سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



دکوراسیون آشپزخانه خوشمزه با سامان گلریز


دکوراسیون آشپزخانه خوشمزه با سامان گلریززندگی ایده آل/ اینجا استودیو برنامه «بهونه» است؛ فضای کاری سامان گلریز و همکارانش. آشپزخانه‌ای که قرار است به مرور سنت‌ها و غذاهای کهن ایرانی بپردازد. این آشپزخانه یا به قول سامان گلریز، فضایی برای طبخ غذاهای گمشده ایرانی روزهای یکشنبه هر هفته از شبکه یک پخش می‌شود. تک‌تک وسایلی که در این تصاویر می‌بینید جمع‌آوری و در کنار هم قرار گرفته تا نتیجه کار این استودیو یک فضای سنتی ایرانی شود که هر هفته ‌مهمان خانه‌های شماست؛ فضایی که هم سنتی است و هم یادآور آشپزخانه‌های قدیمی شهرهای مختلف ایران.
20 سال است که به صورت حرفه‌ای در زمینه آشپزی فعالیت می‌کنم. حدود هفت سال هم هست که آشپزخانه خانه‌ام را به سبکی متفاوت طراحی کرده‌ام؛ البته تفاوت خاصی با آشپزخانه خانه‌های دیگر ندارد؛ تنها فرق آن خلاقیت‌های کوچکی است که به خرج داده‌ام. من فقط از دانش خودم در زمینه آشپزی استفاده و فضای متفاوتی را خلق کرده‌ام؛ مثلا تخته‌ای طراحی کرده‌ام که از داخل کمد درمی‌آید و برای خرد کردن مواد غذایی بسیار به من کمک می‌کند.
کابینت‌های مختلفی هم دارم. کمد ادویه‌ها، کمد کشویی دیواری برای نگهداری سس و فضاهایی از این قبیل هنگام طبخ غذا کارآیی زیادی دارد. دستپخت همسرم هم عالی است. همیشه می‌گویم مگر یک آرایشگر خودش موهایش را کوتاه می‌کند؟! مسلما او هم کوتاهی موهایش را به دست فرد دیگری می‌سپارد. آشپزها هم آنقدر خسته هستند که نمی‌توانند در خانه هم آشپزی کنند.
درگذشته که یخچالی وجود نداشت برای اینکه آب خنک باقی بماند آن را داخل این کوزه ها نگه میداشتند.
حضور در خانه‌های سنتی ایران حس بسیار خوبی دارد و با استفاده از المان‌های قدیمی آن می‌توان اتفاقات جالبی را رقم زد. پنجره‌های ارسی یکی از همین المان‌هاست. وجود شیشه‌هایی با رنگ‌های مختلف در کنار هم و تابش نور خورشید به آن در عین زیبایی منجر به سردرگمی پشه و مگس می‌شده است. در گذشته به جای استفاده از اسپری‌های سمی و شیمیایی، ایرانی‌ها از دانش و زیبایی در کنار هم به شکلی کاربردی استفاده می‌کرده‌اند.
سیر‌ها و فلفل‌های خشک شده به‌خصوص در خانه‌های قدیمی شمالی‌ها و همدانی‌ها که از این دو ماده غذایی زیاد استفاده می‌کردند، بسیار عرف بوده است. اصلا به همین خاطر این دو ماده غذایی را خشک می‌کردند تا همیشه بتوانند از آن استفاده کنند.
سه فیتیله ای از وسایل اصلی خانه های قدیمی محسوب می شود به همین خاطر حضورش در این استودیو هم الزامی بود.می‌خواستیم رنگ فیروزه‌ای دکور به چشم بیاید؛ چراکه این رنگ از گذشته جایگاه ویژه‌ای در هنرهای مختلف ایرانی داشته است. همچنین استفاده از هنر ویترای و حضور طرح گل‌ها یادآور بسیاری از المان‌های قدیمی است.
مگر می شود یک فضای سنتی طراحی کرد اما حضور سماور را فراموش کرد؟!
نگهداری از دکور به مراتب کار دشواری است. این‌طور نیست که یک دکور ساخته شود و دیگر نیازی به نظافت، رسیدگی و. . . نداشته باشد. عوامل صحنه برنامه مدام به این فضا رسیدگی می‌کنند.
روند ساخت دکور سنتی برنامه «بهونه» 20 روز زمان برد. طراح این دکور آقای هومن اشکبوس است. با اجرای این برنامه می‌خواهیم کاری کنیم که آشپزی سنتی ایرانی احیا شود و به مردم ثابت کنیم که آشپزی ایران یکی از بهترین سبک‌های غذای جهان است که خیلی از کشورها از آن اقتباس کرده‌اند، این برنامه تا زمانی که مورد توجه مردم باشد روی آنتن خواهد بود...
90 درصد وسایل استفاده شده در این دکور مثل فانوس، هاون، سه فیتیله‌ای، سماور و. . . قدیمی و سنتی است تا فضا واقعی به نظر برسد؛ البته تعدادی ظروف سفالی جدید هم داخل دکور وجود دارد. چه خوب که از تولیدکنندگان این سفال‌های زیبای آبی رنگ که یادآور حس خوب سفال‌های قدیمی است، حمایت کنیم.
هدف از ساخت این برنامه مروری بر سنت‌ها و دانش آشپزی ایرانی است. به همین منظور باید سنت‌های گذشته را احیا می‌کردیم و احتیاج به دکوری مناسب داشتیم. این استودیو اقتباسی از آشپزخانه خانه‌های قدیمی شهرهای مختلف ایران است.
زمانی که یخچالی وجود نداشت، مردم گوشت را به صورت قورمه درمی‌آوردند و داخل این ظروف سفالی قرار می‌دادند تا گوشت خراب نشود. این کوزه‌های مختلف برای نگهداری گوشت، سرکه، ترشی و. . . استفاده می‌شده است.
می‌دانید علت قرار دادن این پارچه‌ها با رنگ‌های مختلف روی این ظروف سفالی چیست؟ در گذشته که خانواده‌های مختلفی در یک خانه زندگی می‌کردند هر یک ظروف مختلفی برای نگهداری قورمه، ترشی، سرکه و. . . داشتند. به همین خاطر روی در‌های این ظرف‌های سفالی پارچه‌های رنگی قرار می‌دادند تا بتوان این ظرف‌ها را از هم تفکیک کرد. از دلایلی که طراحی این فضا خوب از آب در آمد حضور  ظرف های سفالی قدیمی است.
دیوار این استودیو کاهگلی است و بعد روی آن را رنگ سفید زده‌ایم تا هم تداعی‌کننده یک دکور سنتی باشد و هم یادآور حس و حال خانه‌های قدیمی.
جزیره این آشپزخانه یادآور مطبخ‌های قدیمی است. اگر به شهرهایی مثل یزد و کاشان سفر کنید و سری به خانه‌های قدیمی بزنید، مطبخ‌هایی می‌بینید که گود هستند. در گذشته داخل این فضا آتش روشن می‌کردند و قابلمه غذا را داخل آن قرار می‌دادند تا آماده شود.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: زندگی ایده آل


ویدیو مرتبط :
دکوراسیون آشپزخانه