرایی شورای نگهبان جلسه ای را در این سازمان داشتیم و  دیدگاه های  طرفین مورد توجه قرار گرفت ،حضور مردم  با توجه به اطلاع رسانی  خوب گسترده خواهد بود  .

مقیمی ادامه داد : در استان ها  و مراکز استانی، ارتباط خوبی را با ستاد انتخابات دارند و در سفرهایی که  برای آموزش انتخابات  الکترونیکی داشتند  ارتباطات  گرمی را  برقرار کردند وما یک ساعتی  را در خصوص انتخابات با مردم گفتگوکردیم و این نشان می دهد که   صدا وسیما  در مراکز استان ها  ارتباط خوبی را با ستاد انتخابات کشور دارد و ما امیدواریم  در اطلاع رسانی موفق تر عمل کنند و در حال حاضر این روند را دارند و حتما از حضور رسانه ملی برای اطلاع رسانی صحیح و به موقع برای مردم در ستاد انتخابات دعوت می شود .

وی افزود : مطمئناً مردم اعتماد بیشتری به اطلاعیه های رسمی که از صدا و سیما  انتشار داده می شود  و بیانیه های ستاد انتخابات  که نظر نهایی  شورای نگهبان و وزارت کشور است دارند و از آن استقبال می کنند .

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص جدیدترین  آمار و تعداد  افراد حایز شرایط  رای و شعب اخذ رای و صندوق ها و کاندیداهای حاضر  در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری گفت: 207 حوزه انتخابیه در کشور  وجود دارد و بقیه  اطلاعات  امکان تغییر  دارد که در آینده حتماً اعلام می کنیم .

وی در خصوص  پیش بینی تعداد کاندیداها گفت : ما در حدود 5000 نفر  را پیش بینی می کنیم که در این دو انتخابات نامزد شوند .

مقیمی افزود: تا کنون 290 نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی   و 88 نفردر انتخابات  مجلس خبرگان رهبری  شرکت کرده اند.


ویدیو مرتبط :
فضای کشور را بی موقع نباید انتخاباتی کرد!