سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



انتقاد از حذف بیمه تکمیلی معلولان/۲۰۰۰ معلول ویلچر ندارند


سلامت نیوز:رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان با انتقاد از حذف بیمه تکمیلی معلولان گفت: بر اساس بخشنامه بهزیستی، امکان استفاده از ویلچر برای معلولانی که یک بار ویلچر گرفته‌اند، تا سه سال وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، علی همت محمودنژاد در نشست خبری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص مشکلات معلولان، افزود: سازمان بهزیستی باید هر ۱۰ سال یکبار وضعیت معلولان را رصد کرده تا مشخص شود در مورد ازدواج، تحصیل و توانمندسازی آنها چه اقداماتی انجام شده و وضعیت آنها نسبت به سال‌های قبل بهبود پیدا کرده و آیا آنها توانسته‌اند وارد چرخه جامعه شوند یا خیر؟

وی گفت: برنامه‌هایی که برای معلولان صورت گرفته، باید برای آنها قابل لمس باشد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور در اولین نشست خبری خود اعلام کرد که رسیدگی به معلولان، وظیفه انسانی و اسلامی است و در اولویت برنامه‌های دولت قرار دارد، گفت: دکتر روحانی در بازدید از مرکز نگهداری سالمندان ارامنه قول داد در نیمه اول سال ۹۴ تمامی مشکلات معلولان را در بخش تجهیزات توانبخشی برطرف کند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.

به گفته محمودنژاد، در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ معلول در انجمن هستند که ویلچر ندارند در حالی که تمامی آنها تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و این در حالی است که طبق بخشنامه سازمان بهزیستی، تا سه سال به معلولانی که ویلچر دریافت کرده‌اند، ویلچر تازه‌ای تعلق نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر معلولی با شکستگی ویلچر روبرو شود، تا قبل از سه سال و رسیدن نوبتش، مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار وی باشد و با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان تصریح کرد: تامین تجهیزات توانبخشی به خصوص ویلچر که نیاز اصلی معلولان است را از رئیس‌جمهور درخواست می‌کنیم و می‌خواهیم که تیمی در این خصوص تشکیل دهد تا خواسته معلولان هم مطالبه کنند.

محمودنژاد با اشاره به اینکه تشکیل شورای عالی توانبخشی در ابهام قرار دارد، گفت: چندین ماه است که از مصوبه تشکیل شورای عالی توانبخشی می‌گذرد و بنده نیز یکی از اعضای آن هستم، اما متاسفانه تاکنون جلسه‌ای در این خصوص تشکیل نشده است.

وی گفت: امیدوارم سال ۹۵، سال شکوفایی معلولان باشد و مسئولان از ارائه عدد و رقم که در زندگی معلولان قابل لمس نیست، خودداری کنند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان با اشاره به اینکه نگاه به مسائل فرهنگی معلولان در کشور وجود ندارد، گفت: به همین منظور بسیاری از مشکلات معلولان که ناشی از فرهنگ است، به آنها تحمیل می‌شود و از سوی دیگر عدم توجه به ازدواج دختران معلول، عدم حمایت از استقلال زوج‌های معلول و تعیین مهریه‌های سنگین در قبال خواستگاری افراد دارای معلولیت از جمله مشکلاتی است که وجود دارد.

محمودنژاد در مورد کاشت حلزون کودکان نیز گفت: مراسم شکرانه شنوایی سلامت از سوی سازمان بهزیستی برگزار شد اما هنوز افراد بالای هشت سالی هستند که کاندید کاشت حلزون هستند اما با هزینه‌های سرسام‌آور ۲۰ میلیون تومانی، امکان این موضوع را ندارند و متاسفانه بیش از ۱۰ نفر از کودکان معلول در این انجمن حضور دارند که نامه کاشت حلزون آنها به بهزیستی ارسال شده اما هیچ پاسخی دریافت نشده است.

وی با انتقاد از حذف بیمه‌های تکمیلی گفت: انقباضی بودن بودجه بهزیستی باعث شده تا معلولان با مشکلات درمانی بسیار زیادی مواجه شوند که امیدواریم در سال آینده مسئولان فکری برای بیمه تکمیلی آنها انجام دهند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان تصریح کرد: بر اساس بخشنامه بهزیستی، هزینه وسایل پروتز (دست و پای مصنوعی برای معلولان) هر مبلغی که باشد، سازمان بهزیستی فقط ۹۹۹ هزار تومان آن را پرداخت می‌کند در حالی که این مبلغ بسیار کم است.

به گفته محمودنژاد، بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه، سازمان‌های حمایتی همانند بهزیستی و امداد باید بودجه‌شان صد درصد تخصیص پیدا کند و در این صورت شاید بتوان بخشی از نیازهای آنها را برطرف کرد.

وی از برگزاری مراسم عیدانه معلولان در ۱۹ فروردین ماه خبر داد و اظهار داشت: از اول تا هفتم فروردین ماه در چهار نمایشگاه هفته سلامت شرکت خواهیم کرد.

به گفته وی، هزار کارت هدیه صدهزار تومانی نیز به هزار خانواده دو معلول توسط انجمن دفاع از حقوق معلولین ایران، امروز و فردا اهدا می شود.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان، برگزاری اردوهای سراسری مشهد مقدس برای هزار معلول و شمال برای سه هزار معلول را از برنامه‌های سال آینده دانست و همچنین اهدای وسایل توانبخشی به معلولان نیازمند و پیگیری مشکلات آنها در دولت، مجلس و قوه قضائیه به طور جدی در رأس برنامه‌های انجمن قرار خواهد داشت.

محمودنژاد گفت: پیگیری لایحه حمایت از حقوق معلولان اصلی‌ترین برنامه‌ای است که در سال ۹۵ خواهیم داشت و همچنین درخواست پیگیری ارائه گزارش کنوانسیون حمایت از حقوق معلولان که ایران در سال ۸۹ به آن پیوسته است را نیز خواهیم داشت.

وی از رئیس‌جمهور خواست تا امکان تعامل با کشورهای دیگر به منظور تبادل تجربیات توانبخشی و خدماتی به معلولان را برقرار کند.


ویدیو مرتبط :
معلولان بدون ویلچر راه می روند فیلم گلچین صفاسا