سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پیمان شکنی سعودی‌ها نتیجه مذاکرات یمن را در هاله‌ای از ابهام فرو برد/ هنوز مسائل زیادی روی میز مذاکرات باقی مانده/ سکوت هیات‌ها در مقابل رسانه‌ها شکسته شد


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به «بی ین» سوئیس، چهارمین روز از نشست یمن تا حدودی با نشست هایی که در سه روز گذشته در شهر «بیل بی ین» سوئیس برگزار شد متفاوت بود و با حاشیه هایی همراه بود.

علیرغم آنکه انتظار می‌رفت نشست یمن سه روزه به پایان برسد، با عدم تحقق وعده‌های طرف وابسته به ریاض و سازمان ملل، بحث‌ها درباره برخی موضوعات همچنان ادامه دارد.

از روز سه شنبه و همزمان با آغاز مذاکرات صلح ژنو بین گروههای یمنی، در کشور یمن اعلام آتش بس شد اما از همان ساعات اولیه، جنگنده های سعودی به بمباران استانهای یمنی ادامه دادند و تعداد زیادی در این حملات جان خود را از دست دادند.

از صبح روز چهارشنبه، رسانه‌های وابسته به سعودی‌ها عملیات روانی را آغاز کرده اند. العربیه در خبری نوشت که هیأت سیاسی یمن در اقدامی اعتراضی جلسه مذاکرات را ترک کردند که البته یکی از منابع نزدیک به هیأت سیاسی یمنی این خبر را تکذیب کرد و گفت که چنین مسئله‌ای صحت ندارد.

تفاوتی که چهارمین روز از نشست صلح یمن با روزهای دیگر داشت این بود که نمایندگانی از دو طرف هیأت سیاسی یمن و هیأت وابسته به ریاض از ساختمانی که در آن مذاکره می کردند بیرون آمدند و در محوطه مقابل هتل به پیاده روی پرداختند و بعضی از آنها نکاتی را به خبرنگاران گفتند و برخی ابراز امیدواری کردند که مذاکرات به خوبی پیش رود.

 

«عبدالعزیز جباری» دبیرکل حزب عدالت و زندگی وابسته به گروه ریاض به همراه چند نفر دیگر از هیأت ریاض به بیرون از ساختمان آمد و در مقابل جمعی از خبرنگاران ادعاهایی را مطرح کرد که هیأت ریاض چندان اعتقادی به آن ندارد و گفت: ما اعتقاد داریم که باید به گفت‌وگوی مثبت برسیم. دو طرف باید درک کنند که منفعت یمن بالاتر از همه مسائل است. همه گروهها باید به آتش بس پایبند شوند و همه آنها باید بدانند که میز مذاکرات تنها راه حل بحران یمن است. آنچه که برای ما اهمیت دارد به نتیجه رساندن مذاکرات است و برای ما مهم نیست که این مذاکرات تا دوشنبه یا بیشتر از آن ادامه داشته باشد.»

 

یکی دیگر از برجسته ترین رخدادهای امروز در مذاکرات، تشدید فضای امنیتی برای خبرنگاران بود. نیروهای امنیتی سوئیس، نرده هایی را مقابل خبرنگارانی که مقابل ساختمان محل مذاکرات در هوای بسیار سرد و مه آلود ایستاده بودند، مستقر کرد.

 

یکی از مسئولان روابط عمومی سازمان ملل به بیرون از ساختمان آمد و از برخی خبرنگاران ایمیل هایی را دریافت کرد و گفت که شما باید به محل کار خود بازگردید و منتظر ما باشید که برای شما تصاویر و اخبار را ارسال کنیم اما خبرنگاران بدون توجه به حرفهایی که او می‌زد و تلاش می کرد مانع از انتشار اخبار مذاکرات صلح یمن شود، توجهی نکردند و به کار خود ادامه دادند.

 

بعد از آن گروهی از اعضای هیأت سیاسی یمن (انصارالله) نیز مقابل خبرنگاران آمدند و ابراز امیدواری کردند که مذاکرات به روند خوبی پیش برود، ناگهان «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله و مذاکره کننده ارشد هیأت سیاسی یمن به همراه «یحیی دوییت» رئیس هیأت کنگره مردمی یمن در اقدامی غیرمنتظره از محل مذاکرات بیرون آمدند و تمامی خبرنگاران به سمت او دویدند.

 

مسئول روابط عمومی سازمان ملل در حالیکه عبدالسلام برای برگزاری کنفرانس خبری آماده می شد، تلاش می کرد تا مانع برگزاری این جلسه با خبرنگاران شود و با صدای بلند خطاب به عبدالسلام می گفت: «شما با برگزاری این کنفرانس خبری در واقع تعهد برای عدم گفت‌وگو با رسانه‌ها را نقض می‌کنید و این به نفع مردم یمن نیست».

با اینحال عبدالسلام و هیأت سیاسی یمنی که از رفتارهای دوگانه سازمان ملل و عدم تحقق وعده‌های این سازمان ناراضی بودند، بدون توجه به هشدارهای این نماینده سازمان ملل، کنفرانس خبری و اعتراضی خود را آغاز کردند.

عبدالسلام ضمن ابراز اعتراض به بیانیه روز سه شنبه سازمان ملل گفت: «برخی گروهها تلاش می‌کنند که یک واقعیتی غیر از آنچه در نشست مهم است را تحمیل کنند این مسئله غیرقابل قبول است و ما اعتراض خود را به سازمان ملل اعلام کردیم. اخباری که اخیرا درباره عدم مشارکت ما در گفت‌وگوها منتشر شده است تکذیب می‌شود. ما از جلسه عمومی صبح خودداری نکردیم بلکه دعوت ولد الشیخ را پذیرفته بودیم و در آن جلسه شرکت کردیم.»

پیش از این نیز یک منبع نزدیک به این هیئت به خبرنگار فارس گفته بود با وجود نقض آتش‌بس در یمن و حتی وجود تناقض میان توافقات روز سوم مذاکرات و بیانیه سازمان ملل، این انصارالله نخواهد بود که میز را ترک می‌کند.

در واقع حضور نمایندگانی از دو طرف هیأت سیاسی یمن و همچنین هیأت ریاض با بیان مطالبی سکوت رسانه‌ای که سازمان ملل تحمیل کرده بود را شکستند.

خبرنگاران از رسانه‌های مختلف نیز هرکدام گزارش‌هایی را در زمینه نظرات خبرنگاران مستقر در محل مذاکرات صلح یمن از برگزاری نشست تهیه کردند.

برخلاف برخی ادعاها مبنی بر اینکه هیأت انصارالله جلسات عمومی را ترک کرده است، امروز جلسات عمومی برگزار نشده و نمایندگان هیأت میهنی یمن به برخورد سازمان ملل اعتراض داشته که در بیانیه مشترک در کنفرانس خبری به آن اشاره شده است.

چهارمین روز از نشست صلح یمن در حالی به پایان خود نزدیک شد که موضوعات زیادی همچنان روی میز باقی مانده است و با پیمان شکنی طرف ریاض مشخص نیست که آیا در روزهای آینده نتیجه‌ای به همراه خواهد داشت یا خیر و همه چیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

انتهای پیام/م

http://fna.ir/L61XPR


ویدیو مرتبط :
پایان مذاکرات بی نتیجه ی ژنو ، در باره ی یمن