علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



نشت آمونیاک در ایستگاه فضایی چطور بحران‌ساز شد؟


دانش > نجوم - همشهری آنلاین نوشت: اسکات کلی و کجل لیندگرن دو فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی در حین راهپیمایی فضایی در خارج از ایستگاه با نشت به شدت سمی آمونیاک مواجه شدند.

این دو فضانورد آمریكایی توانستند با موفقیت از خطر قطرات آمونیاك سمی گریخته و راهپیمایی فضایی خود را با هدف تعمیر سیستم خنك كننده ایستگاه فضایی بین‌المللی به پایان برسانند.

آمونیاك به شدت سمی برای خنك سازی تجهیزات الكترونیك در ایستگاه مورد استفاده قرار دارد و سیستم حرارتی ایستگاه به واسطه این نشت دچار اشكال شده‌بود.

دو فضانورد برای اینكه بتوانند از آلوده شدن به این ماده جلوگیری كنند لباس‌های فضایی خود را در وضعیت باتری قرار داده و برای مدتی بدون اتصال به ایستگاه در فضا معلق بودند. هدف از اجرای این راهپیمایی 6/5 ساعته تكمیل مراحل پایانی تعمیرهای سیستمی بود كه سه سال پیش از كار افتاده‌بود. در این ماموریت سیستم خنك‌كننده آمونیاكی خارج از ایستگاه به وضعیت اولیه خود بازگشت.

ناسا در سال 2012 متوجه نشت بزرگی در سیستم خنك‌كننده آمونیاكی ایستگاه شد و فضانوردان توانستند در ماه می 2013 پمپ آمونیاك این سیستم را با نمونه‌ای جدید و سالم جایگزین كنند.

در دقایق اولیه راهپیمایی اخیر فضانوردان از وجود ذرات آمونیاك شناور در اطراف ایستگاه خبر دادند و همین موضوع باعث شد مجبور شوند از بدنه ایستگاه جدا شده و در فضا معلق شوند. پس از آن مابقی آمونیاك از درون سیستم آسیب‌دیده تخلیه شد. در صورتی كه آمونیاك به لباس هریك از این دو فضانورد برخورد می‌كرد،‌انها مجبور می‌شدند برای مدتی طولانی در اتاقك هوا حبس شوند تا زمانی كه آلودگی برطرف شود.

5454


ویدیو مرتبط :
پرتاب خدمه جدید به ایستگاه فضایی و 9 نفره شدن ایستگاه