سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



طرح تحول سلامت در ریل قانون قرار گیرد/افتخارات بزرگ نظام سلامت در دهه ۶۰ رقم خورد


عزت‌الله گل علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس،‌در رابطه با وضعیت به‌کارگیری پزشکان عمومی در طرح تحول سلامت همزمان با گذشت دو سال از اجرای این طرح، گفت: افتخارات در نظام سلامت مربوط به طرح شبکه‌های بهداشت و درمان در دهه 60 است که بار بیماری‌های واگیر را کنترل کرد و افتخارات ملی و بین‌المللی را رقم زد اما پس از آن در نظام بودجه‌ای آن‌طور که باید دیده نشد و جزو اولویت‌های 15 به بالای دولت‌ها قرار گرفت.

وی افزود:‌ این موضوع باعث نارضایتی مردم، مسئولان و جامعه پزشکی شد از طرفی بیمارستان‌های دولتی عملاً ورشکسته شدند، تعرفه‌های درمانی رشدی نداشت و بحران دارویی در کشور حتی تا اواخر دولت دهم دیده شد. به‌طوریکه پرداختی از جیب مردم نیز که باید تا 30 درصد می‌‌بود به بالای 60 درصد رسید.

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی گفت: اما با روی کار  آمدن دولت یازدهم منابع خوبی به سلامت تخصیص داده شد البته وزارت بهداشت اولویت را به درمان داد و با آغاز طرح تحول نظام سلامت شاهد کاهش پرداخت از جیب مردم بودیم. تعرفه‌ها بازنگری شدند کتاب ارزشگذاری نسبی تدوین شد اما متأسفانه دستکاری شد و این امر باعث نارضایتی برخی انجمن‌های پزشکی و به هم خوردن عدالت بین‌رشته‌ای در جامعه پزشکی شد. که امیدواریم به جای دستکاری بومی‌سازی شود. چون حاصل سال‌های کار علمی است.

گل‌علیزاده افزود: هتلینگ در بخش دولتی وضعیت اسف‌باری داشت که وضعیت آن بهتر شده هر چند هنوز خیلی مشکل داریم و تخت‌های فرسوده ما درصد بالایی را به خود اختصاص داده که نیاز به بازسازی و تأمین منابع دارد.

وی با اشاره به اینکه تأمین پزشک برای مناطق محروم نیز از دستاوردهای طرح تحول سلامت است،‌گفت: در پزشک خانواده روستایی 6200 پزشک به کارگیری شد اما بودجه آن رشد چندانی نداشت و در نتیجه جمعیت 1200 نفری پزشک عمومی و خانواده این برنامه را رها کردند و کسری زیادی در مراکز بهداشت روستایی متوجه نظام سلامت شد و در این برنامه 1500 نفر به‌کارگیری شدند.

وی ادامه داد: حوزه سلامت به نظر می‌رسید که جز اولویت‌های دولت قرار گرفته اما آنچه دغدغه کارشناسان است این بوده که باید به موازات آن برخی اقدامات انجام می‌شد چرا که طبق برنامه پنجم توسعه اگر اقدامات زیربنایی انجام نشود هر چقدر هم پول بریزیم باز کسری خواهیم داشت.

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی در سطح‌بندی خدمات درمانی تأکید کرد و گفت: متأسفانه شاهد هستیم شهری با جمعیت یک میلیون و 500 هزار نفری 5 تا 6 دستگاه ام‌.آر‌.آی دارد در حالی که به یک تا 2 دستگاه بیشتر نیاز نیست و این یعنی افزایش خدمات القایی.

وی در مورد اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده نیز گفت:‌ متأسفانه این برنامه در روستا و در سطح یک ناقص ماند و به سطح  2و 3 نرسید. در سال 90، پزشک خانواده شهری در سه استان چهارمحال بختیاری،‌ سیستان و بلوچستان آغاز شد که پایلوت آن موفقیت‌آمیز نبود و سال بعد در فارس و مازندران کلید خورد اما منابع مالی علیرغم وجود عزم و اراده تأمین نشد.

گل‌علیزاده با تأکید بر اجرای نظام ارجاع و کاهش بار مالی ناشی از آن گفت:‌در طرح تحول سلامت 11 میلیون نفر بیمه شده‌اند اما منابع مالی لازم آن تأمین نشده در نتیجه بیمه سلامت ایرانیان حدود 7 هزار میلیارد تومان کسری دارد. سرانه مکفی هم در نظر نگرفته‌ایم. در نتیجه انواع تقاضاهای القایی بروز پیدا کرد. ما این تقاضاها را در اعمال جراحی تعویض مفصل ران یا استنت های قلبی بسیار دیده‌ایم که بر آن نظارتی نشد.

وی تأکید کرد: متأسفانه راهنماهای بالینی تنظیم نشد،‌خرید راهبردی خدمت نداشته‌ایم در نتیجه طرح تحول سلامت اگر به این موارد توجه نکند و منابع مالی آن تأمین نشود مشکلات جدی را تجربه خواهد کرد.

وی گفت:‌بهتر است طرح تحول سلامت در ریل قانون برنامه پنجم توسعه قرار گیرد و نظام ارجاع را اجرا کند. برنامه نظام ارجاع می‌توانست همزمان با طرح تحول سلامت آغاز شود البته هنوز هم دیر نیست.

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی با اشاره به اینکه ملزم به اجرای نظام ارجاع هستیم، گفت: متأسفانه کلینیک‌های ویژه ایجاد شده که دسترسی مستقیم مردم را به متخصصان راحت کرده است. ما موافق دسترسی بهتر مردم هستیم اما متأسفانه به جای اینکه خرید ارزان را از پزشک عمومی بگیریم اما همان را از متخصص گران‌تر می‌گیریم.

وی گفت:‌طبق بررسی‌ها فقط 10 درصد بیمارانی که به این کلینیک‌ها به عنوان بیماران قلبی مراجعه کرده‌اند مشکل قلبی داشته‌اند و 90 درصد مابقی می‌توانستند با مراجعه به پزشک عمومی بدون اینکه هزینه‌های زیادی به بار آید درمان شوند. این در حالی است که 15 تا 20 هزار پزشک عمومی بیکار در کشور وجود دارد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
طرح تحول نظام سلامت در استان مرکزی