سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دویچه‌وله: جاسوسی و خیانت در میان دوستان و متحدان غربی امری عادی است


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از افشای جاسوسی‌های گسترده کاخ‌سفید از برخی متحدان اروپایی خود مانند آلمان، اکنون گزارش‌‌هایی مبنی بر دست‌ داشتن سازمان اطلاعات دولت «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در شنود و جاسوسی از کشورها و نهادهای بین‌المللیِ وابسته به سازمان ملل منتشر شده است.

وبگاه خبری-تحلیلی دویچه‌وله آلمان امروز (پنج‌شنبه) به نقل از «رادیو برلین-برندنبرگ» نوشت: «آژانس اطلاعات فدرال آلمان (BND) از مدتها پیش به جاسوسی علیه آمریکا می‌پرداخته است».

در این گزارش، به ماجرای جاسوسی از اداره تحقیقات فدرال آمریکا (FBI) و همچنین شرکت تسلیحاتی لاکهید در این کشور اشاره شده است.

این رسانه آلمانی، رسوایی‌های جاسوسی در میان دوستان متحد را به این نقطه محدود نمی‌داند و اضافه می‌کند «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه، «هانسیورگ هابر» دیپلمات مشهور آلمانی، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و در نهایت صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز از جمله اهداف مرکل برای جاسوسی از طریق سازمان بی‌اِن‌دی آلمان بوده است.

به عقیده کارشناسان، زمانی که جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) از مکالمات صدراعظم آلمان فاش شد، شاید کمتر کسی می‌توانست خونسردی «آنگلا مرکل» در برابر این رسوایی‌ را در میان دوستان و متحدان توجیه کند. در عین حال، با گذشت زمان ثابت شد که جاسوسی و خیانت، ظاهراً امری عادی در میان این کشورهاست.

به گزارش فارس، «جاناتان لارنس» تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی آمریکا و اروپا در دانشگاه «بوستون کالج» ایالت ماساچوست، در مصاحبه با شبکه دویچه‌وله می‌گوید: «همیشه علامت سؤالی در نوع رفتار مرکل در واکنش به خبر جاسوسی سازمان ان اس اِی آمریکا از این کشور احساس می‌شد. در کمال تعجب، ما هیچ عکس‌العمل خاصی از سوی صدراعظم آلمان ندیدیم؛ نه دستور تحریم، نه اعطای پناهندگی به "ادوارد اسنودن" و نه حتی کاهش سطح روابط با آمریکا!»

سلسله‌ی رسوایی‌های جاسوسی و شنود مکالمات در میان کشورها از زمانی آغاز شد که ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) و همچنین پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای)، در سال 2013 با دادن اطلاعات محرمانه‌ به روزنامه‌هایی چون گاردین، نیویورک‌ تایمز و واشنگتن پست، از برنامه‌های نظارت مخفیانه، شنود و جاسوسی گسترده‌ی اینترنتی توسط آمریکا و انگلستان و نیز همکاری قابل‌توجه کانادا، استرالیا و نیوزیلند در این باره پرده برداشت. این قبیل اقدامات، علاوه بر کشورهای خارجی، شهروندان کشورهای مبدأ را نیز در بر می‌گرفت.

بدنبال افشاگری‌های ادوارد اسنودن و پناهنده شدن وی به روسیه، وقایع بیشمار دیگری از این دست در مناطق مختلف جهان بویژه در غرب رخ می‌دهد که همگی آنها در رسانه‌های خبری باعنوان افشاگری‌های جاسوسی گسترده (Global Surveillance Disclosure) شناخته می‌شوند. برخی از اسناد نشان می‌دهد اطلاعات مخابره شده، در ابعادی بسیار وسیع‌تر از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد رهگیری و شنود می‌شده‌اند. برخی از داده‌های گردآوری‌شده، مانند اطلاعات پروژه ایکس‌کی‌اسکور (XKeyscore) مستقیماً روی میز باراک اوباما قرار می‌گرفته‌اند.

انتهای پیام/ص

 


ویدیو مرتبط :
آیا 75 میلیون ایرانی باید فدای مسئله هسته‌ای شوند؟ گفتگوی دویچه وله با دکتر زیباکلام