علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



اینانلو گفت تفنگ شکارش را شکسته است/ مهریه عروس در راه محیط زیست


خبرگزاری مهر- گروه هنر: حدود ۲ سال است که برنامه «سرزمین ما» به تهیه کنندگی الهام پیرهادی از شبکه یک سیما روی آنتن می رود. این برنامه در همین مدت توانسته است با پخش گزارش های مردمی کمک زیادی به رفع آسیب های زیست محیطی داشته باشد. 

«سرزمین ما» مهمانان مختلفی را هم به برنامه خود دعوت می کند، از هنرمندان حامی محیط زیست گرفته تا کارشناسان و فعالان این حوزه و آنها که باید پاسخگو باشند و حتی عروسی که مهریه خود را در راه محیط زیست قرار داده است.

زنده‌یاد محمدعلی اینانلو مجری، صداپیشه، بازیگر و از همه مهمتر فعال محیط زیست یکی از مجریان این برنامه بود که مدتی «سرزمین ما» را همراهی کرد و بعد از برنامه کنار رفت و به فاصله ای کوتاه هم درگذشت.

در این گفتگو با پیرهادی درباره این برنامه که به زعم او مردم را نسبت به مسایل محیط زیست حساس کرده است، سخن گفتیم. پیرهادی از حضور اینانلو و تاثیر این حضور در برنامه گفت و به یکی از شایعاتی که معمولا درباره وی گفته می شد پاسخ داد.

با ما در خواندن این گفتگو هراه شوید:

* یکی از ویژگی های برنامه «سرزمین ما» حضور اینانلو در این برنامه بود و متاسفانه در سال ۹۴ او را از دست دادیم و من می خواهم گفتگوی خود را از آقای اینانلو شروع کنیم که چگونه شما بعد از اجرای حدود ۶۰ برنامه تصمیم گرفتید تا او این برنامه را روی آنتن ببرد؟

- بله، ما بعد از حدود ۶۰ اجرا بنا به دلایلی مجبور به تغییر مجری شدیم. کیاداوود اسفندیاری مجری اول این برنامه حضور بسیار خوبی داشت اما چون بیشتر برنامه های اقتصادی شبکه یک با اجرای او روی آنتن می رفت و ما می خواستیم فضای محیط زیست در برنامه «سرزمین ما» پررنگ‌تر شود به سراغ بررسی گزینه های دیگر رفتیم. در میان بررسی هایی که داشتیم به نظرمان رسید که بهترین گزینه به دلیل تجربه و کارشناسی در زمینه محیط زیست محمدعلی اینانلو است. جالب است بدانید زمانی که من این موضوع را با او مطرح کردم حدود ۱۰ روز بعد از این بود که از بیمارستان مرخص شده بود. من همان زمان این پیشنهاد را با او مطرح کردم و او عنوان کرد که این اجرا برایش بسیار جذاب خواهد بود چراکه با محیط زیست زندگی می کند.

* شما هنگام دعوت از اینانلو هیچ درخواستی را مطرح نکردید و یا او هیچ شرطی برای حضور در این برنامه نداشت؟

- خیر، حتی با اینکه من به او گفتم که بودجه زیادی نداریم و دستمزد او در این برنامه یک‌چهارم هزینه ای بود که از آخرین اجرای خود دریافت کرده بود، خندید و بیان کرد که پول برای او در درجه دوم قرار دارد و اول باید برنامه ای را دوست داشته باشد تا آن را اجرا کند. این چند برنامه‌ای هم که در کنار اینانلو بودیم تجربه بسیار خوبی برای ما بود. ما با نقاط مختلف کشور ارتباط می گرفتیم و اینانلو به تمام این مناطق تسلط و شناخت داشت و ارتباط خوبی هم با مردمان شهرستان ها و روستاها می گرفت. خاطرم هست روزی یک نفر از کرمان با برنامه تماس گرفت و اینانلو با جزئیات آدرس یک چشمه را در منطقه زندگی آنها می داد که در کنارش سنگریزه هایی وجود دارد.

 اینانلو از ما تنها کنداکتور برنامه را می خواست و به لحاظ محتوایی نیازی به هیچ اطلاعاتی نداشت. او اخلاقی بسیار خوب و حرفه ای هم داشت و من همانطور که گفتم از همکاری‌اش بسیار لذت بردم.

* یکی از شایعاتی که معمولا نسبت به آقای اینانلو مطرح می شود این است که او اهل شکار بوده است. آیا نخواستید هیچ وقت این مساله را با او مطرح کنید مخصوصا در برنامه ای که خودش مدافع محیط زیست است؟

- زمانی که اینانلو از برنامه «سرزمین ما» رفت باز هم با ما در ارتباط بود و من هر چند وقت یکبار با او تماس می گرفتم و او پیشنهادهایی به عنوان سوژه یا مهمان برای برنامه مطرح می کرد. در یکی از تماس هایی که من با او گرفته بودم، این موضوع را مطرح کردم و بیان کردم که عده ای اعتراض می کنند که شما شکارچی هستید. او در همان تماس تلفنی خندید و بیان کرد که اولین شخصی بوده است که در ایل خود تفنگ شکاری اش را شکسته است و اتفاقا به دلیل نشر همین اکاذیب که از طریق یک سایت مطرح شده، شکایت کرده است و حتی حکم دادگاه دارد. من از او خواستم که این‌ بار به عنوان یک مهمان به برنامه بیاید و این مباحث و شایعات را مطرح کرده و به آنها پاسخ دهد. اینانلو از این موضوع استقبال کرد و گفت که حتما این کار را انجام خواهد داد اما متاسفانه این دعوت در دل من باقی ماند و به واقعیت نپیوست و ۱۰ الی ۱۱ روز بعد خبر درگذشت وی را شنیدیم.

* حضور یک مجری که خود آگاه به مسائل جغرافیایی و محیط زیستی است چقدر باعث ارتقای برنامه «سرزمین ما» شد؟

-  اینانلو به دلیل علم و اطلاعات زیادی که داشت می دانست که وارد چه مسائلی شود و چگونه مباحث را مطرح کند و به خاطر همین اطلاعات زیاد به شکلی ریشه ای وارد موضوعات و آسیب‌شناسی معضلات می شد. به طور مثال اگر به مساله آب می پرداخت به تمام مشکلات، معضلات و حتی تاریخچه آب می توانست ورود کند که این مساله شاید کمی ریتم برنامه را هم کند می کرد. سخنان و اطلاعات او بسیار مفید بود اما متاسفانه ما در یک برنامه ۵۰ دقیقه ای نمی‌توانستیم تمام اطلاعات اینانلو را روی آنتن داشته باشیم.

* ارتباط شما به عنوان تهیه‌کننده برنامه با اینانلو چگونه بود؟ چراکه گاهی مجری به دلیل تجربه ای که برای خود متصور است، مستقل از برنامه عمل می کند.

- اتفاقا من در طول برنامه مرتب از طریق گوشی با اینانلو صحبت می کردم. به طور مثال به او می گفتم که زمان کم داریم و یا از او می خواستم که سوال های دیگری را بپرسد و اتفاقا او بسیار خوب به همه این موارد گوش می داد. در هر مطلبی که من می گفتم، پیش می‌رفت و گاهی هم خودش سوژه هایی را نسبت به برنامه مطرح می کرد. یادم نمی آید که گزارشی را از نقطه ای از ایران پخش کرده باشیم که اینانلو به آنجا نرفته باشد.

اینانلو با اینکه اطلاعات گسترده ای نسبت به مسائل محیط زیست داشت اما یکبار نشد که نسبت به سوالی که می خواهم او مطرح کند واکنش نشان دهد و یا بیاخلاقی کند. اینها را نمی گویم به این دلیل که او درگذشته است چون بسیاری از ما عادت داریم که خوبی های افراد را بعد از مرگشان می گوییم اما فکر می کنم تعداد شخصیت هایی مثل آقای اینانلو بسیار کم است و هر کدام از آنها که از دست بروند، یک ضایعه است که باید تاسف بخوریم.

* در این مدت که برنامه «سرزمین ما» پخش شد، چالش ها و موضوعات بحث برانگیزی را در این برنامه شاهد بوده ایم. خود شما چه نتایج و واکنش هایی را نسبت به عملکرد خود دریافت کردید؟

- برای این موضوع به یکی از گفته های آقای اینانلو اشاره می کنم. زمانی یک نفر از تشکل های محیط زیستی از یکی از شهرستان ها ارتباطی تلفنی با برنامه برقرار کرد و اینانلو به دلیل عملکرد آنها در شهرستانشان خطاب به او بیان کرد «شما نسل شگفت انگیزی هستید و من تعجب می کنم از کارهایی که با دست خالی انجام می دهید. مطمئن هستم که شما می توانید محیط زیست را متحول کنید.» من هم فکر می کنم این مساله که آقای اینانلو خطاب به آن جوان گفت، درست است و حالا بعد از ۲ سال دارم، می بینم که حساسیت جامعه و مردم نسبت به مسائل محیط زیست بیشتر شده است. زمانی که این حساسیت بیشتر می شود آنها به دنبال دانش و آگاهی می روند و اطلاعات خود را هم در این زمینه افزایش می دهند.

* چقدر پیش آمده است که به‌خاطر مسائلی که در برنامه مطرح می کنید از شما یا مجری برنامه قدردانی شود؟

- ما پیامک های زیادی مبنی بر تشکر و قدردانی از برنامه داریم که البته نسبت به مجری ها کمتر است ولی تا زمانی که آقای اینانلو در برنامه حضور داشت معمولا از اجرا و حضور او در برنامه نیز تشکر می شد.

* گفتید که آقای اینانلو بعد از رفتن از برنامه «سرزمین ما» همچنان با شما همکاری داشت.

- بله، ما مرتبا با هم ارتباط تلفنی داشتیم و گاهی او سوژه های جالبی پیدا می کرد و حتی مهمانانی را برای ما هماهنگ می کرد. آخرین سوژه او عروس و دامادی بودند که این عروس مهریه خود را یک موضوع محیط زیستی قرار داده بود و اگرچه اهل مصاحبه نبود اما اینانلو او را راضی کرده بود تا به برنامه بیاید و در این باره سخن بگوید.

* چقدر برنامه شما انتقادها و اعتراض‌ها را در پی داشت؟ چون «سرزمین ما» حضوری فعال در موضوعات مختلف دارد و طبعا ممکن است این حضور پررنگ برای عده ای خوش نیاید.

- طبعا وقتی برنامه ای رویکردی چالشی نسبت به بعضی عملکردها و اقدامات داشته باشد حوزه ها و سازمان های درگیر با آن اقدام نیز ممکن است اعتراض ها و انتقاداتی داشته باشند و این جزو جداناپذیر برنامه هایی است که قرار نیست خنثی پیش بروند اما خوشبختانه اخیرا رفتار سازمان ها و نهادهای مختلف به این سمت پیش رفته است که در برابر انتقادهایی که می شوند به جای &a


ویدیو مرتبط :
محیط زیست و نمایشگاه بین المللی محیط زیست 1/3