روانشناسی


2 دقیقه پیش

وسواس خود را درمان کنید!

چرا وسواس باید درمان شود؟ هر بار که با کسی دست می‌دهد فورا دست‌هایش را می‌شوید یا از دست دادن با دیگران امتناع می‌کند .حتی تقریبا هر بار، پس از خروج از خانه یا ماشین‌اش ...
2 دقیقه پیش

بر رنجش و کینه غلبه کنید!

رنجش ها بخش اجتناب ناپذیر زندگی اجتماعی هستند که خارج از خواسته ما بر ما تحمیل می شوند. اما این به معنای آن نیست که ما محکوم به حمل کردن آنها با خود در همه عمرمان هستیم. ...



«تقویت حافظه با ایجاد تنوع در زندگی»


تقویت حافظه

موقعی که ما کاری را به همان صورتِ همیشگی انجام می‌دهیم مغز فعالیتی انجام نمی‌دهد. ولی موقعی که تغییراتی پیش می‌آید مغز وادار به فعالیت می‌شود.


علاوه بر آن وقتی که ما تنوع ایجاد می‌کنیم و کاری را انجام می‌دهیم که لذتی از آن می‌بریم مغز دوپامین ترشح می‌کند که تاثیر خوبی بر روی حافظه هم می‌گذارد.


برای ایجاد تنوع روش‌های مختلفی وجود دارد:
«مسواک زدن با دست مخالف»
برای مثال اگر همیشه با دست راست مسواک می‌زنیم این کار را با دست چپ تمرین کنیم یا با دست مخالف موها را شانه کنیم، به این صورت دقت بیشتری می‌کنیم و مغزمان را فعال‌تر می‌کنیم.


«یک مسیر جدید را امتحان کنیم»
مثلا اگر همیشه با ماشین به محل کار می‌رویم از این به بعد قسمت‌هایی را پیاده برویم. این پیاده‌روی هم تاثیر خوب بر روی جسم و روحیه می‌گذارد هم با ایجاد تغییر، باعث می‌شود تاثیر خوبی بر روی حافظه هم بگذارد.


برای رفتن به محل کار، از همان مسیر همیشگی نرویم. یک مسیر جدید را امتحان کنیم تا مغز به صورت خودکار عمل نکند.

 
«خلاقانه چیدمان میز یا اتاق‌مان را تغییر دهیم!»
چیدمان وسایل خانه را هر چند وقت یک بار جا به جا کنیم. روی میز کار یا خانه، جای وسایل را تغییر دهیم و تنوعی ایجاد کنیم.

 
من حتی ساعت دیواری را به صورتی تنظیم کرده‌ام که تفاوتی داشته باشد. عقربه‌ها را به صورت برعکس قرار داده‌ام (طوری که عدد 12 به جای بالا، پایین قرار بگیرد) که بتواند مغز را وادار به فعالیت کند که یکنواخت نباشد. می‌توانیم طریقه نصب قاب عکس‌ها را هم روی دیوار به صورت وارونه یا به شکلی متفاوت عوض کنیم.

 
برای ثبت‌نام سمینار «حافظه درخشان و تندخوانی» لطفاً هم‌اکنون اینجا را کلیک کنید.

 
«سرگرمی‌های تازه و ساده انتخاب کنیم»

سرگرمی‌های تازه‌ای را برای خودمان انتخاب کنیم که مغزمان وادار به فعالیت شود. برای نمونه: بعضی وقت‌ها در منزل چشم‌هایمان را ببندیم و با چشم‌های بسته کار کنیم. برای مثال من کتابی را در کتابخانه می‌خواهم (چون دسته‌بندی کرده‌ام و می‌دانم جای کتاب‌ها کجاست) با چشم‌های بسته می‌روم و برمی‌دارم. این، هم قدرت دسته‌بندی و سازماندهی را نشان می‌دهد هم موجب افزایش دقت برای شناخت کتاب‌ها از روی حجم و اندازه و شکل می‌شود.


یک تمرین دیگر در این زمینه این است که با چشمان بسته از داخل کیف یا جیب دسته کلید یا اسکناس یا... بیرون بیاوریم. و برای مثال از بین کلیدها، با چشمهای بسته کلید اتاق یا جای دیگری را انتخاب و مشخص کنیم.

 
به صورت کلی اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم با پیاده روی و قدم زدن، ارتباط و تعامل با دوستان صمیمی، مسافرت و... در کنار مواردی که به آنها اشاره شد می‌توانیم تنوع ایجاد کنیم و از یکنواختی بیرون بیاییم که تاثیر منفی بر روی زندگی‌مان می‌گذارد.


با توجه به امکانات و شرایطی که هست، کارهای نویی انجام بدهیم. با تنوعات و سرگرمی هایی که برای خودمان ایجاد می کنیم از زندگی لذت ببریم و تاثیر خوب بر روی روحیه مان بگذاریم. در این صورت مغز دوپامین ترشح می کند که تاثیر خوب روی حافظه هم می گذارد.


پرورش حافظه ای خوب، یکی از مفیدترین مهارت های اجتماعی و شغلی است. و خبر خوش این است که شما می توانید دیگران را با حافظه  درخشان خود تحت تاثیر قرار دهید.

شرکت کنندگان در دوره های قبلی سمینار «حافظه درخشان و تندخوانی»، همه اثربخشی آن را تایید کرده اند. «محمد سیدا» مرد حافظه ایران به شما پیشنهاد می کند که در این سمینار شرکت کنید و ظرفیت حافظه خود را چند برابر کنید.

روان

اخبار مرتبط :

غذاهای مناسب برای افزایش حافظه کودک!

معرفی یک قرص برای تقویت حافظه

کندر تقویت کننده حافظه


ویدیو مرتبط :
تقویت حافظه(قسمت چهارم زندگی هوشمند + غیاثیان)