ابهام در استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی


یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اگرچه طبق قانون خودروهای وارداتی به ایران باید دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 باشند اما در تطابق استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی با این قوانین، ابهام وجود دارد.

فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: تقریبا تمام خودروهای وارداتی از مبدا کشورهای حوزه خلیج فارس وارد ایران می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل پایین بودن کیفیت بنزین در منطقه خاورمیانه، استاندارد آلایندگی اجباری در کشورهای حوزه خلیج فارس استاندارد یورو 3 است، خاطرنشان کرد: بنابراین استاندارد آلایندگی برخی خودروهای وارد شده به حوزه خلیج فارس می‌تواند پایین‌تر از استاندارد یورو 5 اجباری در ایران باشد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: از آن سو نیز خودروهایی که به سفارش کشورهای حوزه خلیج فارس تولید می‌شوند فاقد گواهینامه استانداردهای اروپایی هستند در حالیکه طبق قانون، یکی از ملاک‌های ورود خودرو به کشور، دارا بودن این گواهینامه است.

وی افزود: به عنوان مثال در قوانین ایران دارا بودن چراغ مه‌شکن عقب از جمله شروط ورود خودرو است در حالیکه برخی از خودروهای وارد شده به حوزه خلیج فارس فاقد مه‌شکن عقب هستند. در این زمینه در مقاطعی این چراغ در گمرکات کشور به صورت دستی بر روی خودروها نصب می‌شد و در مقاطعی نیز به صورت مقطعی جلوی ورود این خودروها گرفته می‌شود.

زاوه با بیان اینکه تطابق نداشتن برخی استانداردهای خودروهای وارداتی با استانداردهای اجباری در ایران در حوزه‌هایی چون میزان آلایندگی محتمل است، تصریح کرد: در این زمینه سازمان‌های مسوول باید با دریافت گواهینامه تطابق استاندارد، این ابهامات را برطرف کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
خودروهای لوکس وارداتی