سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سخنگوی حزب ندای ایرانیان: نظر اعضای حزب این است که صادق خرازی از قم کاندیدا شود


سخنگوی حزب ندای ایرانیان: نظر اعضای حزب این است که صادق خرازی از قم کاندیدا شود

ایرنا/ سخنگوی حزب ندای ایرانیان با تاکید بر این که خردگردایی حاکم بر اصلاح طلبان از اختلافات جلوگیری می کند، گفت: نظر اکثر اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان این است که صادق خرازی از حوزه انتخابیه قم وارد عرصه رقابت شود که البته هنوز وی نظر مثبت و منفی در این مورد نداده است.

حسن یونسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: اشخاصی در بعضی از احزاب اصلاح طلب پیش از این که تصمیم جمعی در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گرفته شود درباره نحوه حضور در انتخابات و مسائل مختلف اظهارنظر می کنند که واقعا دلیل این کارها را در مقطع کنونی نمی دانیم.

وی با طرح این سوال که «آیا آنها بدنبال القا مواردی هستند؟» به اصلاح طلبان یادآور شد که «موفقیت جریان اصلاحات در همراهی است و پیش داوری نکنند و اجازه دهند روال عادی کار طی شود.»

* اختلافاتی پیش از تشکیل شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان وجود داشت
سخنگوی حزب ندای ایرانیان درباره تشکیل شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان نیز گفت: پیش از تشکیل این شورای عالی اختلافاتی بین جریان ها و احزاب مختلف وجود داشت اما در این میان محمد غریبانی که رییس وقت شورای هماهنگی بود پیشنهادی به رییس دولت اصلاحات داد و با تاکید وی محمد رضا عارف و برخی دیگر از احزاب از جمله ندای ایرانیان به روند تشکیل شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان افزوده شدند.
یونسی ادامه داد: براساس آیین نامه ای که تصویب شد قرار است که کمیسیون هایی زیر مجموعه این شورا شکل بگیرد و در نهایت به نوعی نقش داوری و تصمیم گیری نهایی را ایفا کند.

وی با بیان این که تاکنون مراحل کار خوب پیش رفته است، خاطرنشان کرد: در این انتخابات شاهد هستیم که احزاب مختلف اصلاح طلب در یک شورا گردهم جمع شده و به یک تصمیم جمعی تن داده اند که این موضوع برای توسعه سیاسی کشور جای خوشحالی و امیدواری دارد.

** در شورای سیاستگذاری هنوز به لیست مشترک نرسیدیم
سخنگوی حزب ندای ایرانیان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در شورای عالی سیاستگذاری به لیست مشترک نامزدهای اصلاح طلبان برای انتخابات رسیده اید یا خیر؟، اظهارداشت: هنوز به این مرحله نرسیده ایم.
یونسی افزود: این اسامی و لیست هایی هم که این روزها به طور گسترده در فضای مجازی منتشر می شود، گمانه زنی افراد است اما همانطور که گفتم هنوز به این مرحله نرسیده ایم و بیشتر در رابطه با مکانیزم های رسیدن به تصمیم نهایی کار می شود.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون های مختلفی برای فعالیت های انتخاباتی شکل می گیرد و در حال حاضر نمی توان در رابطه با اسامی صحبت کرد البته به طور طبیعی افرادی مطرح هستند.
وی یادآور شد: با وجود نقدی که به نحوه مواجه نهادهای نظارتی در انتخابات گذشته وجود دارد، کار پیش می رود بنابراین قرار بر این است که به شکلی اصلاح طلبان وارد انتخابات شوند که دچار تنش با نهادهای نظارتی نشوند و بدون مشکل این مسیر را طی کرد.

** کناره گیری عارف از انتخابات اصلا مطرح نیست
این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین درمورد این شایعه که عارف از انتخابات مجلس کناره گیری می کند، گفت: در این مرحله این بحث اصلا مطرح نیست. همه احزابی که در این شورا وجود دارند ریاست عارف را پذیرفته اند و بنابراین بعید می دانم که این اتفاق بیفتد.

یونسی ادامه داد: بحثی که در رسانه ها مطرح شده بود جدایی بعضی از احزاب از شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان بود و پیرامون همین گمانه زنی ها حتی این موضوع مطرح شد که شاید احزاب جدا شده بخواهند لیستی را با دولت یا حزب اعتدال و توسعه ارائه بدهند که البته خیلی بعید می دانم این اتفاق رخ بدهد.
وی خاطرنشان کرد: این کارها بیشتر نوعی تبلیغات است و یا شاید بتوان گفت به شکلی امتیازگیری است.
وی یادآور شد: خردگردایی حاکم بر احزاب و اصلاح طلبان از این اختلافات جلوگیری خواهد کرد و بخشی دیگر هم فضاهایی است که رقبای سیاسی به آن دامن می زنند البته با درایتی که در این احزاب سراغ دارم، بعید می دانم این اتفاق بیفتد.

** برهم زدن سخنرانی اصلاح طلبان در گذشته هم وجود داشت
سخنگوی حزب ندای ایرانیان همچنین درباره برهم زدن مجالس سخنرانی اصلاح طلبان از جمله در یاسوج و قرچک ورامین گفت: در گذشته هم در ایام انتخابات چنین فضاهایی در کشور به وجود می آمد که این موضوع جای تاسف دارد.
یونسی افزود: اگر رقبای سیاسی معتقد به یک فضای مساوی و عادلانه هستند، متوسل شدن به این گونه رفتارها و فشارها باعث تاسف است.
وی با بیان این که این موضوع قابل قبول نیست که کسی بگوید اینها گروه های خودسر هستند، یادآور شد: چگونه گروه های خودسر 10 تا 20 نفره توانایی برهم زدن جلسه ای قانونی را دارند. این با هیچ منطقی سازگار نیست که آنها گروه های خودسری هستند که برنامه ای را بهم می زنند بنابراین باید به جریان ها و محافلی که به شکلی پشت پرده این گونه حرکات را مدیریت و هدایت می کنند، هشدار جدی داده شود.

وی خاطرنشان کرد: عجیب این است با وجود این که رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی هایشان فرموده اند که این گونه کارها مردود است و شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نیست اما باز هم شاهد چنین برخوردها و رفتارهایی در فضای سیاسی کشور هستیم.

** شورای نگهبان با درایت خاص در انتخابات عمل خواهد کرد
سخنگوی حزب ندای ایرانیان همچنین درمورد بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان گفت: به هر حال با شناختی که اعضای شورای نگهبان از فضای کشور دارند و توجه به این نکته که به طور طبیعی باید مجلسی شکل بگیرد که همگام، همراه وهمدل با دولت باشد، تصور ما این است که شورای نگهبان با درایت خاص و ویژه ای در انتخابات اسفندماه عمل خواهد کرد که انشاء الله با مشکل کمتری در انتخابات مواجه شویم.

** اکثر اعضای حزب ندای ایرانیان با نامزدی صادق خرازی از قم موافق هستند
یونسی درباره نامزدی صادق خرازی از حوزه انتخابیه قم با وجود احتمال نامزد شدن علی لاریجانی از همین حوزه انتخابیه گفت: نظر اکثر اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان این است که صادق خرازی از حوزه انتخابیه قم وارد عرصه رقابت شود که البته هنوز وی نظر مثبت و منفی در این مورد نداده است.
وی یادآور شد: با وجود مرز بندی که از لحاظ گفتمانی با لاریجانی داریم، ایشان را به عنوان یکی از شخصیت های میانه رو اصولگرا می شناسیم.

** تشریح برنامه های حزب ندای ایرانیان
سخنگوی حزب ندای ایرانیان در ادامه درباره برنامه های این حزب در چند ماه باقی مانده به انتخابات 94 گفت: سیاست های کلی حزب ندای ایرانیان برای انتخابات مجلس تدوین و ابلاغ شده است و براساس این سیاست ها ندای ایرانیان چند هدف را دنبال خواهد کرد.
یونسی ادامه داد: مهم ترین هدف این است که یک مجلس با اکثریت اصلاح طلبان و اعتدالگرایان شکل بگیرد. هدف دیگر ما این است که با شکل قانونی در یک رقابت جدی از ورود اقلیت تندرو که اکنون در مجلس نهم شاهد رفتارهای آنها هستیم و با جار و جنجال و به شکل های مختلف چوب لای چرخ دولت می گذارند و مانع از برنامه های دولت هستند، جلوگیری کنیم.
وی یادآور شد: حتی برای رسیدن به این هدف ممکن است در بعضی از حوزها، اصلاح طلبان نیاز داشته باشند از یک اصولگرای میانه رو حمایت کنند.
سخنگوی حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: یک اصل اساسی که همیشه این حزب مدنظر دارد، این است که به هیچ وجه موجب تفرقه و تشتت در جریان اصلاحات نشود و با هماهنگی دیگر احزاب حرکت کند.
یونسی افزود: این حزب لیست نامزدهای مورد نظر خود را در سراسر کشور آماده کرده است که در زمان خود به ائتلاف اصلاح طلبان ارائه خواهد کرد و امیدواریم احزاب دیگر اصلاح طلب نیز همانطور که پیش از این اعلام کرده ایم به این هماهنگی و تصمیمات جمعی شورا متعهد باشند.

**ملاحظات رد صلاحیت اصلاح طلبان در نظر گرفته خواهد شد
وی درباره این که بهتر نیست افرادی که امکان رد صلاحیتشان است وارد انتخابات نشوند، گفت: ما نمی توانیم به این دلیل که ممکن است بعضی از افراد رد صلاحیت می شوند پیشاپیش در این مورد تصمیم گیری کنیم و از حق قانونی انتخاب مردم جلوگیری کنیم.
سخنگوی حزب ندای ایرانیان افزود: هدف این است که به سمت انتخاباتی بدون تنش برویم. البته ملاحظاتی مانند رد صلاحیت هم در نظر گرفته خواهد شد علاوه بر این که ما تصور می کنیم در جریان اصلاحات ظرفیت های بیشماری وجود دارد و با وجود رد صلاحیت ها حتما گزینه های مطلوبی وجود خواهند داشت.
یونسی یادآور شد: بنابراین باید برنامه انتخابات را طوری جلو ببریم که اگر با وضعیت رد صلاحیت ها مواجه شدیم گزینه های مقبولی که بتوانند آرای مردم را جذب کنند در انتخابات حضور داشته باشند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
کلیپ ای ایران حزب ندای ایرانیان