تظاهرات گسترده در آنکارا و استانبول در حمایت از روزنامه‌نگاران افشاگر روزنامه جمهوریت


پلیس آنکارا برای متفرق کردن نزدیک به هزار معترض که برای حمایت از دو روزنامه نگار بازداشت شده به خیابانها آمده بودند، از اسپری فلفل استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، پس از بازداشت سردبیر و روزنامه نگار روزنامه جمهوریت، صدها نفر از مردم آنکارا در حمایت از این دو روزنامه نگار به خیابانها آمدند. تظاهرکنندگان دولت را به تلاش برای سر پوش گذاشتن بر رسوایی حمل تسلیحات به سوریه با ساکت کردن منتقدان و مطبوعات متهم کردند.

معترضان شعار "دوشادوش یکدیگر علیه فاشیسم" سردادند.

هم چنین نزدیک به دو هزار نفر نزدیک دفتر روزنامه جمهوریت در استانبول تظاهراتی را در راستای اعلام همبستگی خود با روز‌نامه‌نگاران بازداشت شده برگزار کردند. شرکت کنندگان در این تظاهرات شعار " رسانه آزاد نمی‌تواند سکوت کند" سر دادند.

یکی از معترضان در گفت‌وگو با راشاتودی اعلام کرد: این اتفاق همانند انفجار یک بمب در آنکارا است. جامعه در حال منفجر شدن است.

هم چنین به نقل از خبرگزاری رویترز، برخی معترضان با متهم کردن رییس جمهور این کشور و حزب حاکم به همکاری با داعش شعار " اردوغان قاتل" سر دادند. از سوی دیگر، برخی از مردم صفحه اول روزنامه جمهوریت با تیتر "روز سیاه برای مطبوعات" را در دست داشتند.

در این میان برخی از سیاستمداران اپوزیسیون نیز در این تظاهرات شرکت کرده بودند.

اوتکو جاکر اوزر، از حزب مردم جمهوری خواه در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد: با اینگونه بازداشتها روزنامه نگاری را به محاکمه می‌کشانند، مطبوعات ترکیه دچار ترس و ارعاب شده‌اند.

هم چنین فیگن یوکسداغ، یکی از روسای حزب دموکراتیک خلق در حاشیه این تظاهرات به رویترز گفت: همه سازمانهای خبری اپوزسیون دولت تحت هر گونه فشار و تهدید کار روزنامه نگاری خود را انجام می‌دهند. این عملیات سیاه برای سر پوش گذاشتن بر آن کامیونهای حامل سلاح و جنایتهای انجام شده موفقیت آمیز نخواهد بود.

به گزارش روزنامه تودی زمان، جان دوندار، روزنامه نگار بازداشت شده به هنگام ورود به دادگاه استانبول اعلام کرد: دولت جرمی را مرتکب شده است و تلاش می‌کند سر پوشی بر روی آن بگذارد.

وی ادامه داد: ما متهم به جاسوسی شده‌ایم، رییس جمهور اعلام می‌کند که ما خائن هستیم. ما خائن نیستیم. قهرمان نیستیم. جاسوس نیستیم. ما تنها روزنامه نگاریم.

بر اساس اعلام ناظران حقوق بشر، ترکیه شاهد سرکوب علیه آزادی رسانه تحت حکومت اردوغان است.

هم چنین خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت، سفارت آمریکا در آنکارا نگرانی خود را نسبت به بازداشت جان دوندار و گل اردم و فشار وارده علیه روزنامه جمهوریت ابراز کرد.

این سفارتخانه در یک پیام توئیتری نوشت: ما امیدواریم که مسوولان و دادگاههای ترکیه از اصول بنیادین آزادی مطبوعات حمایت کنند.

به گزارش ایسنا، دادگاهی در ترکیه سردبیر روزنامه جمهوریت و یکی از خبرنگاران این روزنامه را به اتهام انتشار گزارش درباره حمایت نظامی آنکارا از داعش بازداشت کرد.

دو خبرنگار بازداشتی ترکیه

جان دوندار، سردبیر روزنامه جمهوریت که یکی از منتقدان دولت رجب طیب اردوغان است و اردم گل، خبرنگاران روزنامه جمهوریت این تصاویر را منتشر کرده‌اند. دادگاه این دو را به "پیوستن به گروه تروریستی و جاسوسی و افشای اسرار نظامی کشور" متهم کرده است.

روزنامه جمهوریت ترکیه چندی پیش تصاویری از یک محموله سلاح و مهمات که در کامیون‌هایی برای شبه‌نظامیان تندرو و احتمالا داعش در سوریه بارگیری شده بود، منتشر کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تهدید اردوغان علیه روزنامه افشاگر کمک به تروریست ها