سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



موسویان: افزایش توان سلاح های متعارف ایران برای حفظ بالانس درمنطقه ضروری است


موسویان: افزایش توان سلاح های متعارف ایران برای حفظ بالانس درمنطقه ضروری است

ایرنا/ سیدحسین موسویان که به عنوان نخستین سخنران اجلاس توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی و آثار مثبت آن بر خلع سلاح منطقه ای و جهانی در سئول سخنرانی می کرد، افزایش توان سلاح های متعارف ایران را برای حفظ بالا نس سلاح های متعارف در منطقه ضروری دانست.

در اجلاس خلع سلاح سازمان ملل که باحضور نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح و بسیاری از دیپلمات های عالی رتبه بین المللی و سفرای خارجی مقیم و با پیام تصویری دبیرکل سازمان ملل در سئول پایتخت کره جنوبی برگزار شد ، مسائل مهم جهانی خلع سلاح هسته ای مورد برسی قرار گرفت.
موسویان در این اجلاس با بیان اینکه ایران در سال ١٩٧٤ طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای را پیشنهاد کرد و اکنون هم با برجام گام بلندی در راستای تقویت خلع سلاح جهانی و عاری سازی خاورمیانه از سلاح های هسته ای برداشته است، گفت : کشورهای خاورمیانه می توانند با پیروی از أصول برجام، طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای را محقق سازند.
عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود: اسراییل تنها دارنده سلاح هسته ای در خاورمیانه است که باید خلع سلاح هسته ای اسراییل در اولویت جامعه جهانی قرار گیرد.
موسویان خاطر نشان کرد: موضوع توان موشکی ایران ربطی به سلاحهای کشتارجمعی نداشته و درقالب سلاح های متعارف می گنجد. امریکا و غرب از یکطرف سالیانه ده ها میلیارد دلار سلاح های فوق پیشرفته متعارف در اختیار اسرائیل و همسایگان عرب ایران می گذارد و از طرف دیگر دنبال محدودسازی توان تسلیحاتی ایران هستند.
وی تاکید کرد: مادامیکه غرب به سیاست های خود ادامه دهد، ایران برای حفظ بالانس سلاح های متعارف در منطقه باید توان تسلیحاتی خود از جمله توان موشکی خود را توسعه دهد.
این عضو پیشین تیم گفت و گو کننده جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای افزود: در سال 1384قدرت های جهانی به رهبری امریکا پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل کشانده و تحریم ها را به قصد برچیدن تاسیسات هسته ای ایران اعمال و مسیر دیپلماسی را بستند تا اینکه بعد از 10 سال کشمکش با ایران به توافق رسیدند.
وی در تشریح دلایل اصلی حصول توافق گفت : ایران برای اینکه امریکا را به پای میز مذاکره بکشاند، با افزایش تحریم ها ، ظرفیت و سطح غنی سازی خود را افزایش داد تا در آستانه 'نقطه گریز' قرارگرفت و امریکا را از نابودی توان هسته ای ایران، ناامید کرد.
موسویان در ادامه گفت : امریکا زبان تحقیر و تهدید وقلدری را کنار گذاشت و بااحترام وبطورمستقیم با ایران وارد مذاکره شد.
وی ادامه داد: رییس جمهور امریکا استراتژی 'غنی سازی صفر' در ایران را به 'بمب هسته ای صفر' تغییر داد.
موسویان با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 در ایران فضای سیاسی بین المللی در مورد ایران را تعدیل وزمینه مناسب فراهم شد، گفت: قدرت های جهانی پیشنهاد ایران درمورد اصل معادله 'حقوق مشروع ایران' در برابر 'رفع نگرانیهای مشروع قدرتهای جهانی'را پذیرفتند.
وی با یادآوری اینکه دوطرف روی تهیه یک برنامه عمل جامع با اقدامات متناسب متقابل در دستور کار قرار گرفت، خاطر نشان کرد: آمریکا سیاست بازی با زمان بقصد فشار بیشتر راکنار گذاشت و جدی بقصد حصول توافق مذاکره کرد.
این عضو پیشین تیم گفت و گو کننده جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای در ادامه سخنان خود افزود: با گزارش اخیر مدیرکل آژانس ، موضوع اتهامات نظامی برنامه هسته ای ایران در آستانه مختومه شدن قرار گرفته و با انجام تعدادی از اقدامات اعتماد ساز از سوی ایران، ظرف یکی دوماه آینده مهمترین بخش از تحریم های سازمان ملل ، اروپا و آمریکا برداشته و امکان رشد 7درصدی اقتصاد ایران فراهم خواهد شد.
وی برجام را موجب به رسمیت شناختن نقش منطقه ای ایران توسط امریکا دانست و افزود: مذاکرات بین المللی صلح سوریه پس از سالها شکست، زمانی پیشرفت داشت که بعد از برجام ، ایران به مذاکرات جهانی دعوت شد.این حقیقتی است که قدرتهای بزرگ باید در مورد تمام مدیریت همه بحرانهای منطقه در نظر داشته باشند.

** اقدام مشترک جهانی نسبت به سلاح های هسته ای
دبیر کل سازمان ملل نیز در سخنان افتتاحیه کنفرانس نسبت به خطر دسترسی گروه های تروریستی به سلاح های هسته ای و کشتار جمعی به جهان هشدار و خواستار اقدام مشترک جهانی شد.
همچنین کیم نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح با الگو خواندن توافق هسته ای ایران و قدرتهای جهانی گفت:در شرایط کنونی ١٦٠٠٠ بمب هسته ای در جهان وجود دارد که تهدید اصلی برای موجودیت بشر است.جامعه جهانی نیازمند ابتکاراتی ویژه برای خلع سلاح هسته ای جهانی است.
در ادامه نماینده چین گفت: تفاوت موضوع هسته ای ایران و کره شمالی این است که امریکا حق ایران برای غنی سازی ،اب سنگین و بهره مندی از تکنولوژی و تاسیسات هسته ای صلح آمیزرا پذیرفت اما در مورد کره شمالی هیچیک از این موارد راحتی برای مصارف صلح أمیز را نمی پذیرد.اگر امریکا حقوق مشروع کره شمالی درمورد تکنولوژی هسته ای صلح امیز را همچون ایران بپذیرد و حاضر باشد امتیازات اقتصادی که به ایران داد ، مثل رفع تحریمها،را به کره شمالی بدهد، بحران هسته ای کره شمالی هم حل می شود.
همچنین نماینده کره جنوبی در این اجلاس گفت: متاسفانه امریکا غنی سازی در کره جنوبی را نپذیرفت باوجودیکه ما متحد امریکا بودیم.در عین حال معتقدیم توافق هسته ای با ایران می تواند الگوی حل بحران هسته ای کره شمالی باشد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
فلزیاب با افزایش حساسیت بالانس