خشكسالی و اعمال انواع تعرفه ازعلل كاهش 30درصدی صادرات كشاورزی است


عباس رجایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، یكی از دلایل كاهش صادرات محصولات كشاورزی را نبود كنترل كیفیت كافی در مجتمع های تولیدی ذكر كرد و گفت: این امر باعث بی اعتمادی خریداران خارجی محصولات كشاورزی كشورمان و از دست دادن بازارها می شود.
وی یكی دیگر از موانع پیش روی صادرات محصولات كشاورزی را وضع مقررات مختلف عنوان كرد و گفت: صادركنندگان با تلاش زیاد یك بازار را به دست می آورند اما بعد از صدور چند محموله، با ممنوعیت های صادراتی مواجه می شوند؛ این امر موجب می شود صادركنندگان بازار خود را در كشورهای دیگر از دست بدهند.
رئیس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، افزود: به این دست موانع می توان انواع و اقسام تعرفه ها و عوارض را نیز اضافه كرد كه اینها آفت صادرات محصولات كشاورزی است.
وی تاكید كرد در حوزه كشاورزی، باید سهم تولید برای بازار داخلی و همچنین سهم تولید برای صادرات مشخص شود.
رجایی، خشكسالی و تغییر سیستم الگوی كشت را از دیگر عوامل تغییر اعداد و ارقام صادرات محصولات كشاورزی عنوان كرد و گفت: روند خشكسالی ها در كشور آسیب زیادی به اقتصاد كشاورزی وارد كرده و این باعث شده است تغییراتی در الگوی كشت برخی مناطق مورد توجه قرار گیرد؛ به عنوان نمونه از كاشت هندوانه در مناطقی كه كمبود آب وجود دارد جلوگیری شد.
وی تاكید كرد: نباید فراموش كنیم قانون رقابت در بازار حاكم است و رقبا از طریق كاهش قیمت تمام شده، ارتقای كیفیت و بسته بندی مناسب تلاش می كنند سهم بیشتری را در بازار كسب كنند؛ آنها در برخی موارد از نقطه ضعف های ما استفاده می كنند و جایگزین صادركنندگان ایرانی می شوند.
به گزارش ایرنا، میوه های صادراتی ایرانی شامل انواع مركبات، سیب، كیوی، هندوانه، خربزه و خیار است. میزان صادرات این محصولات در سال گذشته به یك میلیون و 207 هزار و 400 تن و به ارزش 409 میلیون و 100 هزار دلار رسید كه نسبت به سال 1393 به طور میانگین حدود 30 درصد از نظر وزنی و ارزشی كاهش داشت.
اقتصام**9189**1561

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
كاهش تعرفه اینترنت موبایل از ابتدای دیماه