سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



طرح پزشک خانواده پس از 5 سال هنوز اجرا نشده/ کجای دنیا پزشکان متخصص ۵۰ میلیون حقوق می‌گیرند؟


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه(12 بهمن ماه 94) در صحن علنی مجلس در سوالی از قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت اظهار داشت: آقای وزیر!‌ علی‌رغم تلاش‌هایی که صورت گرفته، معضلات فراوانی در حوزه بهداشت کشور وجود دارد به ویژه مسئله‌ای که شما به آن اشاره نکردید یعنی بحث برنامه پنجم توسعه است.

وی خطاب به وزیر بهداشت، افزود: مواد برنامه پنجم توسعه اجرا نشده و شما می‌دانید که امروز طرح تحول سلامت از سوی مرکز تحقیقات ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفته و به آقای رئیس‌جمهور گزارش شده است که اگر همکاران محترم و گزارش مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری را که خطاب به وزرا، مشاروان و معاونان رئیس‌‌جمهور داده شده را بخوانند پی می‌برند به عمق معضلات و مشکلاتی که طرح تحول سلامت وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: امروزه طرح تحول سلامت هم به لحاظ تعرفه‌های پزشکی و هم به لحاظ تبعیض‌های فراوانی که بین کارمندان به وجود آورده و هم به لحاظ اختلاف سطح طبقاتی که به وجود آورده است. همچنین به لحاظ عدم نظارت و کنترل یک مصیبت در جامعه شده است.

ثروتی ادامه داد: آقای وزیر به مشکلات حوزه انتخابی بنده اشاره کردند ولی من خواستم مشکلات را به طور کلی و در سطح کلان بیان کنم عمده هدف من هم برنامه پنجم توسعه و عدم اجرای مفاد آن است.

وی همچنین تاکید کرد: آقای وزیر! در ماده 34 همچنین بند «ب» ماده 32 قانون برنامه آمده که تمام پزشکان یا در مراکز دولتی کار کنند یا مراکز خصوصی. درحال حاضر می‌بینیم که ویزیت پزشکان هیچ حد و اندازه‌ای ندارد. شما تعرفه‌ها را 120 درصد افزایش دادید. شما می‌دانید که مردم با یارانه‌ها زندگی می‌کنند. مردم توان و تحمل پول ویزیت‌ها را ندارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش تعرفه‌های پزشکی ادامه داد: درست است که شما در حوزه بهداشت و درمان اقداماتی انجام دادید ولی در مراکز خصوصی نیز باید توجه کنید که در حال حاضر چه وضعیتی دارند؟ چه کسی باید این تعرفه‌ها را کنترل کند. وقتی ما می‌گوییم بیمه‌ها یکی شود تامین اجتماعی، خدمات درمانی و بیمه سلامت یکی شود برای رفع تبعیض موجود است. در روستاها آنهایی که تحت پوشش بیمه‌های تامین اجتماعی هستند سه برابر بیمه روستایی باید پول بدهند.چون تامین اجتماعی با بیمه سلامت قرارداد ندارد مردم باید در روستاها هزینه آزاد پرداخت کنند.

ثروتی تاکید کرد: آقای وزیر! تا کی باید وضعیت این گونه بماند. تخت‌های بیمارستانی که به آن اشاره کردید یک و یک دهم درصد است این آرزویی است که شاید 10 سال دیگر اتفاق بیفتد. شما تخت‌هایی که ساخته نشده را حساب می‌کنید. 120 هزار جمعیت شهرستان تازه پس از سال‌ها صاحب یک بیمارستان 32 تخته شده است. طبق ماده به 64 تخت مصوب شده است. آقای وزیر در این زمینه یک ریال بودجه اختصاص داده‌اید.آقای وزیر در خصوص تعداد تخت‌ بیمارستان‌ها در طول این چند سال ما پیشرفت فیزیکی دیده‌ایم؟ اگر شما قانون برنامه پنجم را رعایت می‌کردید اگر ماده 32 و 34 را اجرا می‌کردید مشکلات ما حل می‌شد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تصویب قانون کلی گفت: ما قانون مصوب کردیم. عدالت بهداشتی کجا اجرا شده است؟ شما گفتید سطح‌بندی خدمات اجرا و الکترونیکی انجام شده است. اگر می‌گوییم برنامه پنجم توسعه تمدید شود برای همین مسئله است چراکه هنوز 50 درصد این برنامه نوشته نشده و 30 درصد برنامه بیشتر اجرا نشده است. جناب آقای وزیر! در برنامه پنجم بند «ج» ماده 32 سامانه خدمات جامع همگانی سلامت به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته اشاره شده، طرح پزشک خانواده پس از 5 سال همچنین یکپارچگی بیمه درمان اجرا شده است؟ یا یکپارچگی بیمه پایه درمان اجرا شده است. این تعرفه‌هایی که شما کتاب مصوب کردید برخی تعرفه‌ها را 700 درصد افزایش داده است. این منطقی است؟ مردم با حقوق یارانه زندگی می‌‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: فاجعه‌ای کنونی یک نابرابری به وجود آورده است. شما شاید حدود 80 میلیون تومان درآمد دارید. در کجا پروفسورهای این دانشگاه‌ها 10 میلیون حقوق دارند؟

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چگونه است که متخصصان شما همه 30 تا 50 میلیون حقوق می‌گیرند در کجای دنیا این حقوق‌ها را می‌گیرند. تمام نظام سلامت دنیا را رصد کنید اگر پزشکان متخصص مانند ایران حقوق گرفتند من قبول می‌کنم. چقدر نابرابری و تبعیض، چقدر بی‌عدالتی؟ آیا طبق تبصره یک و دو بند «د» ماده 32 تبعیت مراکز دولتی و خصوصی از سیاست‌های وزارت بهداشت انجام می‌شود؟ مراکز خصوصی رها شده‌اند و هر کس هر اقدامی می‌خواهد انجام می‌دهد. در خصوص پزشکان دولتی عدم فعالیت در بخش خصوصی آیا در ایران انجام می‌شود. کجای این قانون اجرا شده است؟

ثروتی در خصوص توسعه تجهیزات و ملزومات و همچنین سطح‌بندی مراکز سلامت گفت: آیا این اقدامات در کشور انجام می‌شود. شما به پوشش 24 میلیون حاشیه‌نشین اشاره کردید. آقای وزیر! برخی از استان‌ها 40 میلیون حاشیه‌نشین دارند و حتی یک مرکز بهداشتی و درمانی ندارند. مطالعه سطح‌بندی کی قرار است تمام شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در دیگر سخن یادآور شد: پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان آیا انجام شده است. ادغام بیمه‌های درمانی کلیه صندوق‌ها آیا انجام شده؟ استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده، خدمات بیمه پایه سلامت برای عموم کشور که باید یک ساله اجرا شود اجرا شده است. ما در تلفیق بوده باید برای بازنشستگان خواستیم 300 میلیارد تومان بیمه تکمیلی بگذاریم. در کمیسیون بهداشت و درمان مخالفت شد. آیا بیمه‌ها یکسان شده است. مشکل جدی در این زمینه وجوددارد همچنین تبعیض در استان‌ها در بحث دانشجو وجود دارد.

*از اجرای قانون برنامه پنجم توسعه رضایت ندارم و راضی نیستم

ثروتی در بخش دوم سوال خود از وزیر بهداشت و درمان گفت: جناب آقای هاشمی! طبق اصل 48 قانون اساسی توسعه متوازن استان‌ها رعایت نشده است. توزیع بحث بودجه، امکانات، رشته و دانشجو در کشور یکسان انجام نشده است. مواد برنامه پنجم توسعه اجرا نشده همچنین گزارش مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را ملاحظه کنیم می‌بینیم که طرح تحول سلامت که مجلس برای آن بسیار زحمت کشید می‌بینیم که به یک مشکل جدی در نظام تبدیل شده است. سیستم پزشک خانواده و ارجاع به درستی اجرا نشده. کارکنانی که آموزش دیده‌اند اکنون بلاتکلیف هستند. در کادر پزشکی تبعیض در بین پرستاران، تکنیسین‌ها و پزشکان و جود دارد و این تبعیض‌ها باید حل شود. قانون برنامه پنجم توسعه هنوز اجرا نشده است. یکسان‌سازی بیمه‌ها نیز انجام نشده است.

وی همچنین متذکر شد: من ضمن ارج نهادن به زحمات وزیر بهداشت از اجرای قانون برنامه پنجم توسعه رضایت ندارم و راضی نیستم.

وی در پاسخ به ابوترابی‌فرد مبنی براینکه آیا از پاسخ‌های وزیر بهداشت قانع شدید یا خیر؟ گفت: باید در این زمینه رای سایر همکاران را هم ببینیم.

انتهای پیام/

http://fna.ir/EQMVFI


ویدیو مرتبط :
گزارش تولیدی از مزایای طرح پزشک خانواده در نیشابور.90